تاپیک‌های تعاملی

بررسی فصل ۶۰ عروسی بنفش

با بررسی فصل ۶۰ در خدمتش شما هستیم. یک فصل دیگر در یک عروسی و مرگ دامادی دیگر. انگار این روزها دیگر ازدواج کردن در وستروس امن نیست. البته اینبار داماد خود میزبان بود و هیچ شمشیر و نیزه‌ای جگرش را ندرید. جافری با سلاح زنان و خواجه‌ها، یعنی سم به قتل رسید. آنهم سمی که در جام شرابش ماهرانه و در واقع در جلوی چشم همه ریخته شده بود. آیا واقعاً جافری را یک زن و یا یک خواجه به قتل رسانده بود؟

سوالات زیادی در خصوص مرگ جافری وجود داره. شاید همه فکر کنند که مهم‌ترین سوال اینه که کی جافری رو کشت، اما از نظر من مهمترین سوال اینه که چرا کسی این ریسک بزرگ رو به جون خریده و جافری رو کشته؟ یا بهتره بگیم چی باعث شده که مرگ جافری اینطور ضروری بشه؟

قطعاً سوال بعدی اینه که کی جافری رو کشت؟ تقریباً همه مطمئنیم که قاتل تیریون نبوده. جام روی میز اونها بوده، پس باید گفت سم رو سانسا توی جام ریخته؟ به نظر شما از سانسا چنین کاری برمیاد؟ اونم صرفاً برای انتقام مرگ پدرش؟

پس اگه سانسا یا تیریون قاتل نیستند،‌پس کی و چطوری سم رو داخل جام ریخته؟

سوال بسیار اساسی دیگه اینه که چرا تیریون؟ چرا تیریون باید قربانی باشه؟ به نظر میاد که ان اواخر تیریون زیاد به قتل متهم میشه. در وینترفل هم اقدام به قتل برن طوری طراحی شده بود که تیریون مجرم شناخته بشه، و حالا هم قتل جافری به دست تیریون به نمایش دراومد. پس باید باور کنیم که قاتلین برن و جافری (اگر یکی باشن) شدیداً دلشون می‌خواد که تیریون مقصر شناخته و احتمالاً گردن زده بشه. آیا اگر هدف مرگ تیریون بود، راحت‌تر نبود اگر یه مرگ اتفاقی ترتیب می‌دادن؟ پس هدف چیه؟ اصلاً ممکنه همه اینها یه تصادف و بدشانسی باشه؟

لیست این سوال‌ها همینطور میتونه ادامه پیدا کنه. شما برای اینهمه سوال و ابهام چه پاسخی دارین؟ لطفاً اسپویل رو رعایت کنید. این بحث میتونه بحث خیلی جذابی بشه.

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=2983

درباره نویسنده

م.م.استارک

مدیر و مؤسس سایت و سرپرست گروه ترجمه

۲۲ دیدگاه

  • برای اینکه این نظرم رو بنویسم مجبور شدم برم این قسمت سریال رو دانلود کنم و ببینم.
    از اونجایی که مارتین روی داستان سزیال هم نظارت داره و ۱۰۰% نمی ذاره داستان از روال عادیش (حداقل) دور بشه این نتیجه رو گرفتم:
    اگه تو فیلم دقت کرده باشید:(تو اسپویل قرار میدم تا هرکس سریال رو دیده بخونه)
    جافری بعد از اینکه نصف شراب رو خورد جام رو داد به مارجری و مارجری به صحنه پشت کرد وبعد از اینکه جافری نصفه دیگه شراب رو خورد مسموم شد من این احتمال رو میدم مارجری جافری رو کشته باشه چراکه الان ملکه میشه

      نقل قول

  • یه چیزی که تو چشم بود،(البته اگه سریالو دیده باشین یا تیز باشین!) سنسا یه توری گیرش اومد(از سر دانتوس) در صورتی که اصلن هیچ کاربردی براش نداشت- تو عروسی ملکه خارها تو موهای سنسا دست برد- جافری مسموم شد!!

    برن که کار جافری بود! این یکیم به خاطر بدبینی سرسی بود نه چیز دیگه!
    به نظر من که کسی نبود که انگیزه ای واسه قتل جافری نداشته باشه!!
    یه عروسیم از دست مارتین قسر در رفت و پایان خوشی داشت!! :mrgreen:
    ولی قدرت رلور آشکار شد! مرگ سه پادشاه! :twisted:

      نقل قول

  • من هنوز درباره قدرت رلور مطمئن نیستم ، شاید اون فقط می تونه ببینه در آینده چه اتفاقی می افتد و بعد ملیساندر با حقه بازی ! ترتیبی می ده تا وانمود کنه این اتفاقات به خاطر اقدامات اون بوده .

    منظورم اینه که نقشی که برای استنیس و شمشیر آتشین (غیر حقیقی) اون در نظر گرفته شده ربطی به حکومت بر وستروس نداره ، وقتی زمستان و آدرها از راه برسند دیگه شاه بودن بی ارزش می شه .
    و مردم خودشون با کمال میل به لردی می پیوندند که مدعی مقابله با ادرها بشه که حتی اگر اینطوری هم حساب کنیم ، جان اسنو صلاحیت بیشتری داره ، حداقل محبوبیت بیشتری داره .

    درباره اتفاقی که توی جشن افتاد احتمالات زیادی وجود داره ، حتی اگر سنسا در مکان امن تری بود می شد گفت یک نفر برای تصاحب آخرین بازمانده استارکها و وارث برحق وینترفل نقشه کشیده و برای اینکار می خواسته از شر شوهر والامقامش راحت بشه که سم اتفاقی به جافری رسید !

    اما بهترین احتمال اینه که یک نقشه خیلی بزرگتر در جریان بوده و با خباثت جافری ، تیریون هم درگیر ماجرا شد ، اگر تیریون از این حالت مریض احوالش بیرون می آمد و حواسش را بیشتر جمع می کرد و نبوغ همیشگی خود را به کار می برد شاید قبل از عروسی از توطئه ای که در اطرافش در جریان بوده باخبر می شد

      نقل قول

  • خب من که سریالو دیدم چطوری بگم که کسی شک نکنه!
    هر کس که سریالو تا اینجا دیده باشه میدونه کیا جافری رو کشتن ولی چون دوست اولمون گفته رفته قسمت ۲ رو دیده باید بگم اگه با دقت قسمت ۲ رو نگاه کنی میفهمی کار کی بوده یه نکته خیلی
    کوچیک و سریع داره یه جاش که من خودم اولین بار ندیدم!
    لامصب قاتل خیلی سریعه تازه هیشکیم بهش شک نمیکنه!

      نقل قول

  • من که سریالو ندیدم منظورم سری جدیدشه چون ترجیح میدم جلد سوم کتابو بخونم و بعد سریالو ببینم بخاطر همین نظرمو بنابر حدس خودم میدم و اینکه فکر میکنم کار یکی از دورنی ها بوده که به استفاده از سم مشهور بوده

      نقل قول

  • Masood: یه چیزی که تو چشم بود،(البته اگه سریالو دیده باشین یا تیز باشین!) سنسا یه توری گیرش اومد(از سر دانتوس) در صورتی که اصلن هیچ کاربردی براش نداشت- تو عروسی ملکه خارها تو موهای سنسا دست برد- جافری مسموم شد!!

    با عقل هم جور درمیاد که کار تایرل ها باشه مارجری بعد ازدواجش با جافری بدبخت میشد!!!

      نقل قول

  • حقیقتش من تا قبل از دیدن سریال مطمئن بودم که سم توی پای کبوتر تیریون بوده و هدف مرگ تیریون بوده تا سانسا برای ازدواجی جدید آزاد بشه
    چون اگه تایرل ها قرار بود جافری را بکشند صبر می کردند بعد از هم خوابگی جافری و مارجری این کارو می کردند که دیگه خیالشون راحت بشه
    ولی گویا سریال به صراحت میگه کار تایرلا بوده و می خواستند از اول جافری را بکشند

      نقل قول

  • martin: حقیقتش من تا قبل از دیدن سریال مطمئن بودم که سم توی پای کبوتر تیریون بوده و هدف مرگ تیریون بوده تا سانسا برای ازدواجی جدید آزاد بشه چون اگه تایرل ها قرار بود جافری را بکشند صبر می کردند بعد از هم خوابگی جافری و مارجری این کارو می کردند که دیگه خیالشون راحت بشه ولی گویا سریال به صراحت میگه کار تایرلا بوده و می خواستند از اول جافری را بکشند

    اصلا دقت به سریال نکردید دوست من…دوباره و به دقت نگاه کنید

      نقل قول

  • یه نکته دیگه که مهمه اینه که چرا سمو خیلی راحت تو استینی جایی قایم نکردند
    اینهمه ارتیست بازی و قایم کردنش بین موهای سانسا دلیلش چیه؟

      نقل قول

  • سلام
    من سریال رو ندیدم و از تو کتاب هم نمیشه درست فهمید که کی سم رو تو شراب جافری ریخته؟
    سوالی که برام پیش اومده بود اینه که ظاهرا تو سریال برای ریختن شراب و دادن جام به دست جافری سانسا به تیریون کمک می کنه ولی تو کتاب که اصلا از جاشم تکون نمی خوره پس چه جوری سم رو سانسا ریخته تو جام شراب؟؟؟ :?:

      نقل قول

  • اشتباه اکثر دوستان اینه که وقایع سریال رو با کتاب مطابقت میدن، این در حالیه که داستان سریال داره متفاوت از کتاب پیش میره. یعنی ممکنه تو سریال و کتاب قاتل دو شخص متفاوت باشه.
    ضمن اینکه باید دقت کنید جافری جام رو بعد از آخرین نوش سالم!! روی میز تیریون و سانسا گذاشت. در واقع طبق شرح داستان غیر این دو نفر کس دیگه نمیتونسته سم رو توی جام بریزه

      نقل قول

  • خب بحث من اینه که تو شراب سمی نبوده، بلکه تو پای کبوتر تیریون بوده

      نقل قول

  • martin: ضمن اینکه باید دقت کنید جافری جام رو بعد از آخرین نوش سالم!! روی میز تیریون و سانسا گذاشت. در واقع طبق شرح داستان غیر این دو نفر کس دیگه نمیتونسته سم رو توی جام بریزه

    سمش جوری بود که باید تو مایعات بریزیش!!(مث قرص جوشان!! :mrgreen: )
    قسمت ۴ فصل ۴ـو که ببینین خیلی راحت گفته قاتل کیه!

      نقل قول

  • martin: یه نکته دیگه که مهمه اینه که چرا سمو خیلی راحت تو استینی جایی قایم نکردند اینهمه ارتیست بازی و قایم کردنش بین موهای سانسا دلیلش چیه؟

    تایرل ها مخصوصا میخواستن سانسا مقصر بشه و کشته بشه تا شمال و وینترفل به لنیسترا نرسه!

      نقل قول

  • عمرا کار سنسا که نبود
    سنسا از این عرضه ها داشت دیگه استارکا غصه نداشتن.

      نقل قول

  • دوست عزیز شما که خودت بحث رو نابود کردی رو چه حسابی میگی کار تیریون نبوده غیر از اینکه مطمئن باشی کار کیه؟ باتوجه به اقدام جافری برای کشتن تیریون و اینکه فهمیده بود تیریون به موضوع برن پی برده البته جفتش از نظر تیریون حالا درست یا غلط مهمترین شخص مضنون همون تیریونه و اگه اون نباشه دلیلی ندارم کسی رو مقصر مرگش بدونم بقیه هم ظاهرا دلیلی ندارن همینجوری میگن .

      نقل قول

  • یک درخواست از دوستان عزیز وقتی نقل قول میکنید ببینید اسپویل هست یا نه بعدا .

      نقل قول

  • دوستان اگه توجه کرده باشین تو سریال قاتل(که هممون میشناسیمش)سم رو توی جام نزدیک خودش میندازه و تیریون هم همون جام رو بر می داره می ده دست جافری.ولی از کجا میدونست تیریون همون جام رو بر می داره؟؟عجیب نیست؟؟یک بار برید سریال قسمت مرگ جافری رو خوب نگاه کنید متوجه حرفم میشید

      نقل قول

  • راستی یکی از دوستان گفت کار تیریون میتونه باشه از جهت داستان کار تیریون نمیتونه باشه چون حسابی فکرش مشغول بود راجع به برن و جافری فکر میکرد.تازه اگر تیریون جافری رو کشت چرا بعد از این که جافری مرد فرار نکرد و عین یه ابله داشت به جام زهر اگین نگاه میکرد

      نقل قول

  • :tanbih:

    محسنft9:
    برای اینکه این نظرم رو بنویسم مجبور شدم برم این قسمت سریال رو دانلود کنم و ببینم.
    از اونجایی که مارتین روی داستان سزیال هم نظارت داره و ۱۰۰% نمی ذاره داستان از روال عادیش (حداقل) دور بشه این نتیجه رو گرفتم:
    اگه تو فیلم دقت کرده باشید:(تو اسپویل قرار میدم تا هرکس سریال رو دیده بخونه)
    جافری بعد از اینکه نصف شراب رو خورد جام رو داد به مارجری و مارجری به صحنه پشت کرد وبعد از اینکه جافری نصفه دیگه شراب رو خورد مسموم شد من این احتمال رو میدم مارجری جافری رو کشته باشه چراکه الان ملکه میشه

    ولی بعدا مارجری تو قسمتای بعد از لیدی اولنا میشنوه که کار تایرلها بوده …..

      نقل قول

  • خیلی واضحه.مارجری
    به چند تا ریزه کاری کوچیک دقت کنید متوجه میشید.
    بعد از سخنرانی کوتاه جافری ، جافری جام شرابش رو برمیداره و به سمت تیریون میره.دقت کنید همین الان جام به زهر آلوده است.موقع رفتن ببینید مارجری چجوری جافری رو نگاه میکنه.وقتی جافری شراب رو روی سر تیریون خالی میکنه، دقیقا توی نمای بعدش ناراحتی عمیق مارجری رو از هدر رفتن فرصت و زهر می بینید.جالبه توی پس زمینه همین نما، مادربزرگ مارجری ناامید میشه و سرشو میکنه پایین.(این ناراحتی از روی دلسوزی برای تیریون نیست.)
    چند لحظه بعد مارجری برای اینکه دوباره جام رو زهرآلود کنه، جافری رو به بهانه ” عشقم برگرد پیش من، وقتشه پدرم به سلامتی ما بنوشه!” میکشه سمت خودش..یعنی جام جافری رو.
    اما قبل از اون ، تیریون جام رو از شراب خودش پر میکنه و جافری هم یه کمی میخوره و اتفاقی نمی افته.بعد جام نیمه نوشیده رو میده به مارجری و مارجری هم پشت میکنه به دوربین و….
    نکته جالبه دیگه هم اینه وقتی جام آلوده شده رو تیریون میخواد از روی میز مارجری برمیداره.مارجری با دست یه اشاره میکنه به سمت جام جافری .تا جام اشتباه رو برنداره.وقتی هم تیریون داره جام رو برمیداره توی پس زمینه همین نما ، مادربزرگ مارجری با چه دقتی نگاه میکنه و یه نفس عمیق کوچولو هم میشه حتی…
    دوستان یه بار دیگه روی رفتار مارجری و مادربزرگش تمرکز کنن، دقیق متوجه اصل داستان میشن….

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: