اخبار

نگاهی به لوکیشن‌های سریال Game of Thrones (بخش دوم)

پیش از این و در بخش نخست این گزارش تصویری، سری زدیم به تعدادی از کشورهایی که میزبان گروه تولید سریال “بازی تاج و تخت” بودند. در ادامه و در بخش دوم سفر خود، به سراغ لوکیشن‌های دیگر این سریال در کشورهای مراکش و ایسلند خواهیم رفت. در این سفر نیز lمارا همراهی کنید.

 برای ساخت فصل سوم سریال، گروه تولید رهسپار شمال آفریقا می‌شوند، همانگونه که کالیسی در جستجوی ارتش و کشتی، سفر خود را در میان سرزمین اِسوس پی می‌گیرد. از همان ابتدا دو منطقه در مراکش به دلیل برخورداری از ویژگی‌های جغرافیایی و اقلیمی مناسب، توجه گروه را به خود جلب کردند: آیتِ بِن هَدو (Ait Benhaddou) و اِسوئیرا (Essaouira)، که قرار بود به ترتیب رل دو شهر یونکای (Yunkai) و آستاپور(Astapor) را ایفا کنند.

هر دو شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو جای دارند. بن هدو به دلیل قلعه سرخ رنگش که بر فراز تپه‌ای واقع شده و اِسوئیرا به خاطر دیواره‌های سنگی که احاطه‌اش کرده‌اند و همچنین به دلیل توپ‌های برنزی خود، جالب توجه بودند. بن هدو خود در نزدیک استودیوی فیلمسازی اطلس در شهر وِرزازات (Ouarzazate)، قرار گرفته است، از این روی کار را برای فیلمبرداری و گروه تولید به مراتب ساده‌تر کرده بود.

الصویرۀ، یکی از لوکیشنهای سریال بازی تاج و تخت

اِسوئیرا (عربی: الصویره)

اِسوئیرا،  یکی از لوکیشن‌های این سریال، در کشور مراکش واقع شده است. دربخش دیگری از این سفری پرماجرا، دنریس تارگارین به شهر آستاپور(Astapor) می‌رسد، شهری که مرکز خرید و فروش بردگان است. در این مجموعه اِسوئیرا الهام بخش و لوکیشن اصلی این شهر بود. همچنین بخش‌هایی از بارانداز پادشاه نیز در همین شهر فیلمبرداری شد. در نقشه‌ی جغرافیایی این سریال استاپور در جنوب یونکای قرار گرفته، حال آنکه این شهر در اصل در غرب بن هَدو و در صد کیلومتری غرب مراکش واقع شده است. برخلاف استاپور، اِسوئیرا به دلیل فضای آرامش بخشش به شهرت رسیده  به طوری که در دهه‌ی ۱۹۶۰، این شهر میعادگاه ستارگان راک معروفی همچون جیمی هندریکس و کت استیونس بود. اینجا همچنین بندری ماهیگیری است که می‌توان همیشه در آن، از خوردن غذاهای سالم دریایی لذت برد.

الصویره، لوکیشن سریال بازی تاج و تخت

لوکیشن فیلمبرداری: اگر با دقت به تصویر نگاه کنید جنگلی از نیزه‌های سربازان را مشاهده خواهید کرد. اینجا همان جایی است که “کالیسی” سرانجام ارتشی که مدت‌ها چشم انتظارش بود را به دست آورد.

لوکیشن فیلمبرداری سریال بازی تاج و تخت

لوکیشن فیلمبرداری، Unsullied: آنسالید گروهی از بردگان  هستند که تحت تعالیم سخت و دقیق نظامی قرار گرفته و به انضباط شهره‌اند. از این سربازان در میادین جنگی استفاده می‌شد.

بازی تاج و تخت

الصویره، لوکیشن فیلمبرداری سریال بازی تاج و تخت

اِسوئیرا شهری است بندری که در محاصره‎ی دیوارها و برج و باروهای فراوانی قرار گرفته است. این شهر که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد در اواخر قرن هجدهم ساخته شده است. طراحی خیابان‌های باریک آن وام دار معماری شمال آفریقا و همچنین اروپا است.

الصویره، لوکیشن سریال بازی تاج و تخت

اِسوئیرا و بازی تاج و تخت

این قایق‌ها وسیله‌ی اصلی  جابجایی گردشگرانی هستند که از سراسر جهان و برای بازدید از لوکیشن‌های این سریال به مراکش سفر می‌کنند.

الصویره، لوکیشن فیلمبرداری سریال بازی تاج و تخت

این تصویر متعلق است به اولین قسمت از فصل سوم این سریال، زمانی که دنریس و سر جورا (Ser Jorah) به “خلیج برده داران” رسیدند.

الصویره، لوکیشن فیلمبرداری سریال بازی تاج و تخت

در خارج از دیوارهای شهر، می‌توان بقایای برج و بارو و قلعه‌ی نظامی پرتغالی‌ها را  مشاهده کرد که منظره‌ای بس تأثیرگذار ایجاد کرده، گویی در این نقطه، قلعه‌ی شنی غول آسایی واژگون شده است.

الصویره، لوکیشن فیلمبرداری سریال بازی تاج و تخت

با دیدن این تصویر گمان کردید  شوالیه‌های داستان برای نبرد آماده می‌شوند؟ جواب منفی است، این تنها منظره‌ای از پرچم‌های برافراشته ماهیگیران محلی است.

الصویره، لوکیشن فیلمبرداری سریال بازی تاج و تخت

قسمت هفتم،  فصل سوم: زمانی که دنریس و هم پیمانانش به دروازه‌های یونکای(Yunkai)، شهر زرد می‌رسند.


 آیت بِن هَدو: (یونکای- پنتوس)

این شهر در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مراکش واقع شده و با شکوه هر چه تمام‌تر بر فراز تپه‌ای رو به بیابان خودنمایی می‌کند. این شهر با جلوه‌ی باستانی و درخشش کهن خود، گردشگران و فیلمسازان بسیاری را به سوی خود جذب کرده است. در دنیای تخیلی اِسوس، بن هَدو در دو نقش ظاهر شد یکی  یونکای، کوچک‌ترین شهر از سه شهر خلیج برده داران (Slaver’s Bay)، و دیگری پنتوس (Pentos) بزرگ‌ترینِ شهرهای آزاد. البته این نخستین باری نیست که بن هَدو به عنوان لوکیشن فیلم‌ها یا سریال‌های هالیوودی انتخاب می‌شود. این شهر پیش از این و در دهه‌ی ۱۹۶۰، حضوری پر رنگ را در دنیای پر زرق و برق کارخانه فیلمسازی هالیوود تجربه کرد، فیلم‌هایی همچون بابِل، مومیایی و شاهزاده‌ی ایرانی، در شمار آثار سینمایی هستند که گوشه‌هایی از آنها در این نقطه فیلمبرداری شد.

Aït Benhaddou، لوکیشن سریال بازی تاج و تخت

marrakesh ait benhaddou kasbah desert morocco 680 0

الهام بخش شهر یونکای، قلعه و دژ نظامی خشت و گل “Aït Benhaddou” است.

Aït Benhaddou، لوکیشن سریال بازی تاج و تخت

در یک کلام می‌توان گفت که گویی این شهر از قلب داستان‌های هزار و یک شب سر برآورده است. شاید به همین دلیل است که این نقطه، لوکیشن فیلم‌های مطرح دیگری همچون لورنس عربستان، گلادیاتور، آخرین وسوسه‌ی مسیح، اسکندر و فیلمی کم بودجه نظیر “Time Bandits” بوده است.

لوکیشن سریال بازی تاج و تخت

آیت بن هدو لوکیشن فیلمبرداری فصل سوم بازی تاج و تخت

آیت بن هدو لوکیشن فیلمبرداری بازی تاج و تخت

منظره و وضعیت آب و هوایی این نقطه و نیز محل قرار گیری آن در کنار کوهستان اطلس، باعث شده که این شهر  به انتخاب برتر گروه تولید کننده این سریال تبدیل شود.این شهر به لطف رودخانه‌ی اونیلا (Ounila) و قلعه سرخ رنگش گروه را تحت تأثیر قرار داد.


 استودیوی ساخت فیلم اطلس (Atlas)

استودیوهای فیلمسازی اطلس در بیابان‌های مراکش و در حومه‌ی شهر وِرزازات قرار گرفته و در نوع خود و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین استودیوهای فیلمسازی جهان از شهرتی بسزا برخوردار می‌باشند. به جز انجام فعالیت‌های مرتبط با صنعت سینما، امروزه این استودیوها به مقصد گردشگران بسیاری از سراسر جهان بدل شده است. به جز سریال “بازی تاج و تخت” فیلم‌های دیگری همچون آستریکس و اوبلیکس: مأموریت کلئوپاترا، گلادیاتور و بابِل در آنجا فیلمبرداری شده‌اند.

atlas studios quarzazate 680

استودیوی اطلس

در قلب صحرا و تنها چند مایل آن‌سوتر، استودیوی اطلس یکی از بزرگ‌ترین استودیوهای فیلمسازی جهان قرار گرفته است. صحنه‌های متعددی از فیلم‌های گوناگون و مطرح جهان در این نقطه فیلمبرداری شده‌اند. شاید به همین دلیل است که هر ساله، شمار قابل توجهی از گردشگران به اینجا سفر کرده و همراه با راهنمایان تورهای مسافرتی، از چند و چون ساخت فیلم‌ها در آن مطلع می‌شوند.

 استودیو اطلس، لوکیشن ساخت بازی تاج و تخت

سرنوشت تخت آهنین در اینجا رقم می‌خورد، مادر اژدهایان راه خود را در میان سرزمین اِسوس (Essos)  می‌یابد.


 مقصد بعدی ما ایسلند، سرزمینی بکر، مرموز و در عین حال دیدنی است. اکنون که از تابش بی امان خورشید و بیابان‌های وسیع دور شده‌ایم به  سرزمینی پر نقش و نگار گام می‌نهیم، ایسلند نیز به نوبه خود، در شکل گیری بخشی از هویت این مجموعه نقشی پر رنگ ایفا کرده است.

ایسلند، لوکیشن سریال بازی تاج و تخت

از آنجایی که زمستان در راه است، طبیعتاً بیش از پیش با حال و هوای دیوار و سرزمین‌های اطرافش آشنا خواهیم شد. پس در ابتدای این سفر دیدنی،  به شمال وستروس و دیوار معروف سری زده و قدری هم حال و هوای این منطقه را بررسی خواهیم کرد. چرخش داستان این بار بر جان اسنو و جنگجویانی است که در سرزمین‌های وحشی و یخ بسته اطراف دیوار به ماجراجویی مشغول هستند و کجا بهتر از ایسلند، که با وضعیت اقلیمی و جغرافیایی بی‌نظیرش، راه پیش روی آنها را هموار کرده است. یکی از نقاط معروف فیلمبرداری در نزدیکی دریاچه‌ی میوات قرار گرفته که با ستون‌های سنگی عجیب خودنمایی می‌کند.

ایسلند، لوکیشن سریال بازی تاج و تخت

سرنوشت جان اسنو در اینجا و در میان طبیعت وحشی رقم خواهد خورد. لوکیشن این بخش در نزدیکی دریاچه میوانت “Mývatn” قرار گرفته است.

ایسلند، لوکیشن بازی تاج و تخت

این منطقه در اصل جنگلی است از ستون‌ها و صخره‌های آتشفشانی با اشکال عجیب و جالب توجه، که به نام قلعه‌های سیاه یا (Dimmuborgir) شناخته می‌شوند.

ایسلند، لوکیشن بازی تاج و تخت

خوشبختانه ایسلند به واسطه بهره بردن از طبیعتی متنوع و البته دست نخورده، فضا و چشم اندازی مناسب در اختیار گروه تولید قرار داد.

ایسلند، لوکیشن بازی تاح و تخت

 البته از سوی دیگر در خلال فیلمبرداری سرمای هوا و یخبندان گروه فیلمبرداری و بازیگران را دچار مشکل کرد، به طوری که در اکثر مواقع و تحت این شرایط سخت، لرزان و سرمازده به کار مشغول بودند.

لوکیشن بازی تاج و تخت

اینجا قله‌ی فیِرفیاک”Hverfjall” است. یکی از قلل آتشفشانی ایسلند که در نزدیکی لوکیشن فیلمبرداری قرار داشت. تصویری که مشاهده می‌کنید در فصل بهار گرفته شده ولی گروه برنامه ریزان از این قله و مناظر اطرافش (تصویر زیر) در فصل زمستان و برای استفاده در سکانس‌های یخبندان دوره بازگشت زمستان استفاده کردند.

article-2617033-1D7AB9A400000578-506 964x518

البته این بار تکنیک‌های جلوه‌های ویژه نیز به شکلی مؤثر وارد صحنه شده و در افزودن جزئیات به کار نهایی، نقش آفرینی کرد.

article-2617033-1D7AB42600000578-592 964x483

ایسلند، لوکیشن سریال بازی تاج و تخت

این هم یکی از دیدنی‌های این منطقه، جزیره‌ای مثلثی شکل که در شمار اشکال زمین شناسی موسوم به “pseudocraters” قرار دارد. این گروه در طول قرن‌ها و در خلال  فعالیت‌های زمین شناختی شکل گرفته‌اند. این جزایر به صورت معمول شبیه به اشکال گوناگون قلل آتشفشانی بوده با این تفاوت که به دلیل عدم وجود منفذ خروجی، هرگز فوران گدازه‌ای را تجربه نکرده‌اند.

 ایسلند، لوکیشن فیلمبرداری سریال بازی تاج و تخت

غار گریوتِکو “Grjótagj”، یکی از لوکیشن‌های این سریال است که از منظره و چشم اندازی دیدنی برخوردار می‌باشد. این غار در زمره‌ی غارهای کوچک آتشفشانی است که در نزدیکی دریاچه “میوات” و در شمال شرق ایسلند واقع شده است. حتی در سرما و یخبندان‌های سخت  ایسلند، هوای این غار گرم و مطبوع است.

ایسلند، لوکیشن فیلمبرداری سریال بازی تاج و تخت

ایسلند لوکیشن فیلمبرداری سریال بازی تاج و تخت

 آن دسته از علاقمندان مشتاق این سریال که در سفر خود سری هم به این غار می‌زنند، دست خالی آن جا را ترک نکرده و تنی هم به آب می‌زنند. دمای آب در اینجا بین ۴۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد است.

در اینجا به پایان این سفر طولانی رسیدیم. امیدوارم از همراهی با زومیت لذت برده باشید. لازم به یادآوری است که این مطلب تنها به لوکیشن‌های این سریال پرداخته و به هیچ روی در تکذیب یا تایید محتوا و مضمون این سریال نگاشته نشده است.

منبع: زومیت

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=4139

درباره نویسنده

م.م.استارک

مدیر و مؤسس سایت و سرپرست گروه ترجمه

۴ دیدگاه

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: