مقالات

تغییرات خوب سریال نسبت به کتاب!

همیشه وقتی صحبت از ساخت یک سریال یا فیلم از روی یک کتاب پرفروش و محبوب میشود،عده ای از طرفداران کتاب ناراضی و ناراحت هستند.دلیل آن هم تفاوتهای فیلم و سریال نسبت به کتاب است.

همیشه طرفداران به سه دسته تقسیم میشوند؛ آنهایی که فقط کتاب را دوست دارند و سریال را دنبال نمیکنند :unsure: ،عده ای هم از هردو لذت خواهند برد :good: و در نهایت آن دسته افراد که کاری به کتاب ندارند و فقط سریال را دنبال میکنند. :donot:

این قضیه در مورد سریال بازی تاج و تخت هم صادق بود.از همان ابتدا تعداد زیادی از طرفداران ناراضایتی خودرا از ساخت این سریال اعلام کردند.حتی مارتین هم گفته بود که کتاب قابلیت ساخت سریال را ندارد. اما بنیوف و ویس آنچنان با قدرت و حرفه ای این سریال را ساختند که حتی خود مارتین هم آنرا پسندید.

در ادامه این مبحث به تعدادی از تغییراتی که سریال و کتاب دارند میپردازیم؛ تفاوت‌هایی که تا حدودی به تاثیرگذاری سریال کمک می‌کنند.

300px-Jon_snow_by_teiiku

۱- بزرگتر شدن کاراکترها

در سریال اکثر کاراکترها بزرگتر از آن چیزی هستند که در کتاب وجود دارد. باور اینکه دنریس ۱۳ ساله بتواند ملکه دوتراکی‌ها شود یا ارتش آویژه‌ها رهبری کند، شاید برای دنیای پرخشونت وستروس بد نباشد، اما برای تلویزیون اصلاً جالب نیست. یا این که پادشاهی شمال توسط راب ۱۴ ساله کمی دور از ذهن است. به همین دلیل از نظر بسیاری از منتقدین بزرگتر بودن کاراکترها از حسن سریال دانستند.

Catelyn_Starke_Cover

۲-شخصیت کتلین استارک

در کتاب کاتلین دارای شخصیتی است که اصلاً نمی‌شود به او دید مثبت داشت. یه خصوص با خصومتی که با جان اسنو دارد دید خواننده ها را به خود منفی‌تر کرده است. در سریال سعی شده تا این شخصیت بتواند کمی طرفدار داشته باشد و کمی دوست داشتنی شود. در کتاب کتلین به ند اصرار می‌کند که به قدمگاه پادشاه رفته تا پرده از اسرار قتل جان ارین بردارد و با توجه به اتفاقات آینده این اصرار کتلین صورت خوشایندی ندارد. این صحنه در سریال بالعکس شده بود و کتلین از ند می‌خواست او را ترک نکند و همراه او و فرزندانش در شمال بماند.

JoffreyGOT2013

۳- جافری یک هیولاست!

با وجود اینکه در کتاب‌ها از جافری به گونه‌ای صحبت شده که او را واضحاً شخصی پست و بد نشان می‌دهد. با این حال سریال به گونه‌ای جافری را شخصیت‌پردازی کرد که تمامی مخاطب‌ها از او متنفر بودند. زیرا بسیار منفورتر از کتاب‌ها به تصویر کشیده شد. در سریال صحنه‌ای وجود دارد که جافری زنهایی که به عنوان هدیه از طرف تیریون فرستاده شده بود را به شدت شکنجه میدهد. این صحنه در کتاب اصلاً وجود ندارد.

Tyrion-and-Bronn

۴- تیریون و بران

در سریال این تیریون و برن دارای رابط دوستی گرم و صمیمی با هم هستند، و این در حالی است که بران در کتاب فقط یک شخصیت حاشیه‌ای است. با این حال در سریال بیشتر بران را می‌بینیم و رابطه بین آن دو بسیار پررنگ است. شخصیت بران در حال حاضر توجه تعداد زیادی از طرفداران را خود جذب کرده است.

original

۵-آریا و تایوین لنیستر

در سریال شاهد صحنه‌هایی بودیم که آریا برای لرد تایوین غذا و نوشیدنی سرو می‌کند و باعث بوجود آمدن مکالمه‌هایی حساس و نفسگیر بین آنها می‌شود. این صحنه در کتاب بین آریا و لرد بولتن رخ می‌دهد که اصلا ً حساس و جالب نیست.

منبع:ftvs

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=5923

درباره نویسنده

نوید لنیستر

نویسنده و مترجم مطالب سایت

۲۳ دیدگاه

  • من مورد به مورد نظر می دم
    ۱٫ مارتین یک فضای تقریبا قرون وسطایی رو تصویر کرده شاید اون زمان مورد سن چیز عجیبی نبوده ولی برای مخاطب عادی قابل درک نیست. من با سریال موافقم
    ۲٫ کتلین تو کتاب یک زن اجتماعی- سیاسی هست. کسی که ملکه وینترفل هست نه هر زنی. به نظر من تو سریال، شخصیت کتلین رو خیلی سطحی تر تصویر کردن. هدف مارتین اینه که هر شخصیتی هم مثبت داشته باشه و هم منفی. ولی سریال کتلین تاحد یه مادر ساده پایین میاره نه به عنوان زنی که دید سیاسی هم داره. من با سریال مخالفم
    ۳٫ مارتین شخصیت جافری رو تو کتاب به صورت شخص بی رحمی به تصویر کشیده که یه جورایی قربانی عدم توجه خانواده هم هست.(یه جورایی عقده حقارت) یعنی ذات جافری کاملا هیولا نیست ولی شرایط به هیولا تبدیلش کرده ولی تو سریال ذات جافری هیولا نشون داده شده به شکلی که اگر تو یه خانواده نرمال هم بود همین هیولا می شد. با سریال مخالفم
    ۴٫ اتفاقاً بران کتاب خیلی بهتره. دقیقاً یه شمشیرزن مزدور. اگر همون قدر که سریال می گه صمیمی هستن چرا حاضر نشد مبارز تیریون باشه و افعی سرخ شد مبارزش. پس بران دقیقاً به فکر منافع خودش هست. شمشیرزن مزدور با یه کم شرافت بیشتر از بقیه مزدورا. فقط یک کم. با سریال مخالفم
    ۵٫ در مورد ۵ هم مکالمه چندان حساس نیست و با شخصیت تایوین هم چندان سازگار نیست که با یه پیش خدمت صحبت کنه ولی بولتون بیشتر این کار بهش میاد. در کل هم چیز اصلا مهمی نیست و باعث هیچ چیز دیگه ای هم نمی شه. ولی وقتی مکالمه با بولتون باشه بیشتر تمایل بولتون به از بین رفتن استارک ها و تصرف شمال رو نشون می ده. در صورتی که در مورد تایوین کاملاً آشکاره. با کتاب موافقم

    ببخشید طولانی شد

      نقل قول

  • سریال واقعا حرف نداره …. :yahoo:
    من چند فصلی بیش کتاب رو نخوندم و اصلا نتونستم تحمل کنم…سریال واقعا جالب تره ..البته نظر شخصیه .. :shame:
    من جز دسته ی سومم… B-)

      نقل قول

  • شایان:
    سریال واقعا حرف نداره ….
    من چند فصلی بیش کتاب رو نخوندم و اصلا نتونستم تحمل کنم…سریال واقعا جالب تره ..البته نظر شخصیه ..
    من جز دسته ی سومم…

    احتمالا کلا کتاب‌خون نیستی وگرنه هیچ وقت این حرفو نمی‌زدی. من دقیقا برعکسم. اصلا نمی‌تونم سریال رو تحمل کنم، اتفاقات سریال خیلی سریعه و یه جورایی تا میای بفهمی چی شد میبینی ده تا موضوع دیگم اضافه شده که باید مختو برای اونام بکار بندازی. اتفاقات خیلی مهم به نظر سطحی میان و نمی‌خوام توهین کنم به طرفدارای سریال، من به سلیقشون کاملا احترام می‌ذارم اما به نظر من سریال کمابیش شبیه یه فیلم پورنو و یکمی بی سروتهه. بی‌منظور.
    ولی مورد اول خوب بود.

      نقل قول

  • یه چیز دیگه
    سریال گند زد به تصورات من راجع به ظاهر شخصیتا. جان توی تصورات من خیلی بهتر بود. کتلین خیلی جوون‌تر و سرسی خیلی خوشکل‌تر. دنریس هم قشنگ‌تر و باوقارتر بود. راب هم اصلا شبیه توصیفات کتاب نبود.
    تیریونم زیادی خوش‌تیپه!!!! اصلا شبیه یه کوتوله‌ی لنگ زشت با موهای تقریبا سفید و چشمای ناهمسان نیست :wacko:

      نقل قول

  • شایان: سریال واقعا حرف نداره …. :yahoo:
    من چند فصلی بیش کتاب رو نخوندم و اصلا نتونستم تحمل کنم…

    (جدای مسائل فرهنگی و فقر کتابخونی در ایران) به این دلیل کتاب براتون جذابیت نداره که خیلی چیزای اصلی توسط سریال برای شما بازگو شده پس وقتی میخواید مجموعه رو از کتاب یک شروع به خوندن کنید، میبینید حوصله سر بر شده؛ چون مثلا میدونین آخر کتاب چه بلایی سر ند میاد و … پس قطعا انگیزه‌ای آنچنانی برای ادامه خوندن باقی نمیمونه و اینجوریه که بخاطر یکسری کلی گویی های (توام با اشتباه) سریال، خودتون رو از یه دنیای دوس داشتنیتر کامل تر و مهیج تر محروم میکنید. پس اگه اول با کتاب اشنا میشدید این طور نظر نمیدادید.

      نقل قول

  • “در سریال شاهد صحنه‌هایی بودیم که آریا برای لرد تایوین غذا و نوشیدنی سرو می‌کند و باعث بوجود آمدن مکالمه‌هایی حساس و نفسگیر بین آنها می‌شود. این صحنه در کتاب بین آریا و لرد بولتن رخ می‌دهد که اصلا ً حساس و جالب نیست”
    والا واسه شخص من یکی از حساس ترین فصل های کتاب فصلهای هارن هال با حضور جناب روس و آریا به عنوان ساقی ایشون هست!
    یکی از جالب ترین و مرموز ترین تئوری های طرفداران هم ریشه در همین چند فصل داره!
    کلا صرفا جهت اطلاع خواستم بگم رویارویی آریا و روس لوبتون خیلی هم جذابه! :winksmile:

      نقل قول

  • از نظر انتخاب نوع چهره ها و بازیگرها هم سریال بعضی جاها بهتر عمل کرده، مخصوصا تیریون. تیریون کتاب خیلی زشت و تقریبا غیرقابل تحمله… هرچند اکثر جاها ضعیفتر عمل کرده، مثلا کتلین زیبای کتاب کجا و کتلین سریال کجا…

      نقل قول

  • دوستان قسمت هشتم امروز اکران شدوبرخلاف هفت قسمت گذشته همه رو شوکه کرد.غافلگیرکننده بخش سریال هم غلبه شمشیرجان اسنو بروایت واکربود که همه رو متحیر کرد.باتوجه به اینکه هنوز اینجای سریال توی بخش های ترجمه شده نبوده می خواستم بدونم کسانی که کتاب اصلی رو خوندن میتونن بگن این قسمت مثل کتاب بود یا بازم کارگردان سریال داستان رو تغییرداده

      نقل قول

  • هنگامه مدیری:
    دوستان قسمت هشتم امروز اکران شدوبرخلاف هفت قسمت گذشته همه رو شوکه کرد.غافلگیرکننده بخش سریال هم غلبه شمشیرجان اسنو بروایت واکربود که همه رو متحیر کرد.باتوجه به اینکه هنوز اینجای سریال توی بخش های ترجمه شده نبوده می خواستم بدونم کسانی که کتاب اصلی رو خوندن میتونن بگن این قسمت مثل کتاب بود یا بازم کارگردان سریال داستان رو تغییرداده

    :negative: خودتون میگید فیلم که!!! برام جالب بوده…یعنی جان اسنو داره داخل فیلم با وایت واکرها میجنگه؟؟؟؟ :han: :sh: :sh:

      نقل قول

  • بله همین طوره اصلا وایت واکرها برخلاف انتظارما حمله شون رو آغاز کردن وهمینم برای من عجبیب بود چون فکرمیکردم اونها توی فصل ششم ببینیم واینکه جان اسنو تونست یکی از اون آدرها رو باشمشیرش بکشه

      نقل قول

  • از هردو میشه لذت برد.فقط باید بدونی چه انتظاری داری .هرگز یه سریال جزییات یه کتاب رو نداره و یه کتاب هم هیجان یه سریال بصری رو.خودم ازاون دسته ایم که کتاب رو ترجیح میدن ولی از فیلم وسریال اقتباسی هم نمیگذرم.

      نقل قول

  • هنگامه مدیری:
    بله همین طوره اصلا وایت واکرها برخلاف انتظارما حمله شون رو آغاز کردن وهمینم برای من عجبیب بود چون فکرمیکردم اونها توی فصل ششم ببینیم واینکه جان اسنو تونست یکی از اون آدرها رو باشمشیرش بکشه

    کلن در تلوزیون های خارجی سریال ها بصورت فصلی ساخته میشن. هر فصل یا سیزن اگه نتونه به میزان مشخصی مخاطب جمع کنه، بلافاصله ساخت ادامه اش متوقف میشه.(سیاست بسیار خوبیه، برخلاف سریال های ایرانی) بنابراین سازندگان این سریال هم باید مخاطبینشون رو حفظ کنن.

      نقل قول

  • شما فکرکنم اصلا سریال رو ندیدین.چون این سریال عملا نیازی به اجرای ژانگولرخاصی برای جذب مخاطب نیاز نداره حتی اگه توی بدترین حالتش هم باشه میلیونها نفر مخاطب داره.حرف من اینه که توی کتاب هنوز کسی چندان با وایت واکرها تماسی نداشته وحتی وقتی جان به فرماندهان پیشنهاد میده که مردم وحشی رو برای کمک به خودشون به این طر دیوار بیارن موردتمسخر قرار میگیره وبعضیا حتی وایت واکرها رو انکار میکنن.اما توی سریال وقتی که جان داره تعدادی از مردم وحشی رو باخودش سوار کشتی ها میکنه تاببره پشت دیوارناگهان یه طوفان عجیب میاد وهزاران نفر از مردم وحشی تبدیل ب وایت واکر میشن بهشون حمله میکنن .اوضاع اینقدر بی ریخت میشه که حتی مردمان ادم خوار که دشمن جان بودن به کمکش میان.جان توی نبرد بایکی از فرماندهان وایت واکرها با کمک شمشیرش پیروز میشه والبته همه شمشیرهای شیشه اژدها رو از دست میده.سریال تا اینجا فقط به بخش مجازات ودستگیری سرسی ومارجری وفادار بوده وکلا متفاوته.یکی از عجیبترین بخش های اون بعد از ماجرای جان تو قسمت هشت رفتن تیریون پیش دنریس وانتخابش به عنوان مشاور اصلیش بود .درحالی که توی کتاب هنوز همدیگه روندیدن تیریون وجوراه هنوز برده ان ودنریس هم به کمک اژدهاش از شهر فرار کرده.

      نقل قول

  • هنگامه مدیری:
    شما فکرکنم اصلا سریال رو ندیدین….

    من اصلا اعتقادی به هیچ سریالی ندارم. در مورد بخش اول حرفاتون هم باید بگم اینم یه سریاله و مطمئن باشید به ژانگولر نیاز داره. اونجا با هیچ سریالی شوخی ندارن. به محضی که مخاطبین سریال لاست از ۱۱ میلیون به حدود ۸ میلیون ریزش کرد سریال رو جمع کردن.اگه توجه کنید همین سریال هم سیزن به سیزن تایید میشه. یعنی وقتی داشتن سیزن اول رو درست می کردن، یهویی قرارداد تا آخرین قسمتش رو نبسته بودن.می تونید به سایت imdb.com مراجعه کنید.

      نقل قول

  • دوست عزیز شبکه hbo همین حالاشم به اندازه ساخت حداقل ۴ فصل اینده سود کرده.اینقدر موفق بوده که سونی میخواد ورژن هندی اونو بسازه.حتی با وجود اینکه ۴ قسمت اولشم دزدیده شد این شبکه خم به ابرو نیاورد.پس خواهشا اونو با لاست یا هیچ سریال دیگه ایی مقایسه نکنید.درضمن شما متوجه منظور من نشدین چون من گفتم توی کتاب هنوز وایت واکرها با جان اسنوبرخوردی نداشتن اما اینجا باهم جنگیدن.فقط میخواستم بدونم کسی که کتاب اصلی رو خونده بگه این ماجرا طبق کتابه یا نه

      نقل قول

  • هنگامه مدیری:
    دوست عزیز شبکه hbo همین حالاشم به اندازه ساخت حداقل ۴ فصل اینده سود کرده.اینقدر موفق بوده که سونی میخواد ورژن هندی اونو بسازه.حتی با وجود اینکه ۴ قسمت اولشم دزدیده شد این شبکه خم به ابرو نیاورد.پس خواهشا اونو با لاست یا هیچ سریال دیگه ایی مقایسه نکنید.درضمن شما متوجه منظور من نشدین چون من گفتم توی کتاب هنوز وایت واکرها با جان اسنوبرخوردی نداشتن اما اینجا باهم جنگیدن.فقط میخواستم بدونم کسی که کتاب اصلی رو خونده بگه این ماجرا طبق کتابه یا نه

    منم عرض کردم خدمتتون که اینا توی کتاب نبوده و جزئ ژانگولر فیلمه. در ضمن درست گفتید که نباید این سریال رو با لاست مقایسه کرد….چون اصلا در حد لاست مخاطب نداره.رکورد این سریال ۸ میلیون مخاطبه….لاست ۱۵ میلیون…
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lost_(TV_series)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Game_of_Thrones
    راستی تا الان فقط ساخت سیزن ۶ گیم اف ترونز توسط hbo تایید شده و نه بیشتر.

      نقل قول

  • پیشنهاد میکنم حتم سریال رو ببنین متوجه تفاوتش با سریال بی سروته لاست میشین.ضمن اینکه شما دارین امار ببیننده های رسمی ودانلود های قانونی اون رو میگین درحالی که میلیونها نفر از جمله خود ما داریم این سریال رو به صورت غیرقانونی تماشا میکنیم.واینکه چرا سریال برای فصل ۶ تمدید شده برای اینه که جناب مارتین هنوز دوجلد پایانی رو منتشر نکردن وگرنه برای فصلهای بعدی هم تمدید میشد

      نقل قول

  • اینم برای امار سریال که شما معتقدین از لاست پایینتره
    بازی تاج و تخت در وسعت بسیار زیادی به‌صورت غیرقانونی کپی می‌گردد.
    به جز محبوبیت زیاد این مجموعه، گمان می‌رود دلایلی مانند تاخیر در پخش در خارج از آمریکاو هزینهٔ زیاد سرویس‌های خارج از آمریکا به نقض قوانین حق تکثیر این مجموعه دامن زده‌است. به گفتهٔ وب‌سایت اشتراک گذاری تورنت‌فریک هزینه در داخل آمریکا بین ۱۵ تا ۲۵ دلار در ماه است (هزینهٔ اشتراک ماهیانهٔ سرویس)، در حالی‌که هزینهٔ سرویس تلویزیونی فقط برای بازی تاج و تخت در انگلستان برای هر قسمت ۲۶ پوند و در استرالیا برای هر قسمت ۵۲ دلار استرالیا است.

    وب‌سایت تورینت‌فریک مجموعهٔ بازی تاج و تخت را دارای بیشترین کپی غیرقانونی در میان مجموعه‌های تلویزیونی در سال‌های ۲۰۱۲،۲۰۱۳] و۲۰۱۴ اعلام کرده‌است. یکی از قسمت‌های این مجموعه در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴٬۲۸۰٬۰۰۰ بار در شبکهٔ بیت‌تورنت دریافت شد! آماری که تقریباً برابر تعداد بینندگان قانونی است. آمار دریافت غیرقانونی در کشور استرالیا بسیار بالا بوده‌است.تا جایی که سفیر آمریکا در استرالیا، جف بلیچ، طی یک بیانیهٔ عمومی کپی غیرمجاز این مجموعه در سال ۲۰۱۳ را محکوم کرد. یک کپی از قسمت اول فصل سوم این مجموعه، رکورد بیشترین به اشتراک‌گذاری همزمان در شبکهٔ بیت‌تورنت در طول تاریخ را با ۱۶۰٬۰۰۰ به اشتراک‌گذارنده و بیش از ۱ میلیون دریافت در دست دارد.قسمت آخر فصل چهارم سریال در ۱۲ ساعت حدود ۱٫۵ میلیون بار از طریق شبکه بیت‌تورینت دریافت شد که رکورد جدیدی برای دریافت غیرقانونی است.
    ناظران مختلف شامل کارگردان مجموعه، دیوید پترارکاو مدیرعامل شرکت تایم وارنر، جفری بیکز اذعان داشته‌اند که کپی غیرقانونی در انتظارات این مجموعه خللی ایجاد نکرده‌است. به گفتهٔ آنان سود مجموعه از موج ایجاد شده توسط سریال و تفسیرهای صورت گرفته به‌دست آمده است و کپی‌های غیرقانونی نتوانسته از تعداد افرادی که قانوناً سریال را تهیه می‌کرده‌اند، کم کند.[

      نقل قول

  • هنگامه مدیری:

    منم این سریال رو دیدم. با تمام احترامی که برای طرفداران این سریال قائلم باید بگم، اینم فقط یه سریال بود و مثل همه سریال ها…هیچی نداشت. حتی سریال فرندز با حدود ۱۰۰ میلیون بیننده(این فقط آمار رسمیشه، نه غیر رسمیش) هم چیزی نداشت. در ضمن مگه این سریال داره بر اساس کتاب پیش میره که منتظر چاپ شدنش بمونن تا از روش فیلم نامه بنویسن. حتی در سیزن قبلی هم اسپویل هایی از کتاب ششم داشت!! بنظرتون چرا ژانگولرهای سریال ها(همشون) سیزن به سیزن افزایش پیدا میکنه؟ چون میخوان مخاطب رو نگه دارن. در دنیایی که پر از سرگرمی های متفاوته(میدونید که رکورد آمار فروش سرگرمی برای یه بازیه:call of duty) هیچ کمپانی فیلم سازی حاضر نیست واسه خاطر دلخوشی من و شما فیلم و سریال بسازه. به محضی که نمودار رو به کاهش بذاره همه چیرو تمام میکنن و میرن دنبال یه چیز دیگه. همچنین کپی های غیرقانونی شامل همه سرگرمی ها میشه و فقط مختص این سریال نیست. این سریال فقط رکورد دار سال ۲۰۱۲ به بعده.(اگه اشتباه نکنم فقط رکورد hbo دستشه،اینو مطمئن نیستم)بهرحال اگه طرفدار کتابید امیدوارم ازش لذت ببرید، اگه طرفدار سریال امیدوارم از اون لذت ببرید و اگه هردو….دیگه خوشبحالتون. :D: :gol:

      نقل قول

  • دوست عزیز دلیل اسپویل ها اینه که فصل پنجم ترکیبی از کتاب ۵ و ۶ هست به وبرای اینکه سوژه برای سریال کم نیارن یه پیاز داغش رو زیاد کردن.ضمن اینکه خود مارتین هم از این تغییرات سریال راضیه.اما درمورد اینکه کتاب به پای سریال نمیرسه بله حق باشماست چون سریال توی بهتریم حالت تنها ۵۰ درصد کتاب رو پوشش میده خیلی از جنبه های جادویی وفانتزی سریال کلا حذف شدن اونم به خاطر هزینه فوق العاده زیاد ساخت همچین کتابیه.مسلما اگه میخواستن سریال موبه مو از کتاب بسازن احتمالا ساختن هر فصل سه سالی طول میکشید..البته تا همینجا هم فوق العاده بوده شما کمتر سریال اقتباسی رو می تونین پیدا کنین که شخصیتها ومکانها واتفاقت اینقدر دقیق به تصویر کشیده شده باشن.

      نقل قول

  • از نظر من مقایسۀ دو سریال Lost و Game of Throne اشتباه است. به درجۀ سنی دو سریال دقت کنید. Game of Throne با توجه به خشونت بی حد و مرز و نشان دادن صحنه های جنسی افراط شده و بی پروا برای مخاطب بالای ۱۸ سال مناسب است. در حالیکه Lost هیچکدام از دو مولفۀ یاد شده را دارا نبود و به طبع؛ مخاطب آن به سنین پایین تر از ۱۸ سال هم می رسید.

    این نکته که در صنعت سرگرمی (از سینما تا بازی های ویدیویی) برای جذب مخاطب هر کاری انجام می دهند هم امری طبیعی و عقلانی است. حتی همان بازی Call of Duty هم در مقطعی مورد هجمۀ شدید منتقدان و حتی مخاطبان قرار گرفت. با این حال همواره (حتی در همان قسمت Worl at War) به فروش بالایی دست یافت.

    بحث وفاداری به کتاب (شاید بهتر است از واژۀ رفرانس استفاده کنم) بحث کاملا سلیقه ای است.
    در طول تاریخ سینما تعداد انگشت شماری از فیلم ها توانستند به ذات مرجع وفادار باقی بمانند. حتی فیلم هایی نظیر تلالو (شاهکار استنلی کوبریک) و پرواز بر فراز آشیانۀ فاخته (اثر میلوش فورمن) قادر به ارائۀ تصویر صحیح از شخصیت ها و فضای مورد اشاره در ماخذ نبودند و تنها نبوغ بالای کارگردان، قدرت الهام گیری بی نظیرشان و تسلط بر زبان سینما این آثار را به درجۀ شاهکار رسانید. موارد استثنایی نظیر خوشه های خشم (جان اشتاین بک) که توسط (اسطوره) ای به نام جان فورد (خلق شد) از کتاب هم جلوتر رفته اند! برخی نیز همانند نهنگ سفید (هرمان ملویل) توسط جان هیوستون سکانس به سکانس؛ پاراگراف به پاراگراف کتاب را ساخته و تنها امانت داران خوبی بودند. (همچنین سه گانۀ ارباب حلقه های تالکین با جادوی پیتر جکسون که البته در هابیت کاملا عکس آن را به تصویر کشید و ناامید کننده ظاهر شد)

    مدیوم و زبان سینما و ادبیات دو امر کاملا مجزا هستند. در طول تاریخ سینما، فیلم های بی شماری از روی شاهکارهای ادبی ساخته شده اند که برخی از فاجعه هم فراتر رفته اند (تاراس بولبا، آوای وحش، جنگ و صلح، بی نوایان و …) کتاب اسپارتاکوس را با سریال اسپارتاکوس مقایسه کنید…تفاوت را احساس کنید!

    حتی بازی های کامپیوتری که از رویشان فیلم های بسیار بدی ساخته شده اند بی شمارند Resident Evil ،Hitman ،Max payne و Doom که معروف ترینشان هستند.

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: