مقالات

جایگزین‌های شایسته «نغمه یخ و آتش» در میان آثار فانتزی؛ بخش ششم، مجموعه‌ی غیبگو

در این مجال به بررسی کتاب‌های فانتزی بزرگ و تحسین‌شده‌ای ‌می‌پردازیم که خواندنشان انتظار را  برای هوادارانی که چشم انتظار کتاب ششم هستند، آسان می‌کنند. در پنج بخش قبلی این سری مقالات مجموعه رمان فانتزی مالازان ، مجموعه‌ی گروهان سیاه ، مجموعه سرگذشت شاهکش ، مجموعه فرشته‌ی شب و مجموعه‌ی گسست را به شما معرفی کردیم. حالا در بخش ششم با عنوانی تازه در خدمت شما هستیم.

مقایسه سه‌گانه غیبگو با نغمه

اگر جان اسنو آن استارکیست که می‌خواهید بیشتر در موردش بخوانید، عاشق این مجموعه هم خواهید شد. شخصیت اصلی این مجموعه، فیتز، حرامزاده‌ی پادشاهیست که میان توطئه‌های خانواده سلطنتی برای قدرت، و تلاششان برای موفقیت گیر افتاده است. او گزینه‌های زیادی برای زندگی‌اش ندارد، پس او تلاش می‌کند تا بهترین گزینه را برای خودش و کسانی که به آن‌ها اهمیت می‌دهد انتخاب کند. اگر دایرولف‌ها را دوست دارید، این مجموعه برای شما نوشته شده است. فیتز استعداد ویژه‌ای با نام بذله‌گویی دارد که با آن می‌تواند با حیوانات ارتباط عاطفی برقرار کند – که برای فیتنز معمولاً در مورد سگ‌هاست- آن‌ها هر چیزی که دیگران می‌بینند را می‌بینند و هر چیزی را که دیگران حس می‌کنند حس می کنند و…

تفاوت‌های سه‌گانه غیبگو با نغمه ای از یخ و آتش

تعداد افراد تهدید کننده در این مجموعه بسیار اندک است. فیتز هنگامی که پدر شیطان صفتش در دستشویی نشسه است به او شلیک نمی‌کند، و یا اژدهایی را بازآفرینی نمی‌کند.هنگام بحران مردم از خود واکنش منفعلانه‌ای نشان می دهند (برای مثال هنگامی که مهاجمان هجوم می‌آورند از ساحل دور می‌شوند.) هنگامی که کسی ضد پادشاه نقشه می‌چیند، اساساً رازی آشکار است که درباریان می‌ترسند آن را لو دهند. هنگامی که شخصیت اصلی کتک می‌خورد، او آن را می‌پذیرد. زیرا باید بپذیرد. برخی خوانندگان این مجموعه را برای خواندن خسته کننده بیابند، اما برخی دیگر واکنش‌ها را بسیار واقع‌گرایانه می‌یابند. قرار نیست حرامزاده‌های فقیری که جایگاهی در جهان ندارند بر ضد هر بی‌عدالتی که در حقشان می‌شود دست به اسلحه ببرند. آن‌ها می‌روند تا چیزی را که می‌توانند به دست آورند، بیابند.

سه گانه غیبگو دستیار آدمکش

ویژگی‌های مجموعه‌ غیبگو

رابین هاب یکی از بهترین شخصیت‌پردازها در میان فانتزی‌نویس‌هاست. شخصیت‌هایش به روشنی واقعی‌اند، به گونه‌ای که شخصیت‌های او از میان صفحات کتاب به مغزمان جهش می‌کنند، گویی که حقیقی‌اند. او از این که قهرمانانش رنج بکشند خودداری نمی‌کند و از عوارض این موضوع نیز به آسانی دوری می‌جوید.

کتاب غیبگوی او پر از شخصیت‌های فانتزی و دنیایی جذاب و رازآلود برای اکتشاف است. شما قلمرو شش دوک را همانند اتاق نشیمن خود خواهید شناخت. شما نالۀ ماهی‌گیران را می‌شنوید، بوی خاک و پوسیدگی را حس می‌کنید، و حتی احساس پا گذاشتن روی سنگ فرش فیتز جوانمرد را همانند آن که خودتان روی آن پا بگذارید، حس می‌کنید. در یک کلام با قهرمان به خوبی همزاد پنداری می‌کنید.

بازی شیر یا خط در توطئه‌ها، و نثر فوق‌العاده این کتاب را برای برخی با شکوه می‌کند. کتاب به خوبی صفحات خود را در اختیار منفورترین تبهکار و ضد قهرمان این مجموعه نیز قرار داده است.

این سه گانه شاید بهترین کار هاب باشد. او با شخصیت اصلی این مجموعه یعنی فیتز دو دنبالۀ دیگر به این مجموعه افزوده است. (سه گانۀ دوم که نخستین کتابش در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.) و حتی اکنون که با وجود نویسندگانی همچون مارتین، آبرکرامبی، لینچ، لوورنس و سندرسون  فانتزی دارد به طور کامل مسیرهای دیگری را دنبال می‌کند، هنوز هم کارهای هاب آن قدر ارزشمندند تا در هر لیستی از بهترین کتاب‌های فانتزی قرار بگیرند. او مانند شام‌های قدیمی و کاملاً از مدافتاده است که شما با آن که می‌دانید در واقع در آن چیزی جدید نیست، اما همچنین می‌دانید که چه چیزی دریافت می‌کنید و این چیز همیشه خوشمزه است.

این سری یک مجموعه‌ای در آن یک گروه از قهرمانان سعی دارند تا خدای تاریکی یا جادویی شیطانی که جهان را با خطر انقراض تهدید می‌کند نابود کنند، نیست. (یا شرایط سخت لعنتی را برای بازماندگان به وجود آورد.) این حماسه چیزیست در مایه‌های این که – تهدیداتی بزرگ که دارد پادشاهی را از بین می‌برد وجود دارد و مردی که تلاش دارد تا کاری در موردش انجام دهد. با این حال دامنۀ حماسی آن به این معنی است که اتفاقات خیلی بدی دارد بر قلمروی شش دوک تأثیر می‌گذارد و رویدادهای جهان در حال تغییری بزرگ است. این حماسه خیلی به داستانی شخصی شبیه شده است که در آن مردی جوان در میان رویدادهای جهان گرفتار آمده.

در این جا ما جادو، تعلیق، رومنس و یکی از بهترین شخصیت‌پردازی‌ها در میان تمام آثار فانتزی را داریم. این یک مجموعه فانتزیِ حماسی است که بسیار خوب ساخته و پرداخته شده، و اگر شما آن را نخوانید لذت بزرگی را از دست داده‌اید.

فارسیر

خلاصه‌ای از جلد نخست با نام شاگرد آدمکش

در سرزمینی دوردست که اعضای خاندان سلطنتی بر مبنای ویژگی‌های آنها نام گذاری می‌شود، پسری جوان و اسرارآمیز زندگی می‌کرد. با تولدی ناخواسته، پسر شوالیه فارسیر، فیتز، حرامزاده‌ای سلطنتیست که باید تنها و بی یار و یاور در این دنیا زندگی کند. تنها ارتباط جادویی‌اش با حیوانات به او را از تنهایی درمی‌آورد و به او آرامش می‌دهد. ولی این جادو خطرناک است و اشراف از آن بیم دارند. وقتی که فیتز وارد خاندان سلطنتی می‌شود، باید شیوه قدیمی خود را ترک کند و به زندگی جدید؛ سلاح‌ها، نوشتن و منش اشرافی عادت کند و یاد بگیرد به عنوان قاتل سلطنتی چگونه باید کسی را در خفا بکشد.

گردآوری و ترجمه: سروش چراغ‌زاده

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=7258

درباره نویسنده

م.م.استارک

مدیر و مؤسس سایت و سرپرست گروه ترجمه

۲۵ دیدگاه

  • خانوم هاب واقعا کتاب رو به زیبایی کامل تکمیل کرده و من شخصا به همه دوستان پیشنهاد میکنم به هر نحوی که شده این داستان رو بخونن …

      نقل قول

  • خیلی ممنون بابت معرفی کتاب ها ولی خیلی بهتر میشه اگه لینک دانلود کتاب ها رو هم قرار بدین. :good: :D:

      نقل قول

  • سلام
    من دوهفته ـست این مجموعه رو شروع کردم، حدودا ۶۰ صفحه خوندم، به نظرم بی نظیره. بدون شک، رابین هاب یک درجه بالاتر از لوورنس و ابرکرومبی ـه. کاراکتر اصلی، فیتز، بدون شک می تونه بین پنج کاراکتر اصلی فانتزی تاریخ باشه. خیلی منطقی نوشته شده، درست مثل نغمه.
    حتما پیشنهاد می کنم حتما این مجموعه رو بخونین، واقعا عالیه.

      نقل قول

  • ی تنها:
    دوستان تشکر باب مقاله ولی فصل جدید چی شد؟

    قبلترها بعد دو هفته سراغ فصل جدید رو میگرفتین :whistle:
    به گمون اگه فاصله انتشار فصل ها به سه روز هم برسه، باز یه عده ای پیدا میشن دو روز بعد انتشار فصل بگن پس فصل جدید کو :scratch:

      نقل قول

  • فیتز هنگامی که پدر شیطان صفتش در دستشویی نشسه است به او شلیک نمی‌کند

    پدر شیطان صفت؟؟؟ :angry:
    شیطان صفت؟؟؟ :shok:
    :sh:

      نقل قول

  • Das Reich: پدر شیطان صفت؟؟؟
    شیطان صفت؟؟؟

    من فقط نقل قول کردم اینم نسخه اصلی
    http://io9.com/5876715/10-great-fantasy-series-to-read-while-youre-waiting-for-george-rr-martins-next-book
    هر چند طرح نقشه عروسی سرخ رو کشیدن از آدمای شیطان صفت برمی آد یا نقشه ای که برای زن تیریون (تایشا بود اسمش فکر کنم.) کشید.

      نقل قول

  • s1378: من فقط نقل قول کردم اینم نسخه اصلی
    http://io9.com/5876715/10-great-fantasy-series-to-read-while-youre-waiting-for-george-rr-martins-next-book
    هر چند طرح نقشه عروسی سرخ رو کشیدن از آدمای شیطان صفت برمی آد یا نقشه ای که برای زن تیریون (تایشا بود اسمش فکر کنم.) کشید.

    همونطور که جناب لرد گفت: چطور کشتن ده نفر سر میز شام بدتر از کشتن ده ها هزار نفر توی میدون جنگه؟ ( البته تو عروسی سرخ بیشتر از ده نفر مردن :D: )
    و لرد تایوین با کاری که برای تیریون کرد به اون یه درس مهم داد. ازدواج یه اشراف زاده با یه دختر معمولی ( قرن بیست و یک که نیست ) در وستروس کار اشتباهیه و برای خاندان لنیستر هم آبروریزی بود. ( البته فکر کنم باعث شد تیریون عقده ای بشه :D: )
    خدا رو شکر سیستم مثبت منفی فعلا تعطیله :yes:

      نقل قول

  • Das Reich: همونطور که جناب لرد گفت: چطور کشتن ده نفر سر میز شام بدتر از کشتن ده ها هزار نفر توی میدون جنگه؟ ( البته تو عروسی سرخ بیشتر از ده نفر مردن )
    و لرد تایوین با کاری که برای تیریون کرد به اون یه درس مهم داد. ازدواج یه اشراف زاده با یه دختر معمولی ( قرن بیست و یک که نیست ) در وستروس کار اشتباهیه و برای خاندان لنیستر هم آبروریزی بود. ( البته فکر کنم باعث شد تیریون عقده ای بشه )
    خدا رو شکر سیستم مثبت منفی فعلا تعطیله

    خب اصلاً مخالف اصول اخلاقی و منطقی هست این کشتن ده نفر سر میز شام حالا هر چه قدر هم از قتل های بعدی جلوگیری کنه و این یک بحث فلسفیه که قبلاً هم در موردش خیلی بحث شده همون ماکیاولی و این حرف ها و توی مطلب فانتزی های شایسته جاش نیست و بحثش باید توی یک پست دیگه باشه. ضمناً سپاه راب که ۵۰۰۰ نفر یا شاید بیشتر می شد همه سلاخی شدن. بنده خدا اون دختره که تقصیری نداشت می شد به هزار راه دیگه به تیریون این درس رو داد نه با این شیوه ی تکبرآمیز طلای لنیستری نقره ی سربازها (درست گفتم؟) آخرش هم صد نفر بیان به اون دختر بدبخت تجاوز کنن تا یک درس به یک اشراف زاده داده بشه آیا نشانی از شیطان صفتی در این نیست؟ ضمناً اگر با اون لینک مراجعه کنید می فهمید که من فقط نقل قول کردم و ترجمه این مقالات بالای ۹۸% به متن اصلی وفاداره و اگر نه من از جانب داری در مقالات این چنینی خودداری می کنم.

      نقل قول

  • s1378: خب اصلاً مخالف اصول اخلاقی و منطقی هست این کشتن ده نفر سر میز شام حالا هر چه قدر هم از قتل های بعدی جلوگیری کنه و این یک بحث فلسفیه که قبلاً هم در موردش خیلی بحث شده همون ماکیاولی و این حرف ها و توی مطلب فانتزی های شایسته جاش نیست و بحثش باید توی یک پست دیگه باشه. ضمناً سپاه راب که ۵۰۰۰ نفر یا شاید بیشتر می شد همه سلاخی شدن. بنده خدا اون دختره که تقصیری نداشت می شد به هزار راه دیگه به تیریون این درس رو داد نه با این شیوه ی تکبرآمیز طلای لنیستری نقره ی سربازها (درست گفتم؟) آخرش هم صد نفر بیان به اون دختر بدبخت تجاوز کنن تا یک درس به یک اشراف زاده داده بشه آیا نشانی از شیطان صفتی در این نیست؟ ضمناً اگر با اون لینک مراجعه کنید می فهمید که من فقط نقل قول کردم و ترجمه این مقالات بالای ۹۸% به متن اصلی وفاداره و اگر نه من از جانب داری در مقالات این چنینی خودداری می کنم.

    در جنگ اصول اخلاقی دقیقا کجاست؟ تنها بقاست که اهمیت داره ( این نظر من بود – نظر شم هم محترمه )
    لرد تایوین با این کارش بقای خاندان لنیستر رو تضمین کرد؛ وگرنه لنیسپورت و کاسترلی رااااک سقوط می کردند.
    خب درباره درس… :ostad:
    شیوه لرد تایوین یکم… خب… خشن بود :D:
    عوضش تاثیر بیشتری داره اینطوری :whistle:

    من حرفی از دست بردن در متن اصلی نزدم دوست عزیز! بابت مقاله ت سپاسگزاریم

      نقل قول

  • دوستانی که دارن کتابو میخونن یا خوندن از چه طریقی تهیه اش کردن؟

      نقل قول

  • Winterfell Princess:
    دوستانی که دارن کتابو میخونن یا خوندن از چه طریقی تهیه اش کردن؟

    تو همین سایت گوشه بالا سمت راست ۳ جلد اول هست. جلد ۴ و ۵ هم در دست ترجمه

      نقل قول

  • محمد: تو همین سایت گوشه بالا سمت راست ۳ جلد اول هست. جلد ۴ و ۵ هم در دست ترجمه

    آر یو کیدینگ می؟؟ :head: :donot:
    مگه من نغمه رو میگم؟؟
    این کتاب منظورم همین سه گانه غیبگو بود :faight:

      نقل قول

  • این سری مقالاتتون واقعا جالب و حرفه ای هستن و امیدوارم ادامه پیدا کنند.

    جایگزین پیشنهادی من برای نغمه شاهکاریست به نام WITCHER

      نقل قول

  • کتاب های دیگه ی مارتین ترجمه شده؟مثلا ازدهای یخی یا پادشاه و ملکه؟اگه اره از کجا میتونم دانلود شون کنم؟

      نقل قول

  • فاطیما:
    این سه گانه ترجمه شده؟

    نه ولی توسط وبسایت http://www.dreamrise.ir برای ترجمه رزرو شده.

    فاطیما:
    کتاب های دیگه ی مارتین ترجمه شده؟مثلا ازدهای یخی یا پادشاه و ملکه؟اگه اره از کجا میتونم دانلود شون کنم؟

    http://westeros.ir/download/?category=4
    http://forum.dragon-age.ir/newpostinthread8075.html البته اژدهای یخی ربطی به نغمه ای از یخ و آتش نداره.

      نقل قول

  • تو رو خدا لینک دانلود این کتاب ها رو هم بزارید
    ادم رو تشنه خوندن میکنید حداقل لینک رو بزارید بابا :cry:

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: