مقالات

چند شخصیتی که مارتین نمی‌تواند آنها را بکشد!(قسمت اول)

سلام دوستان

معمولاً گفته میشه که هر شخصیتی رو توی کتاب کتاب‌های نغمه‌ای از یخ و آتش میتوان به راحتی کشت، اما آیا این واقعاً درسته؟ ما فکر می‌کنیم نیازهای داستان حکم میکنه که چند شخصیت زنده بمونن.

شاید نارحت‌ و نگران کننده‌ترین لحظه در تاریخ سریال در فصل دوم (و همینطور در کتاب دوم)باشه، جایی که تئون گربجوی با غرور اجساد سوخته‌ی دو پسر بچه را نشان داد. این تصویر نه فقط به دلیل اینکه اونا رو سوزانده بود، بلکه بیشتر به این دلیل ناراحت کننده بود که ما خواننده‌ها و بیننده‌ها، چطور قرار بود نسبت به این صحنه واکنش نشون بدیم. توی قسمت‌ بعد و همینطور در ادامه کتاب متوجه میشیم تئون در اصل فقط دوتا پسر بچه‌ی معمولی رو سوزونده و وانمود کرده که اونا برن و ریکان، جوانترین پسران لرد ادارد ند استارک فقید هستن. اما برن و ریکان هنوز زنده  بودن.

در اصل اونا میخواستن تا ما احساس آسوده‌خیال شدن بهمون دست بده، و بگیم: خیلی خب، فقط دوتا بچه یتیم بودن، خداروشکر. ما که اصلاً نه اونا رو دیدیم و نه قرار بود مهم باشن.آخه کی دلش واسه اونا تنگ میشه؟

اگه ما احساس شوک بهمون دست داده باشه، خیلی شوک سختی نباید بوده، چون این دنیای نغمه‌‌ی آتش و یخه و توی هر فصل و هر قسمت حوادث ناگوار و تلخ اتفاق می‌افته. انجام‌دادن کارهای شیطانی تقریباً به مانند انجام کارهای روزمره هست. نقطه نظرهای مقایسه‌ای خیلی زیادی بین اشعار طبیعت‌گرای TED HUGHES و دنیای هیولاوار جورج آرآر ماریتن وجود نداره، جز این یکی: هردو دنیایی رو شرح میدن که درون آن اخلاقیات نامربوط و بی‌معنیه. هر شخصیت یا میکشه و یا کشته میشه. تنها راهش همینه.

ما با جلمه‌ی خیلی عالی آریا در فصل دو که در حال زل زدن به تایوین لنیستر بیان می‌کنه کاملاَ آشنا هستیم و حقیقتاً درکش کردیم. «هر کسی میتونه کشته بشه» و واقعا هم همینطوره. هیچ کس در امنیت نیست . دست قاتل سریالی معروف، جورج مارتین، برای کشتن بازه اما این به طور کامل هم حقیقت نداره. حداقل میشه گفت که فعلاً چند شخصیت به طور قطع کشته نمیشن.

اولی دینریس تارگرین هستش، مادر اژدهاها. تا اینجای کار او داره یک ارتش رو برای فتح شهرهای برده دار رهبری میکنه و حتی در صورت پیروز شدن و گرفتن شهر، مرگ به سراغ اون نمیاد. شاید اتفاق‌های ناگوار انتظار دینریس رو بکشه اما مردن دینریس به معنی بیهوده بودن داستان اونه و رسماً به جز گرفتن وقت مارتین و ما هیچ فایده دیگه‌ای نداره. مارتین هم باهوش‌تر از این حرفاس و داستان دینریس با این همه جزئیات رو ننوشته که در بین راه اونو بکشه! بنابراین به راحتی می‌شه گفت دنریس زنده میمونه.

دومین شخصیت که نمیتونه کشته بشه بدون هیچ حرف و حدیثی تیریون لنیستره، تیریون نمیتونه بمیره چون همه خیلی دلشون برای اون تنگ میشه. دغل و شریف، باهوش و مهربان، او شاید تنها شخصیت حقیقتاً فرهیخته داستان باشه. او روح داستانه. به علاوه او تنها کارکتر با یک حس شوخ‌طیعی خاص در داستان هست، یا حداقل تنها کسی هستش که شوخی‌هاش فراتر از قه قهه زدن به مشکلات بقیه‌ است.

سومین شخصیت بدون شک برن استارکه. داستانی پر از پیشگویی و پر از جادو. چنین داستانِ پر پیچ و خمی برای هیچ و پوچ ساخته نشده و حتماً سرانجامی داره. برن نقشی پررنگ‌تر از باقی شخصیت‌ها داره و با توجه به قدرتاش خیلی کارها میتونه انجام بده. مارتین بخش جادو رو بر شانه‌های برن گذاشته، بنابراین چنین کسی رسماً از مرگ در امان خواهد بود.

خب نظر شما دوستان چیه؟ آیا این دلایل به اندازه کافی مناسب و قانع کننده هست؟ آیا کس دیگه‌هم میتونه توی این لیست قرار بگیره و کاملاً در امان باشه؟

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=2676

درباره نویسنده

alexpintoricoo

۲۶ دیدگاه

  • قطعا همین که میگی هرگز کشته نخواهند شد اونا رو در صدر لیست سیاه مارتین قرار میده !

      نقل قول

  • عرفان: قطعا همین که میگی هرگز کشته نخواهند شد اونا رو در صدر لیست سیاه مارتین قرار میده !

    نه دادا…..دیگه یه حدی داره…خود مارتین هم میدونه این حرکتش مثل راه رفتن روی دیوار…یکم زیادی کج بشه افتاده…مرگ بی علت هم واقعا مسخره‌س و تا الان هیچ کدوم از شخصیت‌ها بی علت نمردن و در پس مرگشون علتی آشکار وجود داشته

      نقل قول

  • خب البته شکی نیست که این مقاله کامل هست با تشکر از ریگار عزیز
    ولی در نظر بگیرید که جان اسنو اینجا بادمجان نیست
    خب اون جان اسنو را به دیوار نفرستاد تا اونجا بمیره
    قطعا این شروع یک پایانه در ضمن هویت مادر اون هنوز ناشناخته است
    پس قطعا تا قبل از معلوم شدن هویت مادرش که فک کنم توی کتاب۷باشه نمیمیره
    در ضمن آریا را از قلم ننداختی؟
    شخصیتی تقریبا مردانه،فک کنم اون دوباره با جیکن هگار ملاقات میکنه
    پس حالا حالا ها مردنی نیست
    کسیو جا ننداختم؟

      نقل قول

  • تقریبا موافقم ولی فراموش نکنیم که راب و کتلین هم جزو شخصیت های اصلی بودن و داستانشون به سرانجامی نرسید . منظورم اینه که راب هرگز شکست نخورد صرفا به خطر خیانت کشته شد

      نقل قول

  • راب شخصیت اصلی نبود و هیچوقتم شخصیت داستان گو نبود ولی کتلین…
    بیش تر تحقیق کن…قوانین سایت اجازه نمیده بگم

      نقل قول

  • آ.ص.اسنو: خب البته شکی نیست که این مقاله کامل هست با تشکر از ریگار عزیز ولی در نظر بگیرید که جان اسنو اینجا بادمجان نیست

    شما تیتر رو دیدید؟ نوشته شده قسمت اول لرد عزیز……

      نقل قول

  • اگه دقت کنین بعضی شخصیتا فقط واسه هدف خاصی ساخته شدن و بعد از رسیدن به اون مردن!
    مثلن ند فقط ساخته شده بود تا به ادعای استنیس قانونیت ببخشه تو ذهن خواننده ها!

      نقل قول

  • خو اخه نوشته بودی

    Raegar Targeryan:
    خب نظر شما دوستان چیه؟ آیا این دلایل به اندازه کافی مناسب و قانع کننده هست؟ آیا کس دیگه‌هم میتونه توی این لیست قرار بگیره و کاملاً در امان باشه؟

    منم گفتم بگم همینجا

      نقل قول

  • Raegar Targeryan: نه دادا…..دیگه یه حدی داره…خود مارتین هم میدونه این حرکتش مثل راه رفتن روی دیوار…یکم زیادی کج بشه افتاده…مرگ بی علت هم واقعا مسخره‌س و تا الان هیچ کدوم از شخصیت‌ها بی علت نمردن و در پس مرگشون علتی آشکار وجود داشته

    اگه اشتباه نکنم مارتین توی یه مصاحبه در مورد عروسی خونین گفته بود که راب باید کشته میشد چون همه فکر میکردن زنده میمونه و انتقام پدرش رو میگیره
    همچین چیزی هم درباره ند استارک گفته بود
    منظور منم همین بود . در واقع مارتینی که من دیدم ممکنه یه شخصیت رو از اول بسازه و بزرگ کنه تا فقط با کشتنش مخاطب رو شوکه کنه !!!
    والار مورگولس ! :twisted: :twisted: :twisted:

      نقل قول

  • عرفان: اگه اشتباه نکنم مارتین توی یه مصاحبه در مورد عروسی خونین گفته بود که راب باید کشته میشد چون همه فکر میکردن زنده میمونه و انتقام پدرش رو میگیره همچین چیزی هم درباره ند استارک گفته بود منظور منم همین بود . در واقع مارتینی که من دیدم ممکنه یه شخصیت رو از اول بسازه و بزرگ کنه تا فقط با کشتنش مخاطب رو شوکه کنه !!! والار مورگولس ! :twisted: :twisted: :twisted:

    مصاحبه رو کامل نخوندی….مارتین میگه شخصیت‌های من به راحتی از پس مشکلات بر نمیان…راب تاوان اشتباهات پشت سرهمش رو دید…همه انتظار داشتن با وجود این همه اشتباه فری‌ها و بولتون‌ها بیان با راب متحد بشن و راحت ببخشنش….ولی در دنیای واقعی این اتفاق نمیوفته….مرایتن راب رو بی دلیل نکشت….راب باید میمرد وگرنه میشد یه بار اضافه چون یا راب باید پیروز میشد یا میمرد…اگه پیروز میشد حب داستان میشد فیلم هندی!

      نقل قول

  • به نظر من اریا هم تو این لیست قرار می گیره حداقل تا وقتی که یه سرانجام مشخص پیدا کنه

      نقل قول

  • من مطمئنت بودم(و هستم) که تیریون و برن نمی میرن ولی با چیزهایی که گفته شد فانع شدم که دنیریس هم نمیمیره!البته ملیساندر هم فکر نکنم بخواد بمیره!و داوس هم تا حالا خیلی از مزگ فرار کرده!

      نقل قول

  • Raegar Targeryan: مصاحبه رو کامل نخوندی….مارتین میگه شخصیت‌های من به راحتی از پس مشکلات بر نمیان…راب تاوان اشتباهات پشت سرهمش رو دید…همه انتظار داشتن با وجود این همه اشتباه فری‌ها و بولتون‌ها بیان با راب متحد بشن و راحت ببخشنش….ولی در دنیای واقعی این اتفاق نمیوفته….مرایتن راب رو بی دلیل نکشت….راب باید میمرد وگرنه میشد یه بار اضافه چون یا راب باید پیروز میشد یا میمرد…اگه پیروز میشد حب داستان میشد فیلم هندی!

    بابا حداقل به اسم قاتل راب اشاره نمی کردی!من تازه رسیئم به فصل ۳۸ و راب هم اکنون زندست :lol:

      نقل قول

  • آ.ص.اسنو: راب شخصیت اصلی نبود و هیچوقتم شخصیت داستان گو نبود ولی کتلین… بیش تر تحقیق کن…قوانین سایت اجازه نمیده بگم

    اینو میدونم و تا آخر کتاب ۳ هم خوندم ومیدونم چی میشه . تا حدودی هم حق با شماست البته ولی کی میتونه بگه که با اونجوری تموم شدن داستان راب شوکه نشد؟
    فک کنم باید به لیستتون آریا و داووس رو هم اضافه کنید و شاید سانسا .

      نقل قول

  • Raegar Targeryan: مصاحبه رو کامل نخوندی….مارتین میگه شخصیت‌های من به راحتی از پس مشکلات بر نمیان…راب تاوان اشتباهات پشت سرهمش رو دید…همه انتظار داشتن با وجود این همه اشتباه فری‌ها و بولتون‌ها بیان با راب متحد بشن و راحت ببخشنش….ولی در دنیای واقعی این اتفاق نمیوفته….مرایتن راب رو بی دلیل نکشت….راب باید میمرد وگرنه میشد یه بار اضافه چون یا راب باید پیروز میشد یا میمرد…اگه پیروز میشد حب داستان میشد فیلم هندی!

    این که درسته
    ولی قبول کن مرگش شوک آور بود
    یکی میگفت وقتی یه رمان یا سریال زیادی کش پیدا کنه مردم میشینن پایانش رو حدس میزنن و دیگه اون سریال جذابیت لازم رو براشون نداره که سازندگان برای حل مشکل یا باید یه شخصیت جدید اضافه کنن یا یکی از شخصیت های مهم و اصلی رو حذف کنن یا یه اتفاق خیلی عجیب بیوفته که روند داستان رو بهم بزنه
    حرف منم همینه میگم ممکنه مارتین فقط برای حفظ جذابیت کتابهاش یکی از همین شخصیت ها رو ناگهانی حذف کنه و از اونجایی که خالقشون هم هست میتونه خیلی راحت برای مرگشون بهانه بتراشه !

      نقل قول

  • تا حدی درسته و تا حدی هم نه.
    مثلاً دنریس معلومه که حالا حالا ها نمی میره هر چقدر هم که من دلم بخواد این اتفاق بیافته یا خیلیا نخوان. ولی مثلاً وقتی اومد وستروس رو فتح کرد و آخرای کتاب بود تضمینی وجود داره که توسط یکی از افرادش کشته نشه؟ یا اصلاً بخاطر یه اتفاق یا مریضی نمیره؟ شاید اصلاً از روی اژدها سقوط کنه و …
    این مصونیت از مرگ به نظر من تا یه زمانی برای بعضی از شخصیت ها وجود داره.

      نقل قول

  • فکرمی کنم .آریا هم بخشی ازجادو را به دوش خواهدکشید .همانطور که درفیلم ملیساندربرایش تاریکی را می دید و درکتاب هم پیرزن. گرگ او درکنارش نیست ولی هرشب هم به خوابش می آید هم زوزه گرگی با گله اش شنیده می شود .ولی درمورد ریکان نظر قانع کننده یی ندارم .سانسا هم هنوز لازم هست و قهرمانان جدیدی هم درراه هستندوشخصیتهای کوچکی که دربعضی ازصفحات کتاب باهشان آشنا شده ایم.مارتین اگرشخصیتی را می کشد شخصیت دیگری را جایگزینش می کند

      نقل قول

  • من این جمله رو قبول ندارم ک میگی هرگز نمیمیرن خب از کجا میدونی!!!شاید بمیرن و با مرگشون داستان هم تموم بشه مث مرگ رینیرامثلا دنریس میتونه اون اخر اخر تو نیمه دوم کتاب۷ بمیره یا مثلا اریا میتونه بدون اینکه ن سنگ دلو شناسایی کنه و ب خاطر قتل های زیادی ک این زن انجام داده بکشتش و بلافاصله بعدش شناساییش کنه و خودشو بکشه و این اتفاق تو اخرای داستان بیفته و مارتین با این کار بخواد بگه انتقام اخر عاقبت خوشی نداره .سانسا تا حالا بی مصرف بوده ولی اگه در ادامه داستانش شروع بشه و در انتهای داستانش ک میشه انتهای کتاب بمیره چی!!!
    برن و تیریون!!!!قبول دارم نمیمیرن. ولی دنریس نه و همچنین شخصیتایی ک میخوای در ادامه ب مقالت اضافه کنه
    کلا اینجوری ک تو حرف زدی این نکته رو ک مرگ بعضیا پایان داستان واتفاقات کتاب۷ هست رو در نظر نگرفتی.ب نطرم استدلالات مقالت خیلی محکم نیست ;) ;)

      نقل قول

  • Lady Ariana: من این جمله رو قبول ندارم ک میگی هرگز نمیمیرن خب از کجا میدونی!!!شاید بمیرن و با مرگشون داستان هم تموم بشه مث مرگ رینیرامثلا دنریس میتونه اون اخر اخر تو نیمه دوم کتاب۷ بمیره یا مثلا اریا میتونه بدون اینکه ن سنگ دلو شناسایی کنه و ب خاطر قتل های زیادی ک این زن انجام داده بکشتش و بلافاصله بعدش شناساییش کنه و خودشو بکشه و این اتفاق تو اخرای داستان بیفته و مارتین با این کار بخواد بگه انتقام اخر عاقبت خوشی نداره .

    به نظرم نظر شما حاوی اسپویل میباشد
    دوستان رعایت کنید وجدانا !

      نقل قول

  • اگه کاراکتر های جدیدی بیان و بیشتر روشون تمرکز کنه به راحتی میتونه کاراکتر های ذکر شده رو از بین ببره :d

      نقل قول

  • Soroush:
    تیریون که داره مبمبره…آخه چرا؟؟؟؟؟؟؟

    اینطور در نظر بگیر که قبل از انتشار اون فصل نوشته شده! البته هیچی معلوم نیست! شاید زنده موند!

      نقل قول

  • یعنی اونحایی که گفتی تیریون بدون هیچ حرفی نمیره بعد از دیدن مبارزه ی کوه و افعی شد امید زندگی من
    تشکر از همه ی بچه ها

      نقل قول

  • البته بنظر من سرسی هم تا اخر می مونه چون هر شخصیت خوب یه رقیب هم می خواد و سرسی هم رقیب تیرون و حقیقتا مارتین رقیب اون دو تای دیگر رو دقیق مشخص نکرده

      نقل قول

  • فکر کنم آریا و سانسا،سمول،تا آخر آخر داستان
    و بیلیش و واریس هم حدودا تا آخراش هستن. :scratch: :scratch: :scratch:

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: