مقالات

آتش وحشی و خواستگاه آن

وقتی بران و تیریون در فصل دوم، ناوگان استنیس را با گلوله‌ای سبز رنگ به بزرگی یک قلعه سوزاندند، شکی نیست که آتش وحشی چشمگیر به نظر رسید. اما در هفت پادشاهی آتش وحشی چیزی بیشتر از یک جلوه ویژه است. این ماده تاریخ طولانی در وستروس دارد و به واقع نقشی اساسی در سقوط شاه دیوانه بازی کرده است. این ماده مرگبار چیست؟

امروز، می خواهیم از نزدیک آتش وحشی را بررسی کنیم – نه خیلی نزدیک؛ چون می تواند سوزنده باشد… !

Greekfire-madridskylitzes1-630x322

آتش یونانی به توان ۱۰!

جورج مارتین در مصاحبه های خود تصدیق کرده است که ایده آتش وحشی را از «آتش یونانی» امپراطوری بیزانس برداشته است. از آنجایی که آتش یونانی می تواند وقتی روی آب شناور است هم بسوزد، بیزانسی ها از آن برای ترساندن کشتی های مهاجم استفاده می کردند.

این سلاح غیر معمول پس از کشف آن در حدود ۶۷۲ پس از میلاد، برای چندین قرن موجب پیروزی در جنگ‌ها و سرکوب قیام‌ها شد. این ماده آنقدر مهم بود که امپراطورهای بیزانس باور داشتند دستورالعمل ساخت آن هدیه‌ای از خدایان است. آنها تولید این ماده را در خارج از پایتخت ممنوع کردند. اغلب دانشمندان تایید می‌کنند که عنصر اولیه این ماده نفت بوده است، و آتش یونانی در واقع شکل اولیه‌ای از بمب ناپالم است.

البته، آتش وحشی یک ماده تخیلی است که مارتین آن را نسبت به نمونه واقعی آن عجیب‌تر و خطرناک‌تر کرده است. او آتش وحشی را طی مصاحبه ای در مارس ۲۰۱۲ توصیف کرد:

آتش وحشی نسخه ای از آتش یونانیه که من خلق کردم. . . آتش وحشی، آتش یونانی به توان دهه! همون آتش یونانیه ولی خیلی بدتر، و کمی هم عنصر جادو بهش اضافه شده. ماده‌ی خیلی بدیه که با شعله‌های سبزش میسوزه که جلوه زیبایی داره. مطمئن نیستم که این ماده تو سریال وارد میشه یا نه، اما امیدوارم که اینطور باشه.”

دو ماه بعد، امید مارتین با شکوه تمام در قسمت «بلک واتر» فصل ۲ محقق شد؛ که برنده دو جایزه «امی» و یک جایزه «هیوگو» شد.

Wildfire_explosion-630x354

پایرومنسرها

ساختن آتش وحشی رازی است که فقط «انجمن کیمیاگران» آن را می داند. طبقه ای نظیر اساتید که انجمن را تشکیل داده اند. برخلاف اساتید، آنها بیشتر روی سحر و جادو متمرکزند. اساتید تا حدودی برای اعضای انجمن احترام قائلند و در مواردی از آتش وحشی با عنوان «شاش پایرومنسرها» یاد می‌کنند.

پایرومنسرهای انجمن می گویند که آتش وحشی حاوی عناصر جادویی می باشد، اما اساتید این سخن را به سخره می گیرند. اگر تعریف مارتین در بالا را بپذیریم، به هر حال، ایجاد آتش وحشی واقعاً کمی جادو در بر دارد.

انجمن کیمیاگران با یک سیر نزولی در عضوگیری هم روبه رو است. برخی می گویند که با از بین رفتن اژدهایان جادو از زمین برچیده شد که این برای انجمن یعنی پیدا کردن پایرومنسرهای واجد شرایط کمتر در دوران جدید. در سریال، «روی دوتریث» نقش «پایرومنسر هالین»، رئیس انجمن را بازی می کند. دوتریث همچنین کتاب های صوتی سریال را نیز روایت می کند.

هشدار: خطر مرگ!

آتش وحشی به صورت ارعاب آوری فرار است و با گذشت زمان این خاصیت در آن تقویت هم می شود. حتی نور خورشید می تواند آن را شعله ور کند، از این رو پایرومنسره این ماده را فقط شبانه جا به جا می کنند. به محض شعله ور شدن آتش وحشی، هیچ آبی نمی تواند آن را خاموش کند. برای جلوگیری از حوادث احتمالی، اتاق های بالای کوزه های آتش وحشی با ماسه پر می شوند. هر جرقه ای باعث باز شدن درب بین دو اتاق می شود و در کسری از ثانیه اتاق مدفون می‌گردد.

اما در صورتی که مقدار زیادی از این ماده در قدمگاه پادشاه تولید شده باشد، چه اتفاقی می افتد؟ چه کسی می تواند خودش را با چنین ماده مرگبار و غیر قابل پیش بینی ای احاطه کند؟

205GoT0894-1024x576

همشون رو بسوزونید

تارگرین ها طی دوران سلطنت خود از انجمن حمایت کردند تا استفاده از آتش وحشی را گسترش دهند – به ویژه بعد از آنکه آنها دیگر اژدهایانی با نفس های آتشین نداشتند تا در جنگ ها استفاده کنند.  این حمایت تا پایان سلطنت آنها ادامه داشت؛ زمانی که جیمی لنیستر ایریس دوم، شاه دیوانه را کشت (و بچه های ایریس، ویسریس و دینریس تبعید شدند). در قسمت «شبح هرن‌هال» فصل دوم، هالین می گوید که بران، در زمان سلطنت آئریس، جرات توهین به انجمن را پیدا نمی کرد.

جیمی در قسمت «بوسیده شده توسط آتش» فصل سوم اقرار می کند که چرا شاه دیوانه را کشته است. طی عجیب ترین حمام کردن تاریخ وستروس، او می گوید که ایریس در آتش وحشی غرق شده بود. لرد هایی که مخالف او بودند، دستانی که او را شکست دادند، و در واقع هرکسی که او ترجیح می داد بسوزند تا حرفی بزند؛ یعنی می‌خواست اکثر اشخاصی که با آنها برخورد داشت را سوزاند.

جیمی می گوید:

ایریس همه رو به چشم خائن می دید، به خاطر همین پایرومنسرهای خودش رو داشت که همه جای شهر مخفیگاه های آتش وحشی داشتن. زیر سپت بیلور و محله فقیرنشین چاله کک. زیر خونه ها، اصطبل ها، میخونه ها، حتی زیر خود قلعه سرخ.

وقتی لنیسترها شهر را تصرف کردند، ایریس به پایرومنسرهایش دستور داد تا شهر (و هرکسی داخل آن) را بسوزانند. همشونو بسوزونید، همینطور داشت می گفت، طبق گفته‌های جیمی. جیمی اول پایرومنسر را کشت و بعد ایریس را. این کار جیمی قدمگاه پادشاه رو حفظ کرد. آنطور که جیمی اشاره می کند، تا به حال هیچ کس از او به خاطر این کار تشکر نکرده است.

همین ها توجیح می کنند که تیریون و بران قبل از نبرد بلک واتر مقدار زیادی از آتش وحشی را پیدا کردند. و البته تیریون از گنجینه باد آورده ایریس برای یک آتش بازی ویران کننده استفاده کرد. فوران آتش وحشی در بلک واتر، به عنوان یکی از به یاد ماندنی ترین صحنه های سریال باقی خواهد ماند.

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=5382

درباره نویسنده

محمود .ع

آشنایی اتفاقی با سریال، تعقیب جریانات و رسیدن به وینترفل :)

۱۴ دیدگاه

  • ممنون از مطلب جالبتون، ای کاش می شد دستور ساختش رو بدست آورد، برای امتحان کردنش چند جا رو در نظر دارم، یکیش فرودگاه جده! :cun:

      نقل قول

  • Drogon:
    ممنون از مطلب جالبتون، ای کاش می شد دستور ساختش رو بدست آورد، برای امتحان کردنش چند جا رو در نظر دارم، یکیش فرودگاه جده!

    داداش اون تل آویو هم بی زحمت بهش برس
    خود ریاض هم بزنی بد نیست
    حالا همینا رو بزن اگه جواب داد روی بقیه جاها تو همین سایت هم فکری میکنیم :yes:

      نقل قول

  • تاریخ استفاده از سلاح های آتش زا خیلی قدیمی تر از این حرف هاست و به خاطر ارعاب وحشتناکی که در دشمن درست می کرد بسیار کاربردی بوده.
    در امپراطوری چین باستان اگه اشتباه نکنم از روغن ماهی بمب های آتش زا درست میکردن یا تو ایران خودمون در دوره ی امپراطوری پارت ها از قیر و روغن و مدفوع یک آتش چسبنده و لزج برای مقابله با رومی ها اسنفاده می شده. :fight:
    میشه حدس زد در ساخت آتش وحشی از مواد قلیایی استفاده میشه چون اشاره میکنن که با ترکیب آب شعله ور تر میشه.
    رنگ سبزش رو هم میشه با وجود ترکیبات فلزی توجیح کرد مثلا تیتانیوم به رنگ قرمز میسوزه یا فلز مس به رنگ سبز زمردی (هم رنگ آتش وحشی خودمون) می سوزه.
    مطلب جالبی بود ممنون

      نقل قول

  • ایمان:
    سلام کسی لینک دانلود فصل پنج رایگان داره

    برو تو سایت زیر اسم سریال را بزن تو هر دیتا بیسی که بخوای برات سرچ میکنه و کلی لینک دانلود رایگان با کیفیت های مختلف میاره
    http://acfilefinder.com

      نقل قول

  • ss:
    فصل جدید پس کی میاد

    کتاب رو نمی دونم اما درباره سریال شرین کاری کرده اند دوستان :D:

    خوشحالم از اینکه من مسئول پخش سریال نیستم اما اگه دست من بود پخش اون رو شش ماه عقب می انداختم ، اینها باید یادشون باشه فقط ما می تونیم غیرقانونی کپی کنیم !!

      نقل قول

  • ممنون از مطلب عالیتون
    فقط یکی برا من یادآوری کنه این صحبتهای جیمی تو کدوم کتاب و فصل بود.تقریبی هم بگین کجای داستانه قبوله واقعا حافظم نیاز به کمک داره :scratch:

      نقل قول

  • یکی از دوستان رفته تو بخش کامنت های وستروس به استارک توهین کرده واقعا این کار زشت وناپسنده که یه شخصی بره به تو یه سایت دیگه بعد بیاد به مدیر این سایت توهین کنه واقعا اوج بی فرهنگیه

      نقل قول

  • ss:
    یکی از دوستان رفته تو بخش کامنت های وستروس به استارک توهین کرده واقعا این کار زشت وناپسنده که یه شخصی بره به تو یه سایت دیگه بعد بیاد به مدیر این سایت توهین کنه واقعا اوج بی فرهنگیه

    بله خبر دارم من. اما از حرفاش ناراحت نشدم. خب هرکی یه نظری داره، البته دلخورم که چرا “پول خون بابام” رو اینقدر ارزون حساب کرده؟ :sf:
    در هر حال من اعتراف میکنم که ممکنه برای عده‌ی معدودی پرداخت همین مبلغ کم هم دشوار باشه، اما چاره‌ای نیست که با همین پول‌ها هم چیز زیادی دست ما رو نمیگیره.
    لطفاً دوستان این چنین حرف‌ها رو سخت نگیرن و خدای نکرده توهین متقابل نکنن. کسی هم به مدیران وستروس گیر نده که اون بندگان خدا این وسط بی‌تقصیرن :-)

      نقل قول

  • Coldhands:
    تشکر از محمود .ع عزیز برای مقاله خوبش

    خواهش می کنم، فقط ترجمه با من بود

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: