مقالات

مرگهای نمادین و طعنه آمیز در بازی تاج و تخت (بخش اول)

ned stark 810x454 - مرگهای نمادین و طعنه آمیز در بازی تاج و تخت (بخش اول)
نویسنده نوید لنیستر

می دانیم که جورج آر آر مارتین از آن افرادی ست که باور دارد آدمهای خوب و جنبه مثبت داستان نباید همیشه پیروز نهایی باشند فقط به خاطر اینکه آنها خوب هستند. در داستان نغمه یخ و آتش تقریبا تمامی اتفاقات به دلیل خاصی رخ دادند. هم کتاب و سریال هر دو پر از نماد و نشانه هستند. اگر کمی با دقت به داستان و سریال نگاه کنید متوجه نکات جالب و نمادهای زیبایی خواهید شد. نماد ها و نشانه هایی که گاها ادامه داستان را با ظرافت خاصی نشان می دهند. درباره مرگ شخصیت ها نیز با کمی توجه و مکاشفه نمودن می توان متوجه شباهت و رابطه مرگ کاراکتر با کارهایی که انجام داده اند بشوید.
در ادامه چندین مرگ نمادین و کنایه دار داستان را آماده کرده ایم. تعدادی از آنها فقط در کتابها، تعدادی در صحنه های حذف شده از سریال و تعدادی نیز فقط مختص سریال می باشند.

 

شباهت مرگ عاملان عروسی سرخ به مرگ قربانیان اصلی آن

The Red Wedding 1920x1070 718x400 - مرگهای نمادین و طعنه آمیز در بازی تاج و تخت (بخش اول)
تماشای عروسی سرخ همچنان دردناک و غم انگیز است. چرا نباشد؟ چه کسی انتظار داشت تا یکی از شخصیت های مهم داستان در چنین موقعیتی و هنگامیکه بعنوان مهمان در جایی حضور دارد، آنچنان وحشیانه به قتل برسد؟همانطور که می دانید تایوین لنیستر، روس بولتون و والدر فری عاملان اصلی این واقعه دردناک بودند. جالب است بدانید که مرگ آنها در سریال شباهت های جالبی با نحوه مرگ شخصیت های مهم کشته شده در عروسی سرخ دارد.
از روس بولتون شروع کنیم. وی در واقعه عروسی سرخ خنجرش را وارد قلب پادشاهش راب استارک کرد و سپس جمله “لنیسترها سلام رساندند” را به زبان آورد. در ادامه داستان به شکل کنایه داری نیز زمانیکه وی به پسرش رمزی اطلاع داد که وی صاحب برادری شده است، رمزی نیز به خاطر ترس از دست دادن جایگاهش، خنجرش را در قلب پدرش فرو کرد و اورا به قتل رساند.
والدر فری، رهبر خاندان فری که دستور داد تا گلوی بانو کتلین را ببرند نیز در ادامه داستان به دستان آریا استارک، دختر کتلین گلویش پاره و کشته شد.
و اما آخرین نفر، تایوین لنیستر که در این واقعه حضور نداشت اما کسی بود که عروسی سرخ را برنامه ریزی کرد. در عروسی سرخ راب استارک و دایروولفش با کمان از پای در آمدند.تایوین لنیستر نیز شبیه به راب و گری ویند توسط پسرش تیریون با کمان کشته شد.

 

استنیس ، رنلی و زن های دستیارشان

Renly Stannis Deaths 1775x1200 592x400 - مرگهای نمادین و طعنه آمیز در بازی تاج و تخت (بخش اول)
پی بردن به این مورد کمی سخت است. استنیس، ملیساندرا را حامله کرد و او نیز فرزندی به شکلی وحشتناک و شیطانی به دنیا آورد که همان موجود نیز برادرش رنلی را به قتل رساند.بعد ها پس از مرگ رنلی نیز زمانیکه استنیس در نبرد با بولتون ها شکست می خورد، بریین وی را پیدا کرده و پس از اینکه به نقش داشتن در مرگ رنلی اعتراف می کند توسط بریین کشته می شود. هر دو برادر براتیون به دستان دستیاران زن یکدیگر به شکلی نمادین کشته شدند.

 

ایگرت، اولی و چند تیر

Ygritte and Olly Ironic Deaths 1872x1200 624x400 - مرگهای نمادین و طعنه آمیز در بازی تاج و تخت (بخش اول)
در چند قسمت قبل از مرگ ایگرت دیدیم زمانیکه تعدادی از وحشیها به روستایی که اولی و خانواده اش در آن زندگی می کردند حمله کردند و ایگرت در آنجا پدر اولی را با تیر و کمان به قتل رساند. چند قسمت بعد و در طول نبرد دیوار، اولی به شکلی نمادین در طول نبرد کسل بلک تیری را به سوی سینه ایگرت رها کرد و انتقام مرگ پدرش را از او گرفت.

 

مار های شنزار هر کدام بوسیله سلاح مورد علاقه خود کشته شدند

Sand Snakes Weapons Deaths 1920x933 780x379 - مرگهای نمادین و طعنه آمیز در بازی تاج و تخت (بخش اول)
سه تن از دختران حرامزاده اوبرین مارتل که به مارهای شنزار معروف بودند در سریال به وسسیله همان سلاح ها و شکل مبارزه ای کشته شدند که خود به آن علاقه داشتند.
اوبارا سند در طول نبرد دریایی متحدان دنریس با یورون گریجویی بوسیله همان نیزه ای که با آن مبارزه می کرد، به دستان یورون کشته شد.
در همان نبرد نیز نیمیریا سند با زهم توسط یورون بوسیله شلاقی که از آن برای جنگیدن استفاده می کرد، خفه و کشته شد.
و در نهایت تین سند که همانند پدرش به دانش سم شناسی و استفاده از آن علاقه داشت در همان نبرد همراه با مادرش الاریا اسیر شده و به ملکه سرسی تحویل داده شدند. وی در ادامه بوسیله سرسی با همان سمی که خود برای بران و همچنین مادرش در کشتن میرسلا استفاده کرده بود کشته شد.

 

مرگ ند استارک توسط شمشیرش آیس

Ned Stark Death Ice 1920x859 780x349 - مرگهای نمادین و طعنه آمیز در بازی تاج و تخت (بخش اول)
در ابتدای داستان ند استارک فقید یکی از اعضای فراری نگهابانان شب را بر طبق قوانین توسط شمشیرش آیس گردن می زند. بعدا زمانیکه ند استارک به جرم خیانت زندانی شده و در نهایت زمانیکه قصد دارند وی را به خاطر این کارش به دیوار و عضویت در نگهبانان شب بفرستند، جافری دستور قتل وی را صادر کرده و ند استارک توسط ایلین پین با همان شمشیر خود یعنی ایس کشته می شود.
اکر جافری خودش گردن ند اسنارک را می زد این مورد بسیار نمادین تر می د چون ند باور داشت ” مردی که حکم رو صادر میکنه باید شمشیر رو فرود بیاره” اما با توجه به شناختی که از شخصیت جافری داشتیم وی آنچنان شرافتمند نبود که این کار را بکند.

 

نشان دادن نزول خاندان استارک و براتیون در قسمت اول سریال

Stag and Direwolf Foreshadow 1920x983 780x400 - مرگهای نمادین و طعنه آمیز در بازی تاج و تخت (بخش اول)
در همان ابتدای داستان زمانیکه ند استارک همراه با پسران و همراهانش از محل گردن زدن عضو فرای نگهبانان شب بر میگردند با یک گوزن و دایروولف مرده روبرو می شوند. دایوولف توسط گوزن کشته شده بود که به نوعی پیش بینی دو اتفاقی که در ادامه داستان افتاد بود. اول آنکه این شاه رابرت بود که با بردن ند به پایتخت و دادن عنوان دست پادشاه به او راه را برای مرگ وی هموار کرد و همچنین جافری براتیون (لنیستر) بود که دستور مرگ ند را داد.
می دانیم که جافری یک براتیون نیست و حاصل زنای میان جیمی و سرسی است اما او نام خانوادگی براتیون را به یدک می کشید. مرگ گوزن نیز بوسیله شیر کوهستان رخ داده بود که بازم کنایه از نابودی و سقوط خاندان براتیون توسط خاندان لنیستر بود.
همچنین زمانیکه تئون گریجوی خنجرش را بر روی گلوی یکی از دایروولف ها به قصد کشتن می گذارد نیز می تواند نماد خیانتی باشد که وی در ادامه به راب و خاندان استارک کرد.

 

آریا، پولیور و نیدل

Polliver Death GoT 1920x929 780x377 - مرگهای نمادین و طعنه آمیز در بازی تاج و تخت (بخش اول)
از زمانیکه جان شمشیر باریکی را به آریا هدید داد و وی با افتخار نام آنرا نیدل(سوزن) گذاشت، آریا و شمشیرش ماجراجویی های زیادی در سرتاسر وستروس داشتند. یکی از ماندگار ترین و کنایه آمیز ترین مرگها، کشته شدن پولیور به وسیله نیدل بود.
در فصل دوم سریال پولیور یکی از دوستان آریا یه نام لامی را با نیدل می کشد. زمانیکه آریا و دوستانش از قدمگاه پادشاه به سمت شمال راهی می شوند آنان توسط سربازان لنیستر به اسارت گرفته می شوند. لامی که در این درگیری زخمی شده و به خاطر پایش نمی تواند راه برود از پویلور می خواهد که او را حمل کنند اما پولیور در عوض نیدل در گلوی لامی فرو کرده و او را می کشد.
دو فصل بعد آریا موفق می شود تا نیدل را از پولیور پس بگیرد و به همان شیوه او را به قتل برساند. آریا همچنین همان جملاتی را که پولیور قبل از کشتن لامی و گرفتن نیدل به زبان آورد را نیز به پولیور می گوید:
“پات مشکلی داره پسر؟می تونی راه بری؟ باید حملت کنم.چه شمشیر کوچولوی نازی. شاید لای دندون هامو باهاش تمیز کنم.”

ادامه دارد…

 

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=10343

درباره نویسنده

نوید لنیستر

نویسنده و مترجم مطالب سایت

یک دیدگاه

  • سلام خواهش میکنم جنگ های بعد از مرگ رابرت براتیون را نام ببرید

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: