مقالات اختصاصی

معرفی فانتزی های والای شناخته شده:بخش یکم مه زاد

photo 2018 0 810x459 - معرفی فانتزی های والای شناخته شده:بخش یکم مه زاد
نویسنده MehdiYekta
در این سری مقالات تلاش می شود فانتزی های شایسته ای که ترجمه ی آن ها در بازار کتاب کشور یا به صورت اینترنتی موجود است (یا شاید نباشد) معرفی شوند تا هواداران نغمه ای از یخ و آتش از دیگر مجموعه های مطرح این ژانر بهره و لذت کافی را ببرند.

 

ویژگی های مه زاد:

آخرین امپراطوری کتاب نخست مه زاد رمان قدرتمندی است (آغازیست برای یک سه گانه فوق العاده) که خاصیت ویژه ای را به این ژانر می افزاید. اکشن بی رحم، یک نظام جادویی تک (یکی از بهترین ها در ژانر فانتزی)، شخصیت هایی که قابل همدردی اند، شرور هایی که الزاماً بد نیستند و طرحی قدرتمند. کل این سری در حقیقت واژگونی مواد فانتزی کلاسیک است. سری دیر زمانی پس از آن که لرد تاریکی بر جهان مسلط شده و جهان را به دوران ستمبار حکومتش راهنمایی می کند آغاز می شود.

این کتاب ها همتای برخی از بزرگان این ژانر همچون مارتین، اریکسون، هاب و کوک قرار می گیرد. سندرسون یکی از محبوب ترین فانتزی نویسان است و مه زاد یکی از سری های به خوبی استقبال شده ی اوست. او در حال نگارش سه گانه ای است که در ۳۰۰ سال آینده اتفاق می افتد. همچنین برنامه هایی برای نگارش یک سه گانه در زمان حال و سه گانه ای دیگر در آینده ای دور دارد. اگر می خواهید خود را به یک نظام جادویی یکتا، مجموعه بزرگی از شخصیت ها و یکی از دلپذیرترین قهرمانان (کلسییر) و سری ای که با سه گانه هایی در دوران های مختلف درازای عمر بالایی دارد مهمان کنید،این کتاب را بردارید و بخوانید.

لانه ی دزدها جایی نیست که در جهانی پر از خاکستر و ویرانی  در آن به دنبال رستگاری بگردید؛ اما این دقیقاً چیزیست که در این سری می یابید. سه گانه ی نخست این سری یعنی آخرین امپراطوری، چشمه ی جاودانگی و قهرمان دوران ها (برنده جایزه ی ویتنی برای بهترین داستان تخیلی) یکی از مورد علاقه هایم در تمام زمان هاست. داستان از جایی آغاز می شود که همه ی ما از آن می ترسیم؛ چه می شود اگر قهرمان شکست بخورد و ضد قهرمان بر جهان فرمانروایی کند.

الومنسی، نظام جادویی مجموعه، منطقی جلوه می کند و موجب نمی شود با خود بگویید “چرا آن ها فقط …” همچون برخی فانتزی ها که در ها را باز می گذارند تا شما با تخیلاتتان بر محدودیت های نظام جادویی غلبه کنید. نمی خواهم از اصل مطلب دور شوم اما زمانی که شما می اندیشید که فهمیده اید دقیقاً چه اتفاقی دارد می افتد، سندرسون فرش را از زیر پایتان می کشد و شما را به فکر کردن دوباره وامی دارد. او با در نوردیدن مرزهای فانتزی با جهش ۳۰۰ ساله در زمان و این پرسش که چرا فانتزی همیشه در قرون وسطی جریان دارد را دور می زند.

سندرسون در سه گانه ی پسین یک داستان کاملاً نو در همان جهان می سازد، اما گذر زمان تمدن را در آستانه ی پیچ و تاب های تکنولوژی قرار می دهد. تصور کنید فانتزی علمی تخیلی ماشین بخاری (Steampunk من خودم این ژانر رو نمی شناسم. مترجم) با یک داستان رازآلود گاوچرانی (کاوبوی) آمیخته شود آیا این اصلاً یک ژانر محسوب می شود؟ انتقال مذهبی و فرهنگی از سه گانه ی اصلی به سه گانه ای که ۳۰۰ سال پس از آن است صورت می گیرد اما توانایی های الومنتیک (نظام جادویی مجموعه) که در دو سه گانه منتشر شده ثابت است تا بدانید هنوز هم در همان سری هستید که بر خلاف تصورتان احساس متفاوتی دارد یک خوانش سبک و سرگرم کننده پر از قهرمانی های بزرگ در حالی که همزمان یک رمز و راز فریبنده ایجاد می شود. سندرسون نیتش برای دو سه گانه ی دیگر در این مجموعه که یکی شهری و دیگر فانتزی فضایی در آینده است را اعلام کرده است که مطمئناً باید آن ها را هم خواند.

این داستان به مرکزیت یک قهرمان زن است. قهرمان بسیار فکر شده و با شخصیتی کله خر و تهاجمی است (او قربانی نیست.) هر چند از دید من سندرسون از زاویه ی رومنس کارش را به خوبی انجام نمی دهد، اما در هر حال این یک سری عالی برای خواندن است. یک سری با شکوه از ماجراجویی، جادو و انتقام با یکی از یکتاترین سیستم های جادویی در ژانر فانتزی. مه زاد داستان گروهی از جادوگران است که در نبردی ناامیدانه روی در روی یک جادوگر ستمگر شکست ناپذیر قرار می گیرند. شخصیت های جذاب و طرحی قدرتمندانه موجب می شود شما بخواهید این کتاب را بردارید. کسانی که دنبال یک فانتزی حماسی قوی هستند این یکی را دریابند.

مه زاد 2

با این که همه شیفته ی حماسه ی اسناد توفان نور که به تازگی نگارش شده (تا کنون سه جلد از آن منتشر شده است.) اما مه زاد نقطه قوت مشخصی دارد که سندرسون در کارهای پسینش تکرارش نکرده است. می توانید من را خاطره باز کار های نخستین برندون سندرسون بدانید اما من فکر می کنم که این حقیقت است. اگر مه زاد را نخوانده اید مطمئن شوید که پروژه ی پسینتان همین است. شما می توانید سه گانه ی اصلی (سه گانه ی مربوط به عصر اسطوره ای که حماسی تر است) را بخوانید و این سری را کنار بگذارید یا اگر صرفاً حماسی باز نیستید سه گانه های پسین را هم بخوانید.

چیزی که مغزتان را در این سری منفجر می کند یک چیز است: الومنسی. الومنسی بهترین سیستم جادویی که تا به حال در ژانر فانتزی با آن رو به رو شدم. سندرسون با ساختن سیستم های جادویی به خوبی توسعه یافته و از لحاظ داستانی سازگار شهرتی به هم زده است. الومنسی که در داستان ارائه می شود بهترین است. داستان خوب است، هما طور که شخصیت ها خوب است، اما من فکر می کنم که سیستم جادویی است که کتاب های او را متمایز می کند.

اگر به دنبال چیزی تازه و متفاوتید سه گانه ی مه زاد یک گزینه ی عالیست. برندون سندرسون به کلیشه های قدیمی فانتزی تکیه نمی کند و باید انتظار چیزهای غیر قابل پیش بینی را در این کتاب ها داشته باشید. مه زاد معمولاً در اسکادریال که دنیایی در آخرین امپراطوری است اتفاق می افتد؛ مکانی که در شکل کنونی اش توسط لرد فرمانروا به وجو آمده است. جامعه میان نجیب زادگان و اسکاها (برده ها) دوقطبی شده است. این سری پر از پیچ و تاب هاست و زمانی که اتفاقی می افتد خیلی منطقی به نظر می آید به طوری که روشن است که نویسنده اتفاقات را از ابتدا در دید خودش داشته است. همچنین مه زاد پر از تعلیق، فتنه های سیاسی و هنرهای رزمی یک جایگزین ارزشمند را برای بادهای زمستان ارائه می دهد.

هر چند انتقاد اصلی به برندون سندرسون ژرف نبودن شخصیت هاست اما نمی توان از رشد خشنود کننده شخصیت ها در داستان گذشت. رمان یک داستان از ژنده پوش به ثروتمندی را توصیف می کند، پیشرفت وین از یک دزد زاغه نشین به یک جادوگر فلزخور. هر چند پیشرفت وین و محدوده ی داستان فراتر از این ها می رود. سندرسون از طریق قهرمانش پرسش های زیادی را بر می انگیزد و اجازه می دهد تا او رشد کند و به نتیجه های خودش برسد. اکتشافی از طبقه ها، مذاهب و ابهام های اخلاقی و از همه مهم تر اعتماد از سوی قهرمان داستان وجود دارد. به جای این که داستانی را روایت کند که در آن چطور یک شخص بی قدرت به فردی قدرمند تبدیل می شود، نویسنده در این که چطور شخصی که به مقدار زیادی استثمار شده چگونه به چنین رابطه ی معناداری وارد می شود کاوش می کند.

با این که افرادی به پیشرفت شخصیت قهرمانانش اکتفا می کنند سندرسون چنین پیشرفتی را برای دیگر شخصیت هایش هم به ارمغان می آورد. کتاب های پسین بر روی پیشرفت الند از یک ایده پرداز به یک رهبر هستند، در حالی که طرح یک شخصیت کوچکی که جستجویش برای یافتن معنا میان دوستان قدرتمندش را کاوش می کند. این نمونه طرح ها با هم به همراه یک نظام جادویی فوق العاده، دنیاسازی با جزئیات، به دنبال اکشن شدید یک خوانش ساده و سرگرم کننده را برایتان رقم می زنند. اگر یک نظام جادویی قدرتمند، دین در فانتزی و داستانی از زاغه نشین به یک ثروتمند را دوست دارید این کتاب را از دست ندهید.

برندون سندرسون نامیست که بیشتر مشتاقان فانتزی آن را شنیده اند و کتاب پرفروش جهانی آن مه زاد یکی از کارهای بسیار موفقش بود. این یک داستان سنتی آدمکش (اساسین) نیست، در این یکی تنها یک هدف وجود دارد. نه یک نجیب زاده، نه یک سیاستمدار بلکه لرد فرمانروای خدای گون تنها هدف اصلی است.سندرسون یک جهان شگفت انگیز ساخته که در آن با فرو بردن ۱۲ فلز جادو تامین می شود؛ که تنها شمار اندکی از مه زاد ها توانایی بهره گیری از همه شان را دارند. یک از این اندک ها وین است دختری که با آزار در خیابان ها بزرگ شده است. سری بر تقلای وین روی محافظت از کسانی که دوستش دارد بدون این که تبدیل به ابزاری صرف برای کشتن شود تمرکز دارد.   طرح همیشه در حال پیشرفت هوشمندانه روی دسته ای از حقه بازان دغل که جاه طلبی هایشان را بالاتر از مرزی که هر کسی انتظار دارد می گذارند تمرکز دارد. این داستان ترکیب بی نقصی از شمشیرزنی، شخصیت پردازی، فتنه ها و زیست محیطی ویژه ی این مجموعه است. جهان مه زاد آن قدر غنی و پرجزئیات است که رها کردنش تقریباً دردآور است.

اگر از هواداران کارهای برندون سندرسونید این یکی به هیچ وجه را از دست ندهید.

مه زاد 3

چکیده جلد نخست با نام آخرین امپراطوری

در دنیایی که خاکستر از آسمان می‌بارد و مه بر شب غلبه دارد، اهریمنی آن سرزمین را فرا می‌گیرد و تمام زندگی را خفه می‌کند. آینده امپراطوری بر شانه‌های فردی دردسرساز و شاگرد جوانش سنگینی می‌کند. آیا آن‌ها در کنار یکدیگر می‌توانند بار دیگر به دنیا رنگ ببخشند؟ گونه نویی از جادو در داستان بی‌نظیر برندون سندرسون از عشق، فقدان، یأس و امید پا به عرصه ظهور می‌گذارد – الومنسی، جادوی فلزات.

پ.ن: این کتاب در ایران توسط نشر آذرباد به چاپ رسیده است.

 

گردآوری و ترجمه:سروش چراغ زاده

 

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=10320

درباره نویسنده

MehdiYekta

❄️in relationship with a song of ice and fire?

۹ دیدگاه

  • Amir:
    این مقاله رو ادامه بدید ممنون میشم

    منظورتون در مورد همین کتابه یا سری کتابای دیگه. چون اگر همین کتاب منظورتونه نقدش همین بود تموم شد.

      نقل قول

  • مقالاتی درمورد فانتزی ها دیگه هم بنویسید . از همین سری “معرفی فانتزی های والای شناخته شده”

      نقل قول

  • جلد یک استورم لایت (طریق شاهان ) رو خوندم جلد یک مه زاد رو هم تازه شروع کردم با اینکه تمومش نکردم ولی استورم لایت یه سر و گردن از مه زاد بهتره از گروهان سیاه و نخستین قانون هم که خوندم بهتره ، شخصیت پردازی های بی نظیری داره کالادین ، دالینار . ست و شالان عالین ،
    سیستم جادویی مه زاد (آلومنسی) بسیار جالب تر از همتاش در استورم لایت (استورم لایت)هست
    بنیان جادو در سری استورم لایت ، استورم لایت هست که از ابر طوفان ها به دست میاد و در سنگ های قیمتی مثل الماس زمرد یاقوت و … ذخیره میشه
    (به نظر من بهتر سری کتاب های استورم لایت رو طوفان نور نخونید چون ربطی به طوفان نداره و به سیستم جادویی اشاره داره و بهتره همون استورم لایت نامیده شده)

      نقل قول

  • مهردادششم:
    جلد یک استورم لایت (طریق شاهان ) رو خوندم جلد یک مه زاد رو هم تازه شروع کردم با اینکه تمومش نکردم ولی استورم لایت یه سر و گردن از مه زاد بهتره از گروهان سیاه و نخستین قانون هم که خوندم بهتره ، شخصیت پردازی های بی نظیری داره کالادین ، دالینار . ست و شالان عالین ،
    سیستم جادویی مه زاد (آلومنسی) بسیار جالب تر از همتاش در استورم لایت (استورم لایت)هست
    بنیان جادو درسری استورم لایت ، استورم لایت هست که از ابر طوفان ها به دست میاد و در سنگ های قیمتی مثل الماس زمرد یاقوت و …ذخیره میشه
    (به نظر من بهتر سری کتاب های استورم لایت رو طوفان نور نخونید چون ربطی به طوفان نداره و به سیستم جادویی اشاره داره و بهتره همون استورم لایت نامیده شده)

    چون استورم لایت رو نخوندم این طوری می نوشتم. الومنسی واقعاً هوشمندانست. شما همه ی جلدهای گروهان سیاه ها، نخستین قانون ها که جلد ۳ اش تازه اومده و طریق شاهان رو خوندید؟ ماشاالله. شاهکش و سریر سنگی برایان استیولی و دریای زمین و سه گانه پدشاهی کهن هم خوب اند و پیشنهادشون می کنم.

    حسین چشم آلوس:
    مقالاتی درمورد فانتزی ها دیگه هم بنویسید . از همین سری “معرفی فانتزی های والای شناخته شده”

    اگر استقبال خوب باشه ادامه می دیم فعلاً دیدگاه ها و بازخوردها خیلی کمه. یکی دوتای دیگه هم آمادست.

      نقل قول

  • مهردادششم: جلد یک استورم لایت (طریق شاهان ) رو خوندم جلد یک مه زاد رو هم تازه شروع کردم با اینکه تمومش نکردم ولی استورم لایت یه سر و گردن از مه زاد بهتره از گروهان سیاه و نخستین قانون هم که خوندم بهتره ، شخصیت پردازی های بی نظیری داره کالادین ، دالینار . ست و شالان عالین ، سیستم جادویی مه زاد (آلومنسی) بسیار جالب تر از همتاش در استورم لایت (استورم لایت)هست بنیان جادو درسری استورم لایت ، استورم لایت هست که از ابر طوفان ها به دست میاد و در سنگ های قیمتی مثل الماس زمرد یاقوت و …ذخیره میشه (به نظر من بهتر سری کتاب های استورم لایت رو طوفان نور نخونید چون ربطی به طوفان نداره و به سیستم جادویی اشاره داره و بهتره همون استورم لایت نامیده شده)

    سلام
    در رابطه با استورم لایت باید بگویم که این کتاب بهترین کتابی است که در سبک فانتزی خوانده ام
    استورم لایت و مه زاد اگر حتی این نکته که هر دو از یک نویسنده هستند ذکر نشود خواننده را به این فکر وا می دارد که یا هر دو از یک نویسنده می باشند و یا آنکه نویسنده دیگری متاثر از نویسنده هر کدام از این ها دست به قلم برده و کتابی با همان شیوه قلم نویسنده دیگری را به رشته تحریر در آورده است
    استورم لایت کتابی است که هیچ فانتزی به نامی را ندیده ام که حتی در دو قدمی اش به رشته تحریر در امده باشد کتابی مهیج با آنکه الان بیش از سه ماه از آخرین باری که آن را خوانده ام می گذرد باز هم مشتاق برداشتن و خواندن کتاب هستم تا برای بار ششم باز آن را برداشته و مطالعه کنم
    به دوست داران فانتزی پیشنهاد می نمایم ابتدا مه زاد را بخوانند و سپس استورم لایت یا ابتدا هر کتاب دیگری را که در سبک فانتزی می خواهند بخوانند بخوانند و سپس به سراغ استورم لایت بروند چرا که به نظر اینجانب بعد از خواندن کتاب استورم لایت دیگر سراغ فانتزی های دیگر نمی روند و توقع شان از فانتزی بسیار بالا خواهد رفت
    به طور کلی باید بگویم مه زاد، نخستین قانون، استورم لایت سه فانتزی ای هستند که صرفا فانتزی نیستند و جایی برای تخلیه افکار فانتزی نویسندگان نمی باشند.

      نقل قول

  • باید اشاره کنم که نویسنده مه‌زاد و استورم‌لایت یک نفر هستن. من هردو کتاب رو خوندم و کاملاً مشخصه که ایده های اصلی در مورد سیستم جادویی استورم‌لایت به صورت ابتدایی در میست‌بورن یا همون مه‌زاد شکل گرفته.
    ضمناً سندرسون تمام کتابهاش رو تو یه یونویورس جادویی می‌نویسه. یعنی همه کتاب هاش در دنیاهایی که از شاردهای مختلف تشکیل شدن اتفاق می‌افته.
    اگر نغمه نبود آرزو داشتم کتاب‌های استورم‌لایت رو ترجمه کنم

      نقل قول

  • من اول سه تا جلد مه زاد رو خوندم و بعد از مجموعه استورم لایت طریق شاهان رو خوندم.الانم اواخر کتاب بعدی از این مجموعه (words of radiance) هستم که متاسفانه هنوز ترجمه نشده و ناچار شدم نسخه انگلیسیش رو بخونم.بااینکه مه زاد رو خیلی دوس داشتم و واسه من یکی از محبوب ترین های فانتزی بوده و هست ولی استورم لایت رو به مراتب از اونم بیشتر دوست دارم.مجموعه استورم لایت بنظرم پیچیده تر و عمیق تره و حتی به حیوانات و گیاهان متفاوتی که تو دنیای استورم لایت وجود دارن پرداخته شده، همچنین بصورت موازی داستانهای چند شخصیت رو به تصویر میکشه.فعلا سیستم جادویی مه زاد بنظرم بهتره اما سیستم جادویی استورم لایت هنوز بطور کامل معرفی نشده و حتی تو دو کتاب اول،شخصیتها هنوز درحال کشف توانایی های خودشون هستن و احتمالا تو کتابهای بعدی بیشتر بهش پرداخته میشه.
    بااینکه مه زاد رو دوس دارم و به همه فانتزی دوستان خوندنش رو بشدت توصیه میکنم اما یه جاهایی ناامیدم کرد.شدت بیرحمی نویسنده یه جایی واقعا دلم رو شکست،ضمن اینکه از بین سه تا کتاب مه زاد، جلد اول و در درجه بعدی جلد سوم رو بیشتر دوس داشتم و جلد دوم(چاه معراج) رو چندان دوس نداشتم.بااینحال امیدوارم هرچه زودتر موفق به خوندن ادامه مه زاد که مربوط به سیصد سال بعد هست بشم.
    واقعا حیف که خیلی از بهترین آثار فانتزی دنیا انقد دیر تو ایران ترجمه میشن. از کتابهای بعدی استورم لایت گرفته تا مالازان، کلی کتاب محشر هست که نخوندن شون حیفه، به انگلیسی خوندن شون هم کم و بیش سخته. با تشکر از این سایت خوب که امکان خوندن کتابهای نغمه رو به زبان فارسی و با وفاداری به متن اصلی فراهم کرده.امیدوارم در آینده نزدیک شرایطی براتون فراهم شه که بتونید سراغ ترجمه مجموعه های دیگه هم برید

      نقل قول

  • سلام دوستان، بنده سعی دارم کتاب مهزاد رو تهیه بکنم، بنظرتون از چه ناشری تهیه کنم؟ هوپا یا آذر باد یا…، هم از نظر حذفیات کتاب و هم کیفیت ترجمه
    خیلی ممنون

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: