اخبار

پیش به سوی پایان: سریال یا رمان ؟

بعد از خاتمه فصل پنجم از سریال گیم آف ترونز بود که بینندگان سریال و آنهایی که کتابهای نغمه­ای از یخ و آتش ، را خوانده بودند در دوراهی پیشروی داستان قرار گرفتند. چرا که سازندگان سریال، برخلاف نوشته های خود مارتین، داستان را بسیار کوتاهتر، سریعتر و در بعضی موارد متفاوت­تر جلو بردند.

بنابه گزارش بیسینس اینسایدر مبنی بر اکران فصل ششم سریال در آوریل ۲۰۱۶ و تمرکز مارتین روی کتاب ششم­اش، بادهای زمستان، بسیاری از طرفداران مجموعه نغمه، طبیعتاً بسیار مشتاق دانستن چگونگی ادامه این روند بودند.

بالاخره در WSFC 2015  ( همایش جهانی علمی تخیلی سال ۲۰۱۵ ) که چند روز پیش در واشینگتون دی.سی برگزار شد طی پرسش و پاسخ های رد و بدل شده بین مارتین و گیکوایر ، سرنخ هایی از این موضوع بدست آمد.

مارتین در جواب اینکه ممکن است سریال قبل از کتاب او به پایان برسد گفت :

”  روند پیشروی سریال مثل یه لوکوموتیوه و حتی بعضاً مثل یه لوکوموتیو جت. اونها ۶۰ صفحه سناریو مینویسن. من ۱۵۰۰ صفحه از رمان. پس کی میدونه ؟ “

در ادامه مارتین در مورد نگرانی های گذشته و فعلی­اش در مورد سریال گفت :

” زمانی بود که من از این موضوع ( تمام شدن سریال قبل از کتاب ) نگران بودم. بعدا گفتم، خب به جهنم. نگرانی درموردش نمیتونه تغییرش بده. من هنوز روی صندلی خودم نشستم و صحنه ها و جملات رو یک به یک مینویسم. من فقط میخوام داستان خودم رو بگم و اونها هم داستان خودشون رو میگن و از کتاب های من اقتباس میکنن. همه چیز رو خواهیم دید. “

با توجه به گفته های مارتین، هیچ بعید نیست که قبل از پایان رمان، سریال به پایان برسد و این احتمال راهم باید در نظر گرفت که سیر داستانی سریال ممکن است کاملا متفاوت با رمان به پایان برسد. پس تنها چیزی که از آن میتوان مطمئن شد این است که در آینده­ای نه چندان دور اتفاقات بسیارجالبی هم در رمان و هم در سریال رخ خواهد داد.

نظر شما چیه دوستان ؟ آیا بهتره سریال همراه با رمان و همقدم با داستان اصلی پیش بره یا اینکه خودش مسیر جدیدی رو انتخاب کنه ؟

ترجمه: بابک (شاه شب)

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=6866

درباره نویسنده

م.م.استارک

مدیر و مؤسس سایت و سرپرست گروه ترجمه

۱۵ دیدگاه

  • aria:
    خیلی دیگه ضد حاله اگه سریال زودتر تموم شه …

    مخصوصا اگه اخر داستانو اسپویل کنه

      نقل قول

  • تهیه کننده ها باید از اول صبر میکردن حداقل شش کتاب بیرون بیاد و بعد شروع به ساخت سریال کنن .حالا که کار ازکار گذشته بهتره کلا سریال رو از کتاب جدا کنن و از این بیشتر کتاب رو برای ما اسپویل نکنند.

      نقل قول

  • خب معلومه باید مثل کتاب باشه زیاد داستان سریالو قبول ندارم ادما اصلیه تو کتاب زندست مصل سر باریستان و دو تا از دوستای جان اسنو و ….. اما تو فیلم مردن پس بعید نیست ما اخر. فیلم شکست ادر ها رو ببینیم اما اخر کتاب مثلا ادر قاره رو فتح کنن و باز مانده ها رو بیارن توی رد وست مثلا

      نقل قول

  • هیچ می دونید چرا مارتین داره نوشتن کتابو انقدر کش میده؟
    چون بعد اینکه کتابو نوشت کسی اهمیت نمی ده زنده است یا مرده! ولی حالا همه نغمه ای ها دعا میکنن زنده بمونه تا کتابو بنویسه :D:
    تا اکتشافات بعدی خدانگهدار :ostad:

      نقل قول

  • محمد: مخصوصا اگه اخر داستانو اسپویل کنه

    lord navid lannister:
    تهیه کننده ها باید از اول صبر میکردن حداقل شش کتاب بیرون بیاد و بعد شروع به ساخت سریال کنن .حالا که کار ازکار گذشته بهتره کلا سریال رو از کتاب جدا کنن و از این بیشتر کتاب رو برای ما اسپویل نکنند.

    alex targagryen:
    خب معلومه باید مثل کتاب باشه زیاد داستان سریالو قبول ندارم ادما اصلیه تو کتاب زندست مصل سر باریستان و دو تا از دوستای جان اسنو و ….. اما تو فیلم مردن پس بعید نیست ما اخر. فیلم شکست ادر ها رو ببینیم اما اخر کتاب مثلا ادر قاره رو فتح کنن و باز مانده ها رو بیارن توی رد وست مثلا

    میدونین بچه ها جالب اینجاست که مطمئنا تهیه کننده های فیلم یه سرنخ هایی از پایان کتاب مارتین دارن ( بنابه گفته خودشون )
    و اگه بخوان با خودنویسی و عجله پایان فرضی مارتین رو لو بدن باعث خواهند شد که مارتین یه پایان دیگه برای کتاب در نظر بگیره و کلا به دارودسته شبکه HBO یه درس درست و حسابی بده …

      نقل قول

  • تنها دلیلی که باعث میشه ما این سریال رو نگاه کنیم ، این ادعاست که انها در حال اقتباس از کتاب هستند وگرنه اینکه فیلم نامه نویس به خودش اجازه بده چیز دیگری رو روایت کنه کلاه برداری محسوب میشه !
    به عنوان مثال طرز فکر خوانندگان کتاب و بینندگان سریال نسبت به سنسا و جیمی چقدر فرق می کنه ؟
    و جالب اینکه همه تغییبرات باعث بدتر شدن داستان شده است .
    به طور کلی برای ما که کتاب می خونیم ، سریال باعث شد شخصیت های خیالی محبوبمان را با چشم ببینیم اما مسلما” دیدن پایان واقعی کتاب (نه تحریف فیلم سازان ) خواسته مهم ماست .

    و به طور کلی میشه نتیجه گرفت فیلم نامه نویسانی که با تحریف یک کتاب معروف سعی در فروش فیلم هایشان دارند بیش از هرچیز ضعف خود در نویسندگی را نشان می دهند .
    وگرنه با نوشته خود به شهرت می رسیدند ،
    به عنوان مثال سریال Person of Interest با کارگردانی نویسندگی جاناتان نولان یکی از بهترین سریالهای موجود است و طبیعتا”‌این نویسنده سعی نکرده کتاب یک نفر دیگر را تحریف کند .
    و مسلما”‌من برای فیلم دزدان دریایی کارائیب احترام بیشتری قائل هستم تا یک سریال اقتباسی از کتاب نغمه در حالی که با افتخار از جدا بودن مسیر کتاب وسریال حرف می زنه

      نقل قول

  • اگر پایان سریال و کتاب با همدیگه تفاوت زیادی داشته باشه چرا که نه؟؟

    اینطوری ما یک داستان با دو پایان متفاوت تجربه کردیم! B-)

      نقل قول

  • وحید:
    اگر پایان سریال و کتاب با همدیگه تفاوت زیادی داشته باشه چرا که نه؟؟

    اینطوری ما یک داستان با دو پایان متفاوت تجربه کردیم!

    موافقم :yes:

      نقل قول

  • بازهم سلام…..:)
    در مورد پایان کتاب…..توی مقالات و صحبت‌های مارتین یه چیزی خوندم که نوشته بود بعضی از علاقه‌مندان کتاب، انتهای داستان رو درست حدس زدن و همونجا بود که نگرانی‌ها آغاز شد چون نمونه این حدسیات و تغییر پایان کتاب‌ها زیاد اتفاق افتاده. نمونه مشهورش پایان سری کتاب‌های هری پاتر و زنده ماندن شخصیت اصلی داستانه و جی کی رولینگ بعد از اینکه همه حدس زدن هورکرافت آخر خود هری هست(که خیلی هم واضح شده بود) و باید کشته بشه، رولینگ یه پایان مزخرف رو به همه هدیه کرد. در همین زمینه از مارتین سوالات زیادی شده و اون هم با خونسردی و قاطعیت تمام اعلام کرده که تحت هیچ شرایطی پایانی که در نظر گرفته تغییر نخواهد کرد. حالا در مورد پایان سریال و کتاب….به هیچ وجه شبیه هم نمیتونن باشن به جز در موارد کلی….شخصیت‌های مهم زیادی حذف شدن،تئوری‌های زیادی در نظر گرفته نشده و حتی مسیر خیلی از شخصیت‌های اصلی از مسیر کتاب جدا شده…مثال‌های زیادی از اقوام مختلف وستروس هست که توی سریال یا ضعیف نشون داده شدن یا نشون داده نشدن….مثلا برادران لوراس تایرل که مارتین گفته در دو کتاب آینده نقش اساسی و کلیدی‌ای دارن….یامارهای شنی که توی سریال به مسخره‌ترین شکل ممکن به تصویر کشیده شدن اما توی کتاب اهداف مختلف و هیجان‌انگیزی دارن…یا ویکتاریون گریجوی که دیگه رسما توی داستان تاثیر داره و خیلی دیگه از این یا ها….پیشگویی‌های عجیب و زیادی توی کتاب هست که باعث میشه خیلی از شخصیت‌های خوب سریال، وجهی شیطانی به خودشون بگیرن یا همین پیشگویی والونکار فصل سرسی…که از ابتدا باعث نفرت سرسی از تیریون بوده ولی ممکنه والونکار جیمی باشه چون اونم کوچیکتره….اما توی سریال این تکه حذف شده تا ملت حدس نزنن اینو…..خلاصه مطلب زیاده….ولی از نظر من بهش فکر نکنین بهتره…….

      نقل قول

  • بنظر من کلیات پایان داستان درکتاب و سریال یکییه. مثلا اگه قرار باشه تو سریال دنریس با وایتها بجنگه و پیروز بشه ، تو کتابم اینجوری میشه.شخصیتهایی هم که تو سریال حذف شدن در کتاب میمیرن و چندان تاثیر زیادی روی داستان نذارن.هرچند که اگر سریال کلا از کتاب جدا بشه این قضیه برعکس خواهد بود.

      نقل قول

  • اگه قراره داستان متفاوت باشه به قول جرج به جهنم :faight:
    اگه قراره با داستان پیشبره باید دیرتر بدن وگرنه مارتین پدرشونو در میاره :D:

      نقل قول

  • lord navid lannister:
    بنظر من کلیات پایان داستان درکتاب و سریال یکییه. مثلا اگه قرار باشه تو سریال دنریس با وایتها بجنگه و پیروز بشه ، تو کتابم اینجوری میشه.شخصیتهایی هم که تو سریال حذف شدن در کتاب میمیرن و چندان تاثیر زیادی روی داستان نذارن.هرچند که اگر سریال کلا از کتاب جدا بشه این قضیه برعکس خواهد بود.

    نوید اگه اینجوری بشه و کلیات پایان رمان رو قبل از مارتین، سریال لو بده مطمئناً مارتین پایان رو تغییر میده چراکه آشکارا به ضررشه …
    و ثانیا اگه این رو در نظر بگیریم که مارتین گفته پایان کتاب رو عوض نمیکنه اونوقت حتما برای منافع شخصی رمان، پایان دیگه ای رو به خورد سازندگان سریال داده تا اگه یه وقت خواستن زودتر از اون تموم کنن قضیه اصلی رمان لو نره و به نظرم این نظریه دوم محتمل تره …

      نقل قول

  • شاه شب: نوید اگه اینجوری بشه و کلیات پایان رمان رو قبل از مارتین، سریال لو بده مطمئناً مارتین پایان رو تغییر میده چراکه آشکارا به ضررشه …
    و ثانیا اگه این رو در نظر بگیریم که مارتین گفته پایان کتاب رو عوض نمیکنه اونوقت حتما برای منافع شخصی رمان، پایان دیگه ای رو به خورد سازندگان سریال داده تا اگه یه وقت خواستن زودتر از اون تموم کنن قضیه اصلی رمان لو نره و به نظرم این نظریه دوم محتمل تره …

    به احتمال زیاد سریال تا پنجاه درصد و یا بیشتر از کتاب فاصله بگیره.
    حذف بانوی سنگدل،برادران لوراس،مرگهای زیاد فصل پنج و از همه مهمتر نقشه های بیلیش و…. .اینا اکثر خط داستانی کتاب رو شامل میشدن و حذفشون تا حدود زیادی منطقی نبود.

      نقل قول

  • magenta:
    تنها دلیلی که باعث میشه ما این سریال رو نگاه کنیم ، این ادعاست که انها در حال اقتباس از کتاب هستند وگرنه اینکه فیلم نامه نویس به خودش اجازه بده چیز دیگری رو روایت کنه کلاه برداری محسوب میشه !
    به عنوان مثال طرز فکر خوانندگان کتاب و بینندگان سریال نسبت به سنسا و جیمی چقدر فرق می کنه ؟

    مگه طرز فکر شمایی که کتاب می خونین درمورد سانسا و جیمی چه طوریه؟
    جواب؟

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: