مقالات

بازگشت از مرگ: خوب یا بد؟

نغمه یخ و آتش یک داستان فانتزی است و همچنین سریال بازی تاج و تخت هم یک مجموعه فانتزی می باشد.داستان تاکنون سعی کرده که بیشتر واقع گرا و شبیه به دنیای واقعی باشد اما با این وجود بازهم شامل عناصر فانتزی مانند اژدها، غول های توقف ناپذیر و حتی مرده های از مرگ بازگشته می باشد.

موضوع بازگشت از مرگ و زندگی دوباره، موضوعی است که در حال حاضر بحث های زیادی در میان طرفداران دارد و از طرفی هم مارتین به وضوح گفته که بازگشت از مرگ در دنیای نغمه ممکنه و میتونه انجام بشه.به عنوان مثال می توان به بریک دانداریون اشاره کرد، شوالیه ای که در کتاب اول ( بازی تاج و تخت) توسط ند استارک برای دستگیری گریگور کلگان در ریورلند اعزام شد.دفعه بعد که بریک را در داستان دیدیم متوجه شدیم که او دو بار توسط کلگان کشته شده.همچنین او چندین بار دیگر در میدان نبرد کشته شده بود.همچنین در سریال هم توسط سندور کشته شد اما هربار توسط توروس از میر و با استفاده از قدرت خدای روشنایی به زندگی باز می گشت.

thoros-beric-630x291

بازشگت از مرگ می تواند برای یک داستان کمی مشکل ساز باشد.اگر شخصیت مرده بعنوان یک زامبی متحرک بازگردد، تاثیر زیادی روی طرفداران خواهد گذاشت.در کل اگر شما یک شخصیت مهم را از داستان حذف کنین و بکشین اما بعدا به او نیاز پیدا کنین و بخواهید دوباره در داستان قرار دهید، بازگشت از مرگ می تواند گزینه خوبی باشد.همچنین این کار باعث می شود تا خوانندگان کتاب و ناظران سریال فریب بخورند و شوکه شوند.

در سال ۲۰۱۱ مارتین در مصاحبه ای که داشت در مورد این موضوع توضیح داد که می تونین متن صحبت هاش رو در زیر مشاهده کنین:

به نظرم برگرداندن یک شخصیت که مرگ را تجربه کرده و حالا به زندگی بازگشته، یک تجربه دگرگون است.حتی اگر بازگشت او به مرگش نزدیک باشد و زمان زیادی هم از مرگش نگذشته باشد باز هم مایه تعجب همگان خواهد بود.من عاشق این حقیقتم که شخصیتم مرده و همیشه عاشق شخصیتم باقی خواهم ماند.من زیادی در مورد بازگشت از مرگ شخصیت هیجان زده نیستم چون قدرت مرگ را کاهش می دهد.مثلا در آثار تالکین، به نظرم گاندولف باید مرده باقی می ماند و سکانس مرگ وی در فیلم واقعا برای من عالی بود.چه قدرتی او را بازگرداند و او بعنوان گاندولف سفید دوباره حضور پیدا کرد؟من هرگز گاندولف سفید را به اندازه گاندولف خاکستری دوست نداشتم و به نظرم داستان تالکین جالب تر می بود اگر گاندولف مرده باقی می ماند.

شخصیت های من که از مرگ بازمی گردن، بدتر هستن.بعضیی از اونا حتی اون شخصیت قبلی نیستن.درسته که بدن آنها در حال حرکته اما جنبه های روحی آن ها تغییر کرده و یا منتقل شده و اونا چیزی رو از دست دادند.یکی از شخصیت هایی که بارها و بارها از مرگ بازگشته، بریک دانداریون است.او هربار که از مرگ بازمی گردد، تکه ای بیشتر از خودش را گم می کند.او قبل از اولین مرگش به ماموریتی فرستاده شد.او به ماموریتی فرستاده شد تا کاری انجام دهد و این ماموریت مثل این بود که به او چسبیده و باید حتما آن را انجام دهد.او چیزهای دیگر را فراموش کرد، او فراموش کرد که چه کسی بوده و کجا زندگی کرده.او حتی زنی را که زمانی قرار بود باهاش ازدواج کند را فراموش کرده.هربار که از مرگ بازمی گشت تکه های از انسانیت او از بین می رفت.فقط ماموریتش را به یاد داشت.گوشت بدنش داره ازش میوفته ولی ماموریتش همچنان برای او برقرار است و اورا از مرگ بازمی گرداند.من فکر میکنم شما می تونین انعکاسی از بریک رو در سایر شخصیت ها که از مرگ بازمی گردند رو ببینین.

georgerrmartinbooks

پس مارتین از بازگشت از مرگ استفاده می کند اما سعی می کند با عوض کردن شخصیت بعد از مرگ، کارش را توجیه کند.این یک استراتژیک جالب است که او قبلا نیز در کتاب های قبلی اش انجام داده.

مشکل بریک دانداریون در مقابل کتلین استارک چیزی نیست، کسی که بعد از کشته شدن در عروسی سرخ با عنوان بانوی سنگدل به زندگی بازگشت.بریک حداقل مقداری انسانیت در وجودش مانده بود اما بانوی سنگدل به جز گشت و گذار در ریورلند و کشتن دشمنانش به چیزی فکر نمی کند و فقط و فقط به دنبال انتقام است.

مارتین بازگشت از مرگ را تایید می کند اما این بازگشت به نوعی به معنای تغییر شخصیت است.بانوی سنگدل یک شخصیت محبوب است و طرفداران پشت او ایستاده اند.اما در سریال بریک اینگونه نبود و نشانه هایی از سنگدلی در وجودش نمایان نبود.به نظرم اینگونه بهتر است و سریال زیادی بر کتاب مبتنی نخواهد بود.

lady_stoneheart_by_martinacecilia-d5z9vnr

اسپویل فصل پنجم سریال و کتاب پنجم(رقصی با اژدهایان)

 همچنین در سریال سعی شده تا کمتر به مرگ های جعلی پرداخته شود.به عنوان مثال در کتاب پنجم ما فکر می کنیم که داووس و منس ریدر کشته شده اند اما این اتفاق نیفتاد.در عوض منس ریدر در همان اوایل فصل پنجم از سریال حذف شد و قضیه مرگ جعلی داووس در کتاب هم در سریال نمایش داده نشد.به نظر می رسد سریال دوست دارد خلاصه وار پیش برود اما کتاب وسیع تر و با جزییات بیشتر است.

 به نظر می رسد که در ادامه ما شاهد بازگشت از مرگ دیگری نیز باشیم.با توجه به تصاویر پشت صحنه فصل ششم و یک سری شواهد دیگر به نظر می رسد جان اسنو در فصل ششم از مرگ باز می گردد.کسی که در آخرین سکانس فصل پنجم توسط برادرانش کشته شد.اما این سوال پیش میاد که در صورت بازگشت جان از مرگ، آیا شخصیت وی تغییر خواهد کرد؟

خیلی بعید است که جان اسنو هم همانند بانوی سنگدل شود.ملیساندرا کسی است که به نظر جان اسنو را از مرگ باز می گردادند زیرا او از قضیه بازشگت از مرگ بریک دانداریون خبر دارد و همچنین در زمان مرگ جان هم در کسل بلک حضور دارد.احتمالا او به سرعت خود را به جان برساند یا حداکثر چند ساعت و یا چند روز پس از مرگش او را به زندگی بازگرداند.

اما آیا واقعا این بازگشت جان ارزشش را دارد؟آیا او همان شخصیت دوست داشتنی جان باقی خواهد ماند؟آیا او تمام علایق و لذت هایش را به یاد خواهد داشت؟اکثر طرفداران بر این باورند که مرگ او باعث رها شدنش از سوگندش خواهد شد .طبق تئوری های بسیاری او بعنوان جان استارک یا جان تارگرین باز خواهد گشت و بولتون ها را از وینترفل بیرون خواهد کرد.شاید در آینده بتواند آدر ها را هم شکست دهد و حتی پادشاه نیز بشود. اما آیا او لذت واقعی را در این اتفاقات خواهد چشید؟یا همانند جسدی متحرک و بی احساس فقط این کار هارا انجام می دهد؟

احتمال بازگشت جان اسنو از مرگ بسیار بالاست اما با توجه به سابقه مارتین به نظر می رسد جان پس از مرگ آن چیزی نباشد که انتظارش را داشتیم.

photo_2015-11-23_07-39-27

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=8891

درباره نویسنده

نوید لنیستر

نویسنده و مترجم مطالب سایت

۲۱ دیدگاه

  • مقاله فوق العاده ای بود
    با نظر مارتین راجب بازگشت از مرگ موافقم مثال بارزش تو سریال سوپرنچرال دیدیم اولش بازگشت از مرگ دیدیم انقد شخصیت ها مردن و زنده شده که همه ابهت مرگ از بین رفت و بیننده از خودش میپرسید اینا چرا دارن سعی میکنن زنده بمونن وقتی مثل اب خوردن دوباره زنده میشن؟!
    بنظرم مارتین حرکت بسیار زیرکانه ای کرده اینکه بعد زنده شدن یه چیزایی ازشون کم شده باشه ابهت مرگ رو توجیح میکنه

      نقل قول

  • مثل همیشه فوق العاده و عالی
    وای اگه جان مثل قبلش نشه چی می شه؟ من که نمی تونم حتی فکرشو بکنم :shook:

      نقل قول

  • نقل قول از کانال تلگرام وینترفل

    صحبت های جدید بازیگر داووس سی ورث درباره فصل ششم سریال:
    “داووس در فصل ششم مجبور می شود کارهایی را انجام دهد که قبلا انجام نداده،علیه او بهترین قضاوت خود را بکنین.ما کارهایی از او میبینیم که قبلا اصلا انجام نداده و از او ندیده بودیم.”
    در ادامه در مورد رابطه او با ملیساندرا در فصل ششم پرسیده شد و وی گفت:
    “این دو در یک وضعیت عجیب و غریب قرار گرفتند.داووس و ملیساندرا از همدیگه متنفر بودند اما حالا باید همزمان یک قایق را اداره کنند.هر دوی ما استنیس را از دست دادیم.استنیس تنها دلیل حضور ما در سریال بود.حالا هر دوی ما به سمت جان اسنو کشیده شده ایم.ملیساندرا چیزی در شعله های آتش در مورد این پسر(جان) دیده.حتی استنیس هم از جان خوشش میومد.او یک معامله خوب است.او یک پسر خوب است.او واقعا برای رهبری به دنیا اومده و دارای شجاعت و کاریزماتیک بسیاری می باشد.داووس بدون شک به سمت چنین شخصیتی کشیده می شود.داووس یک رهبر نیست.”
    در ادامه وی درمورد فصل ششم می گوید:
    “شما در فصل ششم شاهد اتفاقات بسیاری خواهید بود و حداقل یکی از این اتفاقات بزرگ را در قسمت اول مشاهده خواهید کرد.”

    با توجه به حرفایی که بازیگر بازیگر نقش داووس زده (اگه حقه نباشه) کاملا واضحه که جان تو فصل ۶ سریال زنده شده
    حلا باید منتظر کتاب بود که ببینیم مارتین چی تو سرش داره

      نقل قول

  • یکی نیست به این بگه تو که کل شخصیت هات رو تو کتابات میکشی،دیگه با گندالف چی کار داری؟؟ :head:

      نقل قول

  • به نظر من اگر شخصیت جان کمی تغییر کنه لزوما نمیتونه بد باشه بلکه میتونه به پخته شدن شخصیتش و انجام رسالت واقعی که بر عهده داره کمک کنه به هر حال خیلی از ما اعتقاد داریم نایت واچ جایی نبود که برای همیشه جان اونجا بمونه…اما امیدوارم در صورت برگشت شخصیتش به طور کل دگرگون نشه….

      نقل قول

  • در تمام طول تاریخ بشریت ودر تمام ادیان و مذاهب،مرگ وپس از آن اگرنگیم بزرگترین،قطعا یکی از بزرگترین ومهمترین سوالها ومعماهایی هست که انسان باهاش دست به گریبان بوده(آثار هنری وادبی در زمینه ها واشکال مختلف دراینباره موید این مساله هست)من فکر میکنم مارتین :good: انقدر زرنگ باشه که نخواد مقوله مرگ رو با یک ورد ساده خدای روشنایی حل کنه،یکی از دلایل اسطوره شدن ند استارک مرگ ناگهانی وبی مقدمشه،اگر جان بدون تغییر از مرگ برگرده(البته من احتمال میدم جان اصلا نمیره،لحظه قطعی مرگ جان در سریال نشان داده نشده)کل داستان لوس وبیمزه میشه،ولی بازهم همه اینا نشان از نبوغ مارتین داره :good: :good: :good:

      نقل قول

  • ظاهرا کارگردان فیلم هم مثل اکثر طرفدار ها (و برخلاف من!) دوست داره که جان دوباره زنده بشه و واسه همین میلساندرا رو توی فیلم به دنداریون رسوند تا زنده شدن احتمالی جان در فصل ۶ رو توجیه کنه ولی از اونجایی که در کتاب اصلا همچین اتفاقی نیوفتاده به احتمالا توی کتاب ششم خبری از جان نباشه که هم با خط مشی که از مارتین سراغ داریم جور در میاد هم اینکه خودش گفته عاشق ضدحال زدن به طرفدار هاست :winksmile:
    اگه نظر شخصی من باشه ترجیح میدم جان اسنو تو حیاط کستل بلک مرده باشه . . . جان نماد شخص تابو شکنی بود که میخواست وحشی ها کنار آدم ها زندگی کنن و این تابوی ۸ هزار ساله رو از بین ببره و دست آخر جون خودش رو در این راه از دست داد مثل خیلی از شخصیت های دیگه که بخاطر آرمان هاشون کشته شدن
    میلساندرا هم که تا به حال تجربه ای در زنده کردن مرده نداشته که اگه میتونست اصلا چرا استنیس رو زنده نکرد؟! با توجه به پیشگویی که درباره داووس کرده بود شاید برای کمک به داووس یا حتی برن به کستل بلک اومده باشه (میدونم الان پیش خودتون میگید آره . . . دلفین ها هم پرواز میکنن :noo: )

      نقل قول

  • سلام ممنون بابت این مقاله ی عالی. ترجمه ی کامل کتاب ۴ (بصورت یک فایل) کی آماده میشه؟؟ خیلی منتظرشم. حداقل تاریخ بدید روزشماری کنم

      نقل قول

  • جان که قطعا مرده تو تریلر فصل۶ هم نشون میده که مرده ولی دوباره زنده میشه و سوگند هاش به نایت واچ بی معنا میشن چرا که دیگه اونو جزوه نایت واچ نمیدونن لحظه ای که اولی جان و کشت و یادتونه
    بعدشم تغییر بعده مرگ قطعیه اون پیره مرده قبل اینکه جان بره وحشی ها رو بیاره بهش گفت بچه رو بکش و مثله یه مرد برخیز
    جان دوباره زنده میشه و به کمک دوستانش و سر داووس نگهبانای خائنو میکشه بعدش میره پیش وحشی ها و با اتحاد با اونا میره و شمالو پس میگیره (البته طبق جنگ حرامزاده ها که تو سایت گفته) B-) B-) B-)

      نقل قول

  • مردن یا نمرد مسعله این است!جان اسنو با تمام رازهایش و ارمانهایت پاک خودش چاقو خورد گاندولف سفیدی در کار نیست به طور خاص مارتین به امثال دارث ویدر و والتر وایت علاقه نشون داده اما در رابطه با سریال باید گفت این فصل کتاب را اسپویل نمیکند و طبق کتاب داووس و ملیساندرا حقه تغییر هویت رو عین منس برای جان اجرا میکنند.

      نقل قول

  • سلام ربطی به این پست نداره ولی دو تا سوال داشتم:

    تا حالا کسی از مارتین پرسیده این «You know nothing Jon Snow» یعنی چی؟!
    و اینکه تو کتاب اشاره شده که چرا کرستر پسر های خودش رو به آدر ها می داده؟!

      نقل قول

  • راب استارک:
    سلام ربطی به این پست نداره ولی دو تا سوال داشتم:

    تا حالا کسی از مارتین پرسیده این «You know nothing Jon Snow» یعنی چی؟!
    و اینکه تو کتاب اشاره شده که چرا کرستر پسر های خودش رو به آدر ها می داده؟!

    در مورد گزینه اول نمیدونم ولی در مورد کرستر دلیلش این بود که با این کارش با آدرها معامله میکرد.بچه های پسرش رو می داد و آدرها هم در عوض کاری بهش نداشتن

      نقل قول

  • نظر من هم بر اینه که جان اسنو برمیگرده اما یجورایی دیگه از زندگیش لذت نمیبره و فقط به دنبال انجام وضایفیه که بر دوشش سنگینی میکنه :fight:

      نقل قول

  • سلام
    الان اون محافظی که همراه خانواده لنستره کیه؟
    همونی که قیافشو نشون نمیده؟

      نقل قول

  • پریچهر:
    سلام
    الان اون محافظی که همراهخانواده لنستره کیه؟
    همونی که قیافشو نشون نمیده؟

    اسپویل فصل ششم سریال و کتاب پنجم:
    .
    .
    .
    اون شخص گریگور کلگن هستش که در قسمت هشتم فصل چهارم با اوبرین جنگید و تا نزدیکی مرگ پیش رفت اما به طور مرموزی توسط کایبورن نجات پیدا کرد.

      نقل قول

  • جان بعد مرگ به نظر من مثل یه جنگجو پا می شه چون باید بدونه مادرش کیه پس آرمانهاش در ابهام قرار می گیرند

      نقل قول

  • بعد از اینکه برعکس خیلی کتابا تو نغمه شخصیت ها می میرند راضیم ولی به مارتین حق می دم چون نه داستانش لوس می شه و نه ابر قهرمانی

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: