مقالات

شباهتهای نغمه با واقعیتهای تاریخی و جغرافیایی {بخش اول}

اثری که مارتین خلق کرد بدون شک یکی از فراگیرترین اثرها بعد از رمان معروف تالکین (ارباب حلقه ها) در این سبک بود. فانتزی‌هایی که در یک چیز اشتراک داشتند؛ الهام گرفتن از واقعیت‌های تاریخی و تبدیل آن به یک خیالپردازی هنری در یک فرم ادبی. شاید شباهت و تفاوت این سبک با ادبیات علمی-تخیلی دقیقاً در همینجا باشد. در ادبیات فانتزی هم مثل ادبیات علمی-تخیلی قواعد معمول دنیای واقعی زیر پا گذاشته می‌شود.با این فرق که نقش علم آجا پررنگ تر است و اینجا با کمی ارفاق ،تاریخ.ادبیات فانتزی پر است از اسطوره های رنگارنگی که خیلی هایشان در نقطه ای حقیقی پیداشده اند و با کمی آب و رنگ به شکل موجودی تازه در آمده اند.

*قرون وسطی*

Richard_Burchett_-_Sanctuary_(1867)_contrasted

ظاهر،پوشش،خانه ها و حتی اسامی افراد کتاب به شکلی عجیب برگرفته از قرون وسطای اروپاست .وستروس و هفت قلمرو آن،بشدت خواننده را به یاد فرهنگ قرون وسطی (چه به لحاظ تعصبات مذهبی و چه خشونت های خاص دوران فئودال ها)می اندازد.اروپای آن روزگار ،قلعه هایی وسیع با پادشاهان و شوالیه هایی جنک جو در یک سو ،و مردمانی صرفا وفادار به آنهادر سوی دیگر داشت.همه این هارا میتوان با تغییر نام در وستروس دید.حتی در آداب و رسوم عادی مردمان وستروس نیز به راحتی رگه هایی از قرون وسطی پیدا میشود.مارتین بر خلاف دیگر نویسندگان سبک فانتزی حماسی(که پایه ی نوشته هایشان بر اساطیر است)،تاریخ را بعنوان سنگ بنای اصلی قرار داده؛بخوص قرون وسطی و بعد از آن و جنگهای صلیبی را.

*جنگ رزها*

game_of_thrones_by_noei1984-d57aqqe

جنگ رز ها نام جنگ‌هایی بود که در نیمهٔ دوم سدهٔ پانزدهم در فاصلهٔ سال‌های ۱۴۵۵ تا ۱۴۸۵ بین دو خاندان قدرتمند لانکاستر با نشان «گل سرخ» و یورک با نشان «رز سفید» و طرفدارانشان در انگلستان درگرفت. علت این درگیری‌ها تلاش هر یک از دو خاندان برای رساندن یکی از اعضای خود به پادشاهی اگلستان بود.در طی این نبردها هریک از دو طرف گاه پیروز میدان بودند اما سرانجام هنری تیودور از خاندان لانکاستر در ۱۴۸۵ موفق به شکست دادنریچارد سوم از خاندان یورک شد و با عنوان هنری هفتم تاجگذاری کرد. او سپس با الیزابت یورک ازدواج نمود و موجب اتحاد دو خاندان و پایان یافتن جنگ شد.

شخصیتهای مختلفی طی جنگ رزها در بازی تاج و تخت شرکت دارند که از جهاتی شبیه به کتاب دوم(نزاع شاهان)است. یورکها همان«استارک ها»و لنکسترها،لنیسترهای دنیای نغمه اند. البته مارتین از تاریخ کپی برداری نکرده و وقایع جنگ رزها در طول کتابش پخش شده اند.

*دوتراکی ها*

350px-Jedruszek_Dothraki_Outriders

دوتراکی ها بصورت پراکنده و کوچ نشین در ایسوس زندگی میکنند.آداب و رسوم اولیه و تکیه بسیار زیاد بر اسب از جمله شباهتهای آنان با مغولهای دوران چنگیزخان است. البته خود مارتین گفته که بجز مغول ها از هون ها و حتی سرخپوست ها  الهام گرفته است. دوتراکی نه تنها متمدن نشده اند بلکه بسیاری از رفتارها و قواعد آنها شبیه به حیوانات است.بشدت خونریزند و قساوت و بیرحمی آنها در تمامی سرزمینهای شناخته شده معروف است. یک عروسی آنان بدون سه قتل ارزشی ندارد!

*دیوار*

the-wall-elevator-game-of-thrones-lord-snow-01

مارتین اعتراف کرده که دیوار را به شکلی آشکار از دیوار هادریان الهام گرفته . پس از اینکه رومیان جزیره انگلیس را تصرف کردند،هادریان امپراطور روم برای جلوگیری از هجوم  اقوام کلتی شمال دیواری به عرض کل جزیره کشید.دیوار شمال رو هم برندون استارک معمار ،یکی از اجداد استارک ها ساخته بود. تفاوت دیوار هادریان و دیوار در این است که دیوار شمال فقط یک ایستگاه نگهبانی داشت و توسط نگهبانان شب محافظت میشد.در حالیکه دیوار هادریان مجهز به پست های منظم در مکانهای مختلف بود.

ادامه دارد…

منابع: ویکی پدیا . مجله دانستنیها

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=5918

درباره نویسنده

نوید لنیستر

نویسنده و مترجم مطالب سایت

۲۳ دیدگاه

  • دنریس:
    عالی بود خسته نباشی

    خواهش میکنم دوست عزیز
    شما خسته نباشی .کنترل سه تا اژدها و آنسالید ها سختره :good:

      نقل قول

  • سر نوید دمت گرم سایت واقعا عالی شده و تقریبا هر روز مطالب جدید می ذاره :rose: :rose: :rose:
    اما استارک جون واقعا جای خالی فصل ۳۱ و ۳۲ و ۳۳و…و۴۵و۴۶ توی سایت به چشم میادااااا ;-) :winksmile:

      نقل قول

  • lvletelon:
    سر نوید دمت گرم سایت واقعا عالی شده و تقریبا هر روز مطالب جدید می ذاره
    اما استارک جون واقعا جای خالی فصل ۳۱ و ۳۲ و ۳۳و…و۴۵و۴۶ توی سایت به چشم میادااااا

    خواهش میکنم
    انصافا استارک و تیم ترجمه خیلی زحمت میکشن :respect:

      نقل قول

  • lvletelon:
    سر نوید دمت گرم سایت واقعا عالی شده و تقریبا هر روز مطالب جدید می ذاره:rose: :rose: :rose:
    اما استارک جون واقعا جای خالی فصل ۳۱ و ۳۲ و ۳۳و…و۴۵و۴۶ توی سایت به چشم میادااااا;-) :winksmile:

    خیلی زود جای خالی اینا هم پر میشه

      نقل قول

  • مقاله ی خوبی بود :good:
    پ ن:مجله دانستنیها هم واقعا فوق العاده اس به همه ی دوستان توصیه می شود

      نقل قول

  • مهم نیست کی باشی .خردسال و پیر و شاه و ارباب و رعیت .مهم اینه که وقتی بانوی سرخ تو رو به چوبه میبنده و زیرت اتیش روشن میکنه فقط جیغ میکشی.

      نقل قول

  • عالی بود :good:
    برای اطلاع بیشتر از تاریخ و نبرد‌های دوخاندان لنکستر و یورک انگلیس در قرن ۱۵ میلادی دیدن سریال کوتاه ملکه سفید به همه دوستان پیشنهاد می‌کنم
    http://www.imdb.com/title/tt2372220

      نقل قول

  • استارک جان چرا این قالب سایت جدید اینقدر مضخرفه (ببخشید) ولی خب نصف متن از این ور معلوم نیست نصفشآ
    از اونور اونوقت اگه لینک اینجا باشه ما باید ____________________________انجارو کلیک کنیم تا بیاد

      نقل قول

  • Eddard:
    استارک جان چرا این قالب سایت جدید اینقدر مضخرفه (ببخشید) ولی خب نصف متن از این ور معلوم نیست نصفشآ ازاونور اونوقت اگه لینک اینجا باشه ما باید ____________________________انجارو کلیک کنیم تا بیاد

    قالب هیچ مشکلی نداره. روی مرورگرهای مختلف و موبایل و تبلت و لپ تاپ هم تست شده. هیچ کس هم چنین مشکلی که شما برخوردی برنخورده. یا حداقل به من خبری نرسیده. شاید مشکل از سیستم و مرورگر شماست.
    شاید با یه CTRL+F5 مشکل حل بشه.

      نقل قول

  • Mohsen le loup: الان دقیقا چی افتضاح بود ؟

    سریال رو میگم . از نظر من خیلی نچسب بود ولی شاید از نظر شما عالی بوده باشه. :bye:

      نقل قول

  • sir navid: سریال رو میگم . از نظر من خیلی نچسب بود ولی شاید از نظر شما عالی بوده باشه.

    قبول دارم خیلی هیجان انگیز نبود و سیر نسبتا کند اعصاب خرد کنی داشت(خصوصا اونجا که اتفاقات ناخوشایند می افتاد)اما به نظر من به عنوان یک سریال تاریخی که داره حقیقت نسبی رو بیان میکنه خوب کار شده بود، خصوصا که نامزد جایزه هم شد ( یا شایدم برد یادم نیست درست!)اما درکل امتیاز خوبی گرفت از مخاطبین و مسلما حق با شماست دوست عزیز دیدگاه افراد میتونه متفاوت باشه. ;-)

      نقل قول

  • “دیوار شمال فقط یک ایستگاه نگهبانی داشت و توسط نگهبانان شب محافظت میشد.در حالیکه دیوار هادریان مجهز به پست های منظم در مکانهای مختلف بود.”

    نگهبانان شب برای دفاع از سازمان چند صد ساله خود ۱۹ قلعه در پای دیوار بنا کرده اند. با این حال، هیچ گاه به طور همزمان در بیش از ۱۷ قلعه ساکن نبوده اند. در طول سیصد سال گذشته نیروی انسانی نگهبانان به شدت کاهش یافته است. بیشتر قلعه ها رها شده اند به طوری که برخی به آنها «قلعه های اشباح» می گویند.

      نقل قول

  • sir navid: خواهش میکنم
    انصافا استارک و تیم ترجمه خیلی زحمت میکشن

    شک ندارم که زحمت می کشن یه شوخی بود با ممد استارک عزیزمون :mass: :mass:

      نقل قول

  • البته دوستان باید توجه داشته باشند که بسیاری از داستانهای افسانه ای و حماسه هایی که در اروپا رایج شده و مارتین در کتابش اورده مربوط به قدیمی ترین و با کیفیت ترین کتاب افسانه ای ایرانیان است که قدمت ان به بیش از ۲۵۰۰ سال بر می گردد و نامش خداینامه است و حکیم بزرگ فردوسی طوسی قسمت عمده ان را در شاهنامه به نظم در اورده…اشاره می شود در ادامه:پرچم اژدها پیکر پرچم رستم دستان تهمتم بوده است.. اجداد رستم از اصل و نصب به جمشید جم می رسند..زمانی که خداینامه و حتی شاهنامه سروده شده در اروپا تمدنی وجود نداشته که حتی سواد داشته باشند چه برسد به حماسه سرایی و نگاشتن..تمام هیولاها و اژدهایان و جادو گرها و…..از افسانه های کهن ایرانی به عاریت گرفته شده…حتی در ارباب حلقه ها نیز چنین بوده است…اثار هفت هزار سال قبل در جیرفت و شهر سوخته در ایران از تمدن درخشانی نشان دارد که قبل از ورود اریایی ها در ایران موجود بوده….اشاره ای به وجود فرزندان جنگل و انسانهای اولیه در کتاب مارتین ناشی از همین موضوع است بر اساس اخرین مطالعات قدیمی ترین تمدنها فراتر از مصر باستان و تمدن چین در ایران بوجد امده است….اولین اشاره به دیوار و نگهبانان شمال که مامور محافظت از شما کشور بوده اند مربوط به ایران است…نبرد بین وحشیان که دارای جامعه مادر سالار بودند و جوامع متمدن مرد سالار..اخریم نبرد در حوالی ماورانهر قسمتی از امپراطوری پارس روی داد یعنی در ازبکستان فعلی که طی ان کوروش بزرگ در جنگ به دست یکی از همین اقوام وحشی که فرمانده شان زن مادر سالاری وحشی بود کشته شد.بعد از ان دیگر اثری از این وحشیان وجود ندارد و انان جایشان را به وحشیان زرد پوست صحرای مغولستان می دهند…اشاره در کتاب به دوتراکی های سوار کار…..که از همین اقوام گرفته شده..مهم ترین این اقوام هونها،هیطالها و بعدها مغولها و تا تارها بوده اند..سکاهای وحشی و جنگجو که ایران را مورد حمله قرار می دادند اریایی بودند…در شاهنامه همان تورانیان بودند…در افغانستان،اسیای مرکزی و سیستان ایران سر انجام ساکن شدند..
    خاندان تارگرین و مهاجرت انها بعد از نابودی والیریا و بنیان گذاری وستروس و هشت شهر ازاد والیریا ..اشاره به مهاجرت عظیم اریایی ها از سیبری به هند،ایران و اروپا دارد که پس از بروز برف و سرما شدید و هجوم قبایل وحشی زرد پوست به سرزمینهای اریایی ها این قوم در مرکز،غرب و جنوب اسیا و کل اروپا ساکن شدند…در گیری شدیدی بین اریایی ها و اقوام ساکن در هند،اسیا و ایران ،بین النهرین .واروپا در گرفت که در اخر اریایی ها بر اقوام متمدن اسیایی و اقوام وحشی اروپایی استیلا یافتند و امپراطوری های بزرگ هند،ایران؛یونان و روم را بنیان گذاردند…

      نقل قول

  • محمد:
    البته دوستان باید توجه داشته باشند که بسیاری از داستانهای افسانه ای و حماسه هایی که در اروپا رایج شده و مارتین در کتابش اورده مربوط به قدیمی ترین و با کیفیت ترین کتاب افسانه ای ایرانیان است که قدمت ان به بیش از ۲۵۰۰ سال بر می گردد و نامش خداینامه است وحکیم بزرگ فردوسی طوسی قسمت عمده ان را در شاهنامه به نظم در اورده…اشاره می شود در ادامه:پرچم اژدها پیکر پرچم رستم دستان تهمتم بوده است.. اجداد رستم از اصل و نصب به جمشید جم می رسند..زمانی که خداینامه و حتی شاهنامه سروده شده در اروپا تمدنی وجود نداشته که حتی سواد داشته باشند چه برسد به حماسه سرایی و نگاشتن..تمام هیولاها و اژدهایان و جادو گرها و…..از افسانه های کهن ایرانی به عاریت گرفته شده…حتی در ارباب حلقه ها نیز چنین بوده است…اثار هفت هزار سال قبل در جیرفت و شهر سوخته در ایران از تمدن درخشانی نشان دارد که قبل از ورود اریایی ها در ایران موجود بوده….اشاره ای به وجود فرزندان جنگل و انسانهای اولیه در کتاب مارتین ناشی از همین موضوع است بر اساس اخرین مطالعات قدیمی ترین تمدنها فراتر از مصر باستان و تمدن چین در ایران بوجد امده است….اولین اشاره به دیوار و نگهبانان شمال که مامور محافظت از شما کشور بوده اند مربوط به ایران است…نبرد بین وحشیان که دارای جامعه مادر سالار بودند و جوامع متمدن مرد سالار..اخریم نبرد در حوالی ماورانهر قسمتی از امپراطوری پارس روی داد یعنی در ازبکستان فعلی که طی ان کوروش بزرگ در جنگ به دست یکی از همین اقوام وحشی که فرمانده شان زنمادر سالاری وحشی بود کشته شد.بعد از ان دیگر اثری از این وحشیان وجود ندارد و انان جایشان را به وحشیان زرد پوست صحرای مغولستان می دهند…اشاره در کتاب به دوتراکی های سوار کار…..که از همین اقوام گرفته شده..مهم ترین این اقوام هونها،هیطالها و بعدها مغولها و تا تارها بوده اند..سکاهای وحشی و جنگجو که ایران را مورد حمله قرار می دادند اریایی بودند…در شاهنامه همان تورانیان بودند…در افغانستان،اسیای مرکزی و سیستان ایران سر انجام ساکن شدند..
    خاندان تارگرین و مهاجرت انها بعد از نابودی والیریا و بنیان گذاری وستروس و هشت شهر ازاد والیریا ..اشاره به مهاجرت عظیم اریایی ها از سیبری به هند،ایران و اروپا دارد که پس از بروز برف و سرما شدید و هجوم قبایل وحشی زرد پوست به سرزمینهای اریایی ها این قوم در مرکز،غرب و جنوب اسیا و کل اروپا ساکن شدند…در گیری شدیدی بین اریایی ها و اقوام ساکن در هند،اسیا و ایران ،بین النهرین .واروپا در گرفت که در اخر اریایی ها بر اقوام متمدن اسیایی و اقوام وحشی اروپایی استیلا یافتند و امپراطوری های بزرگ هند،ایران؛یونان و روم را بنیان گذاردند…

    ممنون دوست عزیز

      نقل قول

  • مطلب جدیدی نبود خصوصا اینکه خیلی هاش توی ویکی پدیا و فضای مجازی هست. در مورد نبرد گل ها هم دوستان علاقه مند می تونن سریال های ملکه سفید و پرنسس سفید رو ببینن که بخوبی جنگ رزها رو در انگلستان روایت می کنه فیلیپا گریگوری هم یک سه گانه داره که اتفاقا اسم یکی از جلدهاش ملکه سرخ هست . و در مورد مارگارت بیفورت که خیلی شبیه کتلین استارک در سریال هست حتما بخونیدش

      نقل قول

  • محمد: البته دوستان باید توجه داشته باشند که بسیاری از داستانهای افسانه ای و حماسه هایی که در اروپا رایج شده و مارتین در کتابش اورده مربوط به قدیمی ترین و با کیفیت ترین کتاب افسانه ای ایرانیان است که قدمت ان به بیش از ۲۵۰۰ سال بر می گردد و نامش خداینامه است و حکیم بزرگ فردوسی طوسی قسمت عمده ان را در شاهنامه به نظم در اورده…اشاره می شود در ادامه:پرچم اژدها پیکر پرچم رستم دستان تهمتم بوده است.. اجداد رستم از اصل و نصب به جمشید جم می رسند..زمانی که خداینامه و حتی شاهنامه سروده شده در اروپا تمدنی وجود نداشته که حتی سواد داشته باشند چه برسد به حماسه سرایی و نگاشتن..تمام هیولاها و اژدهایان و جادو گرها و…..از افسانه های کهن ایرانی به عاریت گرفته شده…حتی در ارباب حلقه ها نیز چنین بوده است…اثار هفت هزار سال قبل در جیرفت و شهر سوخته در ایران از تمدن درخشانی نشان دارد که قبل از ورود اریایی ها در ایران موجود بوده….اشاره ای به وجود فرزندان جنگل و انسانهای اولیه در کتاب مارتین ناشی از همین موضوع است بر اساس اخرین مطالعات قدیمی ترین تمدنها فراتر از مصر باستان و تمدن چین در ایران بوجد امده است….اولین اشاره به دیوار و نگهبانان شمال که مامور محافظت از شما کشور بوده اند مربوط به ایران است…نبرد بین وحشیان که دارای جامعه مادر سالار بودند و جوامع متمدن مرد سالار..اخریم نبرد در حوالی ماورانهر قسمتی از امپراطوری پارس روی داد یعنی در ازبکستان فعلی که طی ان کوروش بزرگ در جنگ به دست یکی از همین اقوام وحشی که فرمانده شان زن مادر سالاری وحشی بود کشته شد.بعد از ان دیگر اثری از این وحشیان وجود ندارد و انان جایشان را به وحشیان زرد پوست صحرای مغولستان می دهند…اشاره در کتاب به دوتراکی های سوار کار…..که از همین اقوام گرفته شده..مهم ترین این اقوام هونها،هیطالها و بعدها مغولها و تا تارها بوده اند..سکاهای وحشی و جنگجو که ایران را مورد حمله قرار می دادند اریایی بودند…در شاهنامه همان تورانیان بودند…در افغانستان،اسیای مرکزی و سیستان ایران سر انجام ساکن شدند.. خاندان تارگرین و مهاجرت انها بعد از نابودی والیریا و بنیان گذاری وستروس و هشت شهر ازاد والیریا ..اشاره به مهاجرت عظیم اریایی ها از سیبری به هند،ایران و اروپا دارد که پس از بروز برف و سرما شدید و هجوم قبایل وحشی زرد پوست به سرزمینهای اریایی ها این قوم در مرکز،غرب و جنوب اسیا و کل اروپا ساکن شدند…در گیری شدیدی بین اریایی ها و اقوام ساکن در هند،اسیا و ایران ،بین النهرین .واروپا در گرفت که در اخر اریایی ها بر اقوام متمدن اسیایی و اقوام وحشی اروپایی استیلا یافتند و امپراطوری های بزرگ هند،ایران؛یونان و روم را بنیان گذاردند…

    این قبایل “وحشی” که شما میفرمایین، زیاد هم “وحشی” نبودن حداقل نه وحشی تر از اقوام به اصطلاح آریایی، حالا که بحث شد میگم، این نظریه یه اقوام آریایی یه نظریه ی منسوخ شدس، شما هیچ شباهت ظاهری بین یه هندی، افغان و ایرانی با یک آلمانی یا نروژی پیدا نمیکنی، در حالی که به اصطلاح شما همه اینا آریایی هستن، در ضمن اون کسی که کوروش رو کشت ملکه باستانی تورک ها بود که اسمش تومیریس بود و اسم تبریز یا به تلفظ قدیمی ترش، تربیز تغییر یافته ی اسم ایشونه، نمیخوام موضوع رو کش بدم ولی حرف های شما شدیدن بوی فاشیسم و نژادپرستی میده، در قرن ٢١ دم زدن از یک اثر فاشیستی مثل شاهنامه فردوسی کار خوبی نیس به نظرم…

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: