مقالات

دایرولف ها : از واقعیت تا تخیلات جرج آر.آر مارتین

مترجم : پارسا

دایرولف های « بازی تاج و تخت » برای ما کاملا آشنا هستند؛ موجودات مشهور و بسیار دوست داشتنی این داستان فانتزی. اما برخلاف باقی همتا های افسانه ای خود ( اژدهایان و غول ها و لشکر نامیرایان ) ، دایرولف ها زمانی کاملا واقعی بودند.
( توجه کنید که جرج آر.آر مارتین برای اصطلاح مورد نظرش، direwolf ، دو واژه را در هم ادغام کرده است در حالی که عبارت علمی برای این حیوان منقرض شده دو واژه جدا گانه است : dire wolf )

– هیج دایرولفی جنوب دیوار نیست.
( راب استارک )

برای شروع بیایید به دایرولف هایی که همگی عاشق آنها شده ایم نگاهی بیاندازیم؛ همانهایی که درست از دل تصورات جرج آر.آر مارتین بیرون آمده اند.
دایرولف های کمیاب وستروس به مدت دویست سال بود که در جنوب دیوار دیده نشده بودند ( یکی از نشانه های برهم خوردن دوباره توازن جهان). اما خیلی زود، هنگامی که خانواده استارک دایرولف مرده مادر و توله هایش را در «جنگل گرگها» در نزدیکی وینترفل پیداکردند، این وضعیت تغییر کرد. ( اپیزود اول : زمستان در راه است )
شاید اینطور مقدر شده بود، دایرولف نشان خانوادگی استارک و لرد ادارد استارک دارای شش فرزند بود و شش توله دایرولف نجات یافته بودند. هر فرزند یک توله دایرولف را پذیرفت. Ghost برای جان اسنو، Grey wind برای راب استارک، Lady برای سانسا استارک ، Nymeria برای آریا استارک ، Summer برای برن استارک و Shaggydog برای ریکون استارک ، به « بازی تاج و تخت » پیوستند.

Robb and Bran Stark with Dire Wolf pups 630x419 - دایرولف ها : از واقعیت تا تخیلات جرج آر.آر مارتین

دایرولف های بالغ « بازی تاج و تخت » میتوانند به اندازه یک اسب کوچک رشد کنند و به راحتی یک مرد رو از پا در بیاورند؛ روش مورد علاقه آنها برای حمله، گاز گرفتن گلو، همان روش موثر و مورد علاقه همه شکارچیان گوشتخوار است. پاهای بلند قدرتمند و ورزیده ای دارند. این موجودات فانتزی، همانطور که در رابطه شان با اربابان استارک دیده شد، می توانند تا حدی رام شوند. آنها نشان دادند که بسیار باهوش و وفادار هستند و به شدت از صاحبشان محافظت میکنند.
همچنین دایرولف ها دارای حس ششم بسیار قدرتمندی نسبت به خطرات هستند : سامر، برن استارک را از دست آدمکشی در اتاق خوابش نجات میدهد، گوست جان اسنو را از وجود وایت واکری در قلعه سیاه آگاه می کند؛ همچنین گری ویند ، دایرولف راب استارک به نگهبانان لنیستری حمله و اسب هایشان را در نبرد Oxcross زخمی کرد و برن می توانست به درون بدن دایرولفش سامر ، وارگ شود.

Summer and Bran Stark game of thrones direwolves 25439848 624 352 - دایرولف ها : از واقعیت تا تخیلات جرج آر.آر مارتین

حالا بگذارید به دایرولف های منقرض شده مان Canis diris ها (به لاتین یعنی سگ ترسناک) بازگردیم! گرگ های وحشی ، پستانداران گوشت خواری بودند که در دوره پلیستوسن، همزمان با اولین انسانها ( ۴۰۰۰۰-۱۰۰۰۰ سال پیش ) در آمریکای شمالی ( و بعدها آمریکای جنوبی ) پرسه می زدند.

Dire Wolf La Brea Tar Pits 630x473 - دایرولف ها : از واقعیت تا تخیلات جرج آر.آر مارتین

بسیاری از فسیل های این گرگ های وحشی در La Brea Tar Pits در لس آنجلس یافت شده اند. مجموعه موزه ی George C. Page Tar Pits شامل بیش از ۴۰۰۰ فسیل گرگ وحشی و به همراه تعداد زیادی فسیل از موجودات دیگر دوره پلیستوسن است.
قد یک گرگ وحشی معمولی تقریبا به اندازه یک گرگ خاکستری امروزی می رسید اما بدن پر تر و سنگین تر ( حدود ۳۱ کیلوگرم سنگین تر) و همچنین دندان های بزرگتری داشت. گرچه با وجود شباهت هایی با گرگ های خاکستری امروزی، گرگ های وحشی از نظر فانتزی، تفاوت های جالبی با گرگ های خاکستری داشتند. یک گرگ وحشی درشت اندام، تقریبا ۲۵ درصد بزرگتر از یک گرگ خاکستری بالغ امروزی بود و پاهای کوتاه تر اما بسیار قدرتمند تری داشت و قدرت گاز گرفتن فک های آن تا ۱۲۵ درصد بیشتر از گرگ های امروزی می رسید و دارای جمجمه کوچکتری بود.

Dire Wolf Skeleton Page Museum La Brea Tar Pits 630x419 - دایرولف ها : از واقعیت تا تخیلات جرج آر.آر مارتین

اهلی کردن یک گرگ وحشی در ۱۵۰۰۰ سال پیش تقریبا غیرممکن بود ! در حالی که دایرولف های « بازی تاج و تخت » تقریبا مانند سگ ها بین آدم ها زندگی می کردند و به صاحبشان حمله نمی کردند. گرگ های امروزی بسیار خجالتی هستند و به ندرت نزدیک انسان ها می آیند، غیرقابل پیش بینی اند و همچنین نسبت به اهلی شدن بسیار سرسخت هستند زیرا نمیتوانند خوی شکارچیگری که در ژنتیکشان جریان دارد را تغییر دهند.
گرگ های وحشی، مغز کوچکتری داشتند و بنابراین قطعا نمیتوانستند به خوبی به تمرینات انسانها واکنش نشان بدهند، برای کودکان بسیار خطرناک بودند و احتمالا اگر در کنارشان عطسه میکردید یا دستتان میبرید، سرتان را از بدن جدا می کردند ! زیرا با حس کردن هرگونه ضعفی، غریزه آنها برای بدست آوردن رهبری گله تحریک می شد.

Smilodon and Canis Dirus mired in Tar Pits 630x440 - دایرولف ها : از واقعیت تا تخیلات جرج آر.آر مارتین

گرگ های وحشی حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش، همراه بسیاری دیگر از گونه های جانوری آمریکای شمالی منقرض شدند. یکی از تئوری ها بیان میدارد که دلیل انقراض Canis diris ها مرتبط با انقراض دیگر پستانداران بزرگ و کند آن ناحیه در اواخر دوره پلیستوسن، مانند ( ماموت های آمریکایی، تنبل های زمینی غولپیکر و اسب های غربی ) بوده است. زیرا گرگ های خاکستری سریعتر ( Canis lupus ) می توانستند حیوانات سریعتر آن دوران را شکار کنند و در نتیجه گرگ های وحشی رقابت را به آنها واگذار کردند و از چرخه انتخاب طبیعی کنار گذاشته شدند !
اما دایرولف های « بازی تاج و تخت » در خطر انقراض نیستند. آنها با ما دوست و محافظ شخصیت های مورد علاقه مان هستند. آنها شمشیری در دست بی پناهانی مثل برن هستند. زنده باد دایرولف های جرج آر.آر مارتین !
به تازگی ، یک سازمان مدرن ، اقدام به پرورش گونه ای تربیت یافته از گرگ های وحشی می کند. داشتن یک توله مثل دایرولف های پسران استارک (که در واقع فقط نوعی سگ هستند نه دایرولف واقعی!) ، برای شما چیزی حدود ۳۰۰۰ دلار خرج دارد؛ ضمن اینکه لیست انتظار، بسیار طولانی است!

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=9989

درباره نویسنده

aria

۸ دیدگاه

  • تو سریال که منقرض شدن حالا کتاب معلوم نیست
    چقدر دلم میخواد یک دانه از اینا داشته باشم :aa:

      نقل قول

  • آقا جنابان سایت الآن دهساله کتاب چهارم و پنجم اونده ولی سایت وینترفل اومده هرکتاب رو پونصد تیکه کرده که اگه بخوای بخریش بیشتر از صدهزارتومن آب میخوره حالا من نمیدونم این سایت بعد از دوسه سال چقدر دیگه میخواد سود بکنه که نمیاد کل کتاب چهار و پنج ر و با یک قیمت درست و حسابی که افراد بی بضاعت هم بتونن بخونن داخل سایت برای دانلود بذاره؟
    خداوکیلی من همیشه دعای خیر برای اونایی که کتاب اول و دوم و سوم کامل ترجمه کردن میکنم.
    خلاصه مفتکی که نمیخواین بفروشین یه قیمت مناسب بگذارید تا کسایی مثل ما که وصع مالی مناسبی نداریم هم بتونیم بخریم بخونیم بخدا ثواب داره دادن یک کتاب به یک نفر از صدتا حج و کربلا ثوابش بیشتره ضمن اینکه وقتی کل کتاب یکجابرای فروش بگذارید خیلی ها میخرن و چه بسا کسانی که توانایی مالی خرید هم داشتن ولی وقتی دیدن کتاب رو باید تو پونصد تا فصل جدا بخرن بیخیالش شدن

      نقل قول

  • سندور کلگین:
    آقا جنابان سایت الآن دهساله کتاب چهارم و پنجم اونده ولی سایت وینترفل اومده هرکتاب رو پونصد تیکه کرده که اگه بخوای بخریش بیشتر از صدهزارتومن آب میخوره حالا من نمیدونم این سایت بعد از دوسه سال چقدر دیگه میخواد سود بکنه که نمیاد کل کتاب چهار و پنج ر و با یک قیمت درست و حسابی که افراد بی بضاعت هم بتونن بخونن داخل سایت برای دانلود بذاره؟
    خداوکیلی من همیشه دعای خیر برای اونایی که کتاب اول و دوم و سوم کامل ترجمه کردن میکنم.
    خلاصه مفتکی که نمیخواین بفروشین یه قیمت مناسب بگذارید تا کسایی مثل ما که وصع مالی مناسبی نداریم هم بتونیم بخریم بخونیم بخدا ثواب داره دادن یک کتاب به یک نفر از صدتا حج و کربلا ثوابش بیشتره ضمن اینکه وقتی کل کتاب یکجابرای فروش بگذارید خیلی ها میخرن و چه بسا کسانی که توانایی مالی خرید هم داشتن ولی وقتی دیدن کتاب رو باید تو پونصد تا فصل جدا بخرن بیخیالش شدن

    کسی تو سایت جوابگو نیست
    من قبلا به اینکه کتابهای ترجمه شده یک فایل بشه تو جای خودش پیام گذاشتم اما هیچ کس اعتنا نکرد
    باید خودمون انگلیسی شو بخونیم فایده نداره
    در ضمن وقتی ادم پول می گیره در برابر یه کاری یه مسئولیتی داره باید با برنامه ریزی به موقع همه رو انجام بدن اما الان بی نظم تر از اون موقع که رایگان بود انجام می شه

      نقل قول

  • شکوفه: کسی تو سایت جوابگو نیست
    من قبلا به اینکه کتابهای ترجمه شده یک فایل بشه تو جای خودش پیام گذاشتم اما هیچ کس اعتنا نکرد
    باید خودمون انگلیسی شو بخونیم فایده نداره
    در ضمن وقتی ادم پول می گیره در برابر یه کاری یه مسئولیتی داره باید با برنامه ریزی به موقع همه رو انجام بدن اما الان بی نظم تر از اون موقع که رایگان بود انجام می شه

    فک کنم این جریانات و یکی کردن کتاب ها بعد از آلبوم مجاز رخ میده

      نقل قول

  • قضیه رو شنیدین؟ إعلام شده دو تا پایان مختلف قراره برای گات فیلمبرداری بشه که حتی بازیگرا هم پایان رو ندونن.فیلمنامه فصل هشت منتفیه.شاید سریال یه سورپرایزهایی دازه

      نقل قول

  • ایشالله یه دایرولف گردن ادمین رو بگیره همچین…بگه: قروووووچچچچچ!!!!!!
    تا هممون از دستش راحت شیم…اگه موافقی صلوات بفرست،اگرهم مخالفی مهم نیست، بفرست ثواب داره؛
    اصلا لال از دنیا نری صلوات بفرست،
    (جونمی،جونم ،ادمینو کشتم به گمونم)
    #صلوات#ادمین#دایرولف#گردنشکسته#ادمین vs دایرولف….

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: