مقالات اختصاصی

آنچه در کتاب چهارم خواهیم خواند

توجه: تلاش شده که مطلب زیر عاری از هرگونه افشا (اسپویل) باشه. بنابراین دوستان می‌تونن با خیال راحت اونو بخونن، اما باز هم ممکنه اون دسته از خواننده‌ها که بی‌نهایت به افشا (اسپویل) حساسن چیزی در این نوشته پیدا کنند که از نگاه اونها افشا باشه. پس تصمیم با خود شماست.

قبلاً در مطلبی به طور مفصل به «گره میرینی‌ها» و شرایط خاص کتاب‌های چهارم و پنجم در مجموعه نغمه‌ای از یخ و آتش اشاره کردیم و گفتیم که این دو کتاب از لحاظ مبداء زمانی از انتهای کتاب سوم آغاز میشن. حالا و در حالی که زمان زیادی تا شروع انتشار کتاب چهارم باقی نمونده، قصد داریم در این نوشته بدون افشای داستان شما رو با آنچه که قراره در این کتاب بخونید آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

با توجه به آنکه چند شخصیت محبوب اصلی، یعنی جان، تیریون و دینریس در کتاب چهارم هیچ فصلی ندارند، برخی تصور می‌کنند که کتاب چهارم چندان ارزش خواندن ندارد و عاقلانه‌تر این است که یکراست سراغ کتاب پنجم برویم. اما باید گفت که چنین افرادی سخت در اشتباه هستند. کتاب چهارم نه تنها جذابیت کمتری نسبت به سایر کتاب‌ها نداره، بلکه حاوی نکاتیه که اون رو از بقیه کتاب‌ها متمایز میکنه. شاید اولین و مهم‌ترین ویژگی کتاب چهارم، معرفی شخصیت‌ها و بازیگران جدیدی در بازی تاج و تخته. علاوه بر ورود شخصیت‌ها و عوامل جدید، اهمیت پیدا کردن افراد و جناح‌هایی که تا امروز اونها رو حاشیه‌ای و بی اهمیت می‌دونستیم هم یکی دیگه از عوامل جذابیت این کتابه. با توجه به رسیدن به میانه‌های خط داستان (کتاب چهارم از هفت کتاب) انتظار خواننده این هست که داستان بعد از یک قله و اوج حماسی در کتاب سوم، حالا کمی به سمت روشن شدن و حل شدن سوق پیدا کنه، اما بر خلاف انتظارها ما در کتاب چهارم به طور مطلق شاهد پیچیده‌تر شدن و بغرنج‌تر شدن داستان هستیم. حتی میشه گفت که در کتاب پنجم هم همین روال ادامه پیدا می‌کنه.

در کتاب چهارم چندین شخصیت جدید به داستان اضافه میشه. مثل آریان مارتل، ایرون، ویکتاریون و یورن گریجوی، و علاوه بر اون داستان رو از نگاه چند شخصیتی که تا به حال راوی داستان نبودند دنبال خواهیم کرد. کسانی مثل سرسی لنیستر و آشا گریجوی. روایت داستان هم برای اولین بار در چند مکان جدید پیگیری خواهد شد. جاهایی مثل جزایر آهن (غیر از پایک)، اولدتاون، براووس و از همه مهمتر دورن. قطعاً وقایع دورن نقطه‌ی عطف کل داستان در کتاب چهارم به حساب میاد.

ما در این کتاب با شخصیت‌های اصلی خاندان مارتل مثل پرنس دورَن (برادر بزرگتر افعی سرخ و حاکم دورن) پرنسس آریان مارتل (دختر او) و دختران افعی سرخ آشنا می‌شیم. و باید گفت نقش پر رنگ خاندان مارتل و دورن از اینجای داستان بسیار مطرح و تاثیر گذار خواهد بود.

از طرفی مثل همیشه یکی دو شخصیت عهده‌دار روایت وقایع قدمگاه پادشاه هستند. ما در این کتاب ماجراهای تخت آهنین رو از دیدگاه جیمی و سرسی لنیستر دنبال می‌کنیم. ورود شخصیت منفوری مثل سرسی به جمع راویان داستان قطعاً از نکات جذاب کتاب چهارمه. به خصوص که شروع خوندن فصل‌های سرسی همراه با وحشتی خاص خواهد بود. وحشت از اینکه مارتین بلای فصل‌های جیمی در کتاب سوم رو دوباره سرما بیاره. به نظر شما چه ترس و حشتی بالاتر از اینکه شاید (دقت کنید گفتم شاید) مجبور باشید در انتهای کتاب (مثل جیمی در کتاب سوم) سرسی را دوست بداریم؟!! حتی تصور چنین چیزی هم انسان رو دچار رعشه می‌کنه. در هر حال سرسی حالا بعد از مرگ پدر این فرصت را دارد که خود حکومت کشور را به دست بگیرد و آنطور که می‌خواهد پادشاه تامن را هدایت کند. البته در این کار دشمنان سرسختی چون تایرل‌ها را پیش رو دارد. در ضمن به این مشکلات انتخاب دست جدید رو هم اضافه کنید. و البته ورود قدرتی جدید و بی‌نهایت غیر منتظره!!

در مورد ماجراهای پیش روی جیمی صحبت زیادی نمی‌کنیم، اما ذکر این نکته قابل توجه است که جیمی به طور آشکاری همچنان مسیری را که در کتاب سوم آغاز کرده بود ادامه خواهد داد، اینکه سرنوشت آن چه باشد چیزی است که در کتاب چهارم خواهید خواند.

شخصیت مهم بعدی داستان قطعاً آریاست. او که بالاخره توانست از وستروس بگریزد و حالا مسیر جدید زندگی خود را در قاره‌ی اسوس ادامه خواهد داد. از نظر من سیر پیچیده‌ی زندگی آریا، از بخش‌های برجسته و خواندنی در کتاب چهارم خواهد بود.

کوچک‌ترین صحبتی در خصوص چند شخصیت باقی‌مانده، افشای (اسپویل) محض خواهد بود. بنابراین در مورد آنها سکوت می‌کنیم، اما همانطور که در ابتدای مطلب گفتم، جان مایه‌ی اصلی داستان کتاب چهارم، ورود شخصیت‌ها و جناح‌های جدیدی به نبرد پیچیده‌ی قدرت در دنیای نغمه خواهد بود. بازیگرانی جدید و قدرتمند که هرگز حتی تصور ورود آنها را نیز به این بازی قدرت نمی‌کردید. با ورود چنین عوامل و قدرت‌هایی به بازی تاج و تخت، شاید دیگر نتوان این رقابت را فقط بازی بر سر تصاحب تخت آهنین در نظر گرفت. همان بازی که در آن یا پیروز می‌شوید یا می‌میرید!

نظر شما در مورد این کتاب چیه؟ آیا هنوز هم معتقدید که باید از این کتاب گذشت و یکراست سراغ کتاب پنجم رفت؟ شما بیشتر از همه منتظر خوندن داستان کدوم شخصیت در کتاب چهارم هستید؟

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=4268

درباره نویسنده

م.م.استارک

مدیر و مؤسس سایت و سرپرست گروه ترجمه

۳۹ دیدگاه

  • سلام
    عجب متنی نوشتی خیلی خوشم اومد و عطشم رو بیشتر کرد برای خوندن کتاب ۴

      نقل قول

  • سلام به همگی
    به آدم تشنه یه لیوان آب خنک نشون میدی و می پرسی نظرتون چیه؟؟؟ :cun: :donot:
    شروع کنید کتاب چهارم رو دیگه میخوای از دست شما و صد البته مارتین جون مرگ بشیم :sf: :head:

      نقل قول

  • sara:
    سلام به همگی
    به آدم تشنه یه لیوان آب خنک نشون میدی و می پرسی نظرتون چیه؟؟؟ :cun: :donot:
    شروع کنید کتاب چهارم رو دیگه میخوای از دست شما و صد البته مارتین جون مرگ بشیم :sf: :head:

    :D: :D: :lol: :lol:
    خیلی خندیدم سارا خانم!
    اما باور کنید چنین قصدی نداشتم. این یه پیش مقدمه بود برای ورود به کتاب جدید. :ssad:

      نقل قول

  • بلکه آخر دنیا شده باشه که آدم از سرسی خوشش بیاد
    (فکرشم آدمو مور مور میکنه)
    بعدش یه سوال از برن و سانسا چی خبری نیست؟؟
    قطعا کتاب جذابیه و بنظرم ماجراهای دورن فصل های خواندنی باشه
    و فصل های سرسی واقعا دلم میخواد ببینم با چه رویی قراره بیاد , اصلا حرفیم برا گفتن داره :faight:

      نقل قول

  • به نظر منکه جیمی تو کتاب اول بد نبود فقط بعضی کارای عجولانه انجام میداد! شناختیم که از سمت تیریون میومد اونو خوب نشون میداد! ولی سرسی همه کاراشو که دیدیم و به جز دو سه تا کار خوب حتی کسی ازش به خوبیم یاد نمیکنه!! اصلن امکان نداره محبوب شه!!

      نقل قول

  • کتاب چهار به نظر من بعد از کتاب پنج بهترین کتاب تو کل نغمه هستش من فصلای اتفاق افتاده تو دورن جزایر اهن رو خیلی دوست داشتم واقعا عالی بودند

      نقل قول

  • مطمئنم صحبت زیادی راجع به اوبرین نخواهد بود جز احتمالا چندتا دونه نقل قول و….،، ولی واقعا این کاراکتر با وجود حضور کمش انقدر منو تحت تاثیر قرار داد که با اقتدار محبوب ترین شخصیت داستان شده واسم
    (حتی اسم اکانتمو تو بازی clash of clans گذاشتم red viper )
    Lol
    شنیدم که برادرش دورن خیلی کاراکتر جالبیه، حدس میزنم یکی باشه که نبود تایوین لنیستر رو جبران کنه، یه آدم مقتدر و بسیار سیاس
    دنیای نغمه واقعی ترین استعاره از حقیقت دنیاس
    م.م. استارک عزیز، شما برای فصل هفتاد بررسی نذاشتی هنوزم یادم نرفته :donot:
    حداقل به جبران اون یه مقاله راجع به این کاراکتر فوق‌العاده ی خاص برو جیگرمون حال بیاد، یه بررسی شخصیتی و دلایل جذابیت این کاراکتر، چون بنظرم محبوبیت اوبرین از خیلی از کاراکتر های فرعی بیشتره. حقش هست که یه حرکتی بزنی و از محبوبیتش در جهت ارضای دله خونه طرفدارای افعی سرخ اقدام کنی
    فراموش نشه، شما فصل هفتاد رو بررسی نکردی، این از عدالت بدوره، من حتی شده ۱۷سال دیگ هم ببینمت این رو ازت میگیرم :fight:
    تو یک دوءل من پشت سرهم فریاد میزنم
    You ignored him
    You passed from him
    You didn’t review his chapter

      نقل قول

  • من هنوز هم نظرم رو اینه که دوستان کتاب چهار رو تهیه کنن و بخونن و کتاب ۵ شروع به ترجمه بشه.دوباره کاری فایده ای نداره فقط زمان رو از دست می دیم

      نقل قول

  • سلام بر لرد وینترفل من اولین باره نظر مینویسم میخواستم بدونم تو جلد ۴خبری از جان و برن هست؟حتی شده ی حرکت کوچک که خبرساز بشه انجام نمیدن؟

      نقل قول

  • من که خیلی به ماجرای سنسا و احساساتش و نقشه های لیتل فینگر علاقه مندم .. راستی چرا هیچکس به سنسا علاقه ای نشون نمیده ؟!!

      نقل قول

  • mahnoosh: من که خیلی به ماجرای سنسا و احساساتش و نقشه های لیتل فینگر علاقه مندم .. راستی چرا هیچکس به سنسا علاقه ای نشون نمیده ؟!!

    راستش اینقدر به سنسا ابراز علاقه کردم که خودم خسته شدم :D:
    فکر کنم مهمترین دلیلش اینه که با وجود حماقت هایی که در ابتدای داستان نشان داد یکی از واضح ترین سرنوشت ها را دارد و انگار زیاد لازم به بحث درباره سرنوشت حتمی او نیست .

    بانوی استارکی که قرار است در پایان ملکه یه جایی باشد ، حالا وینترفل ، تخت آهنین یا حتی دورن ! مهم نیست .

    درباره محتوای کتاب چهارم به نظر می رسه قرار است جذابیتی مثل داستان های بارانداز پادشاه و یا سیاست ورزی های لیتل فینگر و درگیری های کلامی او با لرد واریس داشته باشد یعنی جذاب ، جالب ، خواندنی اما بی تاثیر در اتفاقات صفحه آخر کتاب هفتم .

    این کتاب داستان استارک ها و تارگرین هاست و نه آهن زاده ها و یا دورن و ریچ .

      نقل قول

  • magenta: راستش اینقدر به سنسا ابراز علاقه کردم که خودم خسته شدم :D:
    فکر کنم مهمترین دلیلش اینه که با وجود حماقت هایی که در ابتدای داستان نشان داد یکی از واضح ترین سرنوشت ها را دارد و انگار زیاد لازم به بحث درباره سرنوشت حتمی او نیست .

    بانوی استارکی که قرار است در پایان ملکه یه جایی باشد ، حالا وینترفل ، تخت آهنین یا حتی دورن ! مهم نیست .

    درباره محتوای کتاب چهارم به نظر می رسه قرار است جذابیتی مثل داستان های بارانداز پادشاه و یا سیاست ورزی های لیتل فینگر و درگیری های کلامی او با لرد واریس داشته باشد یعنی جذاب ، جالب ، خواندنی اما بی تاثیر در اتفاقات صفحه آخر کتاب هفتم .

    این کتاب داستان استارک ها و تارگرین هاست و نه آهن زاده ها و یا دورن و ریچ .

    میتونم قاطعانه بگم کاملا در اشتباهی، اما نمتونم توضیح بدم. اتفات کتاب چهارم سنگ بنای تغییر داستان به شکلیه که ما تا الان خوندیم. داستان مسیر جدیدی رو پیش میگیره و دیگه نمیشه گفت نبردی بین استارک ها و تارگرین هاست

      نقل قول

  • هرجوری بود تا آخر کتاب ۳ رو هم تموم کردم. به نظرم واقعا جذابه که آدم سریال رو ببینه و بعدش کتاب رو بخونه.
    چون سریال شخصیت ها و اون دنیا رو برات تصویر می کنه و کتاب برات نقاط کورشو واضح و جلوه هاشو زیباتر می کنه….
    من با این که بعد از فصل ۵ و ۶ کتاب چهار و پنج رو می خونم، هر فصلی که شما بدید رو میخرم و دانلود می کنم تا برای اون موقع داشته باشم و از شما هم در زمان لازم حمایت کرده باشم.
    +++ راستی برای کسایی که کل فصل هارو بخرن آخرش کل کتاب رو توی فایل PDF رایگان میدین؟
    ممنون از سایت عالیت محمد جان

      نقل قول

  • آرش: سلام ایکاش یه لیستی از فصل ها و مربوط به کدوم شخصیته بزارین

    سلام من برگشتم. D:
    اینم از لینک :

      نقل قول

  • بازم نخورد. دوباره لینک :
    awoiaf.westeros.org/index.php/Chapters_Table_of_contents

      نقل قول

  • یعنی میشه سایت رو باز کنم ببینم پنج فصل اول جلد چهار رو با هم گذاشتید برای دانلود با یه درگاه اینترنتی مطمئن ؟؟؟
    یعنی میشه

      نقل قول

  • چرا پیامم نصفه اومد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    نوشته بودم یعنی میشه ساییتون رو باز کنم ببینم پنج فصل اول کتاب چهارم رو گذاشتید واسه دانلود با یه درگاه مطمئن؟؟؟؟/

      نقل قول

  • شهروز:
    یعنی میشه سایت رو باز کنم ببینم پنج فصل اول جلد چهار رو با هم گذاشتید برای دانلود با یه درگاه اینترنتی مطمئن ؟؟؟
    یعنی میشه

    دیگه قرارنیست که پنج فصل رو با هم منتشر کنیم. ما همون فصل به فصل منتشر می‌کنیم. شما هر چنتا رو که خودت خواست باهم بخر یا دونه به دونه.
    درگاه پرداخت مطمئن هم که داریم دیگه مشکلی نیست :-)

    محمدحسین جعفریان:
    +++ راستی برای کسایی که کل فصل هارو بخرن آخرش کل کتاب رو توی فایل PDF رایگان میدین؟
    ممنون از سایت عالیت محمد جان

    باید ببینیم امکان تفکیک بین کاربرایی که همه فصل‌ها رو خریدن با اونایی که همش رو نخریدن وجود داره یا نه. :unsure:

    obryn the red viper:
    م.م. استارک عزیز، شما برای فصل هفتاد بررسی نذاشتی هنوزم یادم نرفته

    بله حق با شماست من بررسی فصل ۷۰ رو بدهکارم. اما به خاطر بی‌توجهی نبوده. اگه دقت کرده باشی این فصل رو خودم ترجمه کردم. یعنی اونقدر برام مهم بود که از قبل براش زنبیل گذاشتم. از نظر من زیباترین فصل کتاب همینه. اما متاسفانه اون موقع فرصت نکردم بررسی اون فصل رو بنویسم. به امید خدا یه بررسی در مورد اوبرین میذارم. شاید وقتی که به اولین فصل از دورن تو کتاب چهارم رسیدیم.

      نقل قول

  • وای یعنی میشه روزی یک فصل از کتاب چهارم بیاد رو سایت!! فکرشم خوبه حتی

      نقل قول

  • shima:
    وای یعنی میشه روزی یک فصل از کتاب چهارم بیاد رو سایت!! فکرشم خوبه حتی

    خدایی یه جوری کامنت می‌ذارید آدم دلش می‌خواد بشینه های های گریه کنه براتون :cry: :cry:

      نقل قول

  • م.م.استارک: وای یعنی میشه روزی یک فصل از کتاب چهارم بیاد رو سایت!! فکرشم خوبه حتی

    خدایی یه جوری کامنت می‌ذارید آدم دلش می‌خواد بشینه های های گریه کنه براتون

    خو آخه شمام یه جوری پست نمیزارین که آدم دلش میخاد های های های گریه کنه!!! :D:
    دانک و اگ ـم که …!!!

      نقل قول

  • Masood:
    دانک و اگ ـم که …!!!

    مسعود جان باور کن اگه آماده بود ناز نمیکردیم، اما هنوز آماده نیست. از منم کاری برنمیاد. باید صبر کنیم دوست گلم

      نقل قول

  • اییییییییییییییول
    یعنی خیلی خیلی مشتی هستی :heart:
    خیلی عالی میشه، اگر خواستی منم یه چیزایی مینویسم،دست به قلمم اونقدام بد نیست، ولی خب ترجیحم اینه که نقطه نظرات شما رو بخونم

      نقل قول

  • م.م.استارک: مسعود جان باور کن اگه آماده بود ناز نمیکردیم، اما هنوز آماده نیست. از منم کاری برنمیاد. باید صبر کنیم دوست گلم

    باید نریمانو بزنیم یا از اون رد شده!!؟ :D:

      نقل قول

  • هر کتابی جذابیت خاص خودشو داره
    چرا باید یه کتاب ترجمه نشه؟؟؟ :unsure:
    اون موقع کتاب ۵ هم مبهمه یا شایدم کتابای بعدی….

      نقل قول

  • بعد از خواندن این کتاب ، خوندن کتاب پنجم خیلی بهم چسبید نمیدونم چرا . ولی فک کنم به خاطر این بود که شخصیت های این کتاب رو با کتاب پنج مقایسه کردم و البته منتظر بودم که بعضی شخصیتها به هم دیگه برسن ببینم چی میشه مثالش رو نمیگم تا اسپویل نشه

      نقل قول

  • اونایی که از دوست داشتن سرسی می ترسن اشتباهی که من کردمو نکنن دنبال ریشه احتمالی لیتل فینگر نرن
    که آقای ایکس باشه
    دنبال ریشه احتمالی رابرت هم نرن که آقای هنری ۸ام باشه
    دنبال ریشه ازدواج کتلینو ند نرن چون به شخصیت های بالا می رسن
    و
    آخرسر می فهمن خانم لیدی ایکس با سرسی از نظر شخصیت و رفتار و قدرت طلبی نه روال زندگی خیلی به سرسی شبیه بعدشم رمان وولف هالو اصلا نخونین چون همه ماجرای بالا دو یه جا پیدا می کنین
    البته شایدم شخصیت هارا اشتباه شناختم!!

      نقل قول

  • لرد اسنو:
    اونایی که از دوست داشتن سرسی می ترسن اشتباهی که من کردمو نکنن دنبال ریشه احتمالی لیتل فینگر نرن
    که آقای ایکس باشه
    دنبال ریشه احتمالی رابرت هم نرن که آقای هنری ۸ام باشه
    دنبال ریشه ازدواج کتلینو ند نرن چون به شخصیت های بالا می رسن
    و
    آخرسر می فهمن خانم لیدی ایکس با سرسی از نظر شخصیت و رفتار و قدرت طلبی نه روال زندگی خیلی به سرسی شبیه بعدشم رمان وولف هالو اصلا نخونین چون همه ماجرای بالا دو یه جا پیدا می کنین
    البته شایدم شخصیت هارا اشتباه شناختم!!

    میشه یه ذره بیشتر توضیح بدی

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: