مقالات

مرگهای نمادین و طعنه آمیز در بازی تاج و تخت (بخش دوم)

main qimg dcaa8b65e7b1fa45173bc0c14fe574c6 - مرگهای نمادین و طعنه آمیز در بازی تاج و تخت (بخش دوم)
نویسنده نوید لنیستر

مدتی پیش قسمت اول این مقاله را برایتان آماده و در سایت قرار دادیم، اکنون می توانید بخش دوم و نهایی آن را در ادامه مطالعه کنین:

پیشگویی های پیتر بیلیش

Littlefinger Predictions 1920x1133 678x400 - مرگهای نمادین و طعنه آمیز در بازی تاج و تخت (بخش دوم)

“مردم هنگام غذا خوردن و سر میز شامشون می میرن، اونا در تختواخبشون می میرن، اونا گاهی هم در توالت می میرن.همه میمیرن، دیر یا زود.”
احتمالا این جمله را به یاد داشته باشید که پیشتر بیلیش در یکی از اپیزود های فصل چهارم به رابین آرین گفت.
جمله ای که بصورت غیر مستقیم اشاره به سه مرگ سریال داشت و آن ها را پیش بینی کرد.والدر فری، شی و تایوین لنیستر.
جمله “مردم هنگام غذا خوردن و سر میز شامشون می میرن” می تواند برای جافری یا حتی راب استارک هم صدق کند اما این جمله زمانی گفته شد که چند اپیزود قبل جافری در عروسی اش با مارجری کشته شده بود. پس بعد از او می توان این جمله را به مرگ والدر فری نسبت داد. وی در اپیزود نهای فصل ششم توسط آریا استارک به قتل رسید. آریا به شکلی وحشیانه پسرانش را به قتل رساند و با جسد آنان برای او کیک درست کرده و زمانیکه آن را به او نشان می داد، لرد کهنسال فری ها را به قتل رساند.قسمت “در رختخوابشون میمیرن” را هم به طور قطع می توان به مرگ شی توسط تیریون در اپیزود نهایی فصل چهارم نسبت داد.”اونا گاهی هم در توالتشون می میرن” نیز اشاره به مرگ تایوین لنیستر به دستان پسرش تیریون در همان اپیزود بود.
در حالیکه بیلیش هیچ دخالتی در رخ دادن هیچکدام از این مرگ ها نداشت اما این جمله وی کاملا با سه مرگی که اشاره کردیم همخوانی داشت و آنان را پیش بینی کرد.

لایسا آرن و دروازه ماه

Lysa Arryn Moon Door 1920x987 778x400 - مرگهای نمادین و طعنه آمیز در بازی تاج و تخت (بخش دوم)

خواهر دیوانه کتلین استارک، لایسا ارن، علاقه شدیدی به اعدام قربانی هایش از طریق دروازه ماه داشت.دروازه معروف قلعه ایری که درون تالار اصلی قلعه قرار داشت و ارتفاع آن تا زمین صد ها متر بود و کسیکه از این دروازه به پایین پرت می شد، امکان زنده ماندنش صفر بود. خود لایسا به طرز طعنه آمیزی در نهایت توسط معشوقه_همسرش پیتر بیلیش از این دروازه به پایین پرت و کشته شد.

شکست خاندان تالی

Tywin Lannister Stag and Fish Foreshadowing 1920x1004 765x400 - مرگهای نمادین و طعنه آمیز در بازی تاج و تخت (بخش دوم)

این مورد در طول فصل های اول و سوم سریال بصورت زیبایی نشان داده شد.مورد اول به قسمت هفتم فصل اول باز می گردد، در ابتدای آن اپیزود دیدیم که تایوین لنیستر مشغول کندن پوست یک گوزن است. همانطور که می دانین گوزن نشان خاندان براتیون بوده و این سکانس به نوعی سقوط خاندان براتیون و از دست دادن تخت آهنین توسط آنان را نشان می داد. البته رابرت براتیون بطور مستقیم توسط لنیستر ها کشته نشد اما می شود گفت که این اتفاق به مرور زمان رخ داد و از زمانیکه رابرت و سرسی ازدواج کردند به مرور رو به رخ دادن رفت. سرسی از رابطه نامشروع با برادرش جیمی صاحب سه فرزند شد که در حقیقت هر سه آنان لنیستر بودند اما نام براتیون را یدک می کشیدند و در نهایت هم همین فرزندان وارث تاج و تخت شدند.
مورد بعدی مربوط به فصل سوم سریال است که البته این سکانس از سریال حذف شد. در این سکانس که می توانین آن را در اینترنت پیدا کنین تایوین لنیستر را می بینیم که در حال ماهیگیری است و وقتیکه ماهی ها را می گیرد آنان را به سنگ کوچک کنار دستش می کوبد تا کشته شوند. همانطور که مطلعین ماهی نشان خاندان تالی بوده و در اواخر همان فصل نیز راب استارک و ارتشش که خاندان تالی نیز جزوی از آنان بود در عروسی خونین قتل عام شدند و خاندان تالی نیز از چندین قرن کنترل ریورلند را از دست دادند. مسبب و برنامه ریز عروسی خونین هم کسی نبود جز تایوین لنیستر که به صورت غیر مستقیم در این سکانس این رخداد را به ما نشان داده بودند.

پادشاه میخوره و دست پادشاه دفع میکنه

King Eats Hands Takes The 1920x987 778x400 - مرگهای نمادین و طعنه آمیز در بازی تاج و تخت (بخش دوم)

جیمی لنیستر زمانی دیالوگی ادا کرد با این عنوان: “شاه میخوره و دست شاه دفع میکنه”.که منظور از رابطه میان پادشاه و اعمالشان بود.جالبه که پسر جیمی زمانیکه مشغول خوردن بود توسط سم کشته و پدرش تایوین نیز زمانیکه در توالت مشغول دفع بود کشته شدند.

مرگ کارل تنر

Karl Tanner Dirty Fighter 1920x1010 760x400 - مرگهای نمادین و طعنه آمیز در بازی تاج و تخت (بخش دوم)

در فصل چهارم دیدیم که جان و تعدادی از نگهبانان شب راهی کشتن کارل و افرادش در قلعه کرستر شدند و در درگیری کوتاه میان دو طرف در نهایت جان و کارل با هم درگیر شدند. نحوه مبارزه کارل در نبرد ناجوانمردانه و بدون شرافت بود. در آن مبارزه دیدیم که کارل تنر با روش هایی غیر معقول مانند تف کردن به صورت جان سعی داشت تا او را شکست دهد، در نهایت وقتی توانست با این روش جان را زمین بزند، یکی از دختران کرستر از پشت چاقویی به پشتش وارد کرد و کارل نیز زمانیکه پشتش را به جان کرد تا آن دختر را به قتل برساند، جان نیز شمشیرش را درون مغزش فرو کرد که از دهانش بیرون آمد. مرگی که بی شباهت با مرگ کرستری که در فصل سوم با خنجر کارل در دهانش کشته شده بود، نبود.

میستر ایمون، شخصیتی که به خاطر کهولت سن از دنیا رفت

Aemon Targaryen Death 1920x1080 711x400 - مرگهای نمادین و طعنه آمیز در بازی تاج و تخت (بخش دوم)

تنها شخصیتی که در سریال به خاطر کهولت سن از دنیا رفت میستر ایمون دوست داشتنی بود. البته هاستر تالی نیز به همین دلیل از دنیا رفت اما ما اورا در این مورد فاکتور می گیریم چون تا قبل از صحنه مراسم سوزاندنش، اصلا وی را در سریال ندیدیم. میستر ایمون در سریال زمانیکه ۱۰۲ سال سن داشت و کهنسال ترین شخص وستروس بود از دنیا رفت. این مرگ به ما نشان داد که احتمال اینکه شخصیت های محبوبمان تا زمان پیری زنده بمانند وجود دارد و ممکن است که مورد لطف مارتین قرار بگیرند و به طرز غافلگیرانه ای کشته نشوند.

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=15268

درباره نویسنده

نوید لنیستر

نویسنده و مترجم مطالب سایت

۴ دیدگاه

  • مطلب عالی بود خسته نباشید :good:
    واقعا سریال تا چند فصل فوق العاده جلو اومد فقط حیف که آخرش رو نابود کردن

      نقل قول

  • meysam farahani:
    مطلب عالی بود خسته نباشید
    واقعا سریال تا چند فصل فوق العاده جلو اومد فقط حیف که آخرش رو نابود کردن

    طبیعی بود وقتی کتابی برای اقتباس نمونه و سازنده ها مجبور باشن به خلاقیت و ذهن خودشون اتکا کنن، چنین وضعیتی پیش بیاد.

      نقل قول

  • سلام من یک سوال دارم . مرگ پیتر بیلیش توی کتاب بود؟؟
    دقیقا از چه قسمت از چه فصلی از خودشون ساختن ؟ فقط فصل ۸ بود؟فصل ۱ تا ۷ تو کتاب بود؟

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: