مقالات

شخصیت‌های نغمه‌ای از یخ و آتش چه فلسفه‌ای را دنبال می‌کنند؟ – تایوین لنیستر

بر کسی پوشیده نیست که جورج آر.آر. مارتین از تاریخ به عنوان منبع الهام خود بهره بسیاری برده است. حتی هولناک ترین تصورات او، نظیر عروسی خونین، تا حدودی بر پایه وقایع تاریخی نظیر شام سیاه اسکاتلند (۱۴۴۰ میلادی) بوده‌اند.

همچنین منبع دیگری نیز هست که الهام‌بخش انگیزه‌ها و رفتارهای شخصیت‌های دنیای عظیم مارتین محسوب می‌شود – فیلسوف‌ها و تعلیماتشان. این سؤال پیش می‌آید که آیا اقدامات و رفتارهای برخی از شخصیت‌ها، واقعاً براساس یک مفهوم یا ایده‌آل فلسفی مشخص است؟ یا تصادفاً این اتفاق افتاده است؟ کنجکاو کننده است اگر بدانیم برخی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های داستان چه فلسفه‌ای را دنبال می‌کنند.

چهار شخصیت اصلی و اقدامات و رفتارهایشان در سه کتاب اول بررسی می‌شود: تایوین لنیستر، دینریس تارگرین، ند و راب استارک

فلسفه تایوین لنیستر

رهبری به سبک مشت آهنین تایوین لنیستر بی‌رحمانه است و تمرکز آن بر کسب قدرت و تحکیم آن می‌باشد، همچنین به دنبال افزودن بر میراث تاریخی خود و پیشبرد اهداف می‌باشد. وقتی که از دیدگاه فلسفی تایوین حرف می‌زنیم، شاید نیکولو ماکیاولی اولین اسمی باشد که به ذهن می‌آید.

ماکیاولی بیشتر به خاطر کتابش، “شهریار” و اندیشه‌اش، “ماکیاولیسم” شهرت دارد؛ این دیدگاه اشاره دارد به رفتارها و معیارهای دوگانه و نیرنگ‌باز بودن برای جلو افتادن از بقیه. تایوین در این کار مهارت دارد، او بود که با بدنامی از دروازه های بارانداز پادشاه و به ظاهر برای یاری رساندن به پادشاه ایریس دوم تارگرین عبور کرد، و سپس با بی‌رحمی شهر را غارت نمود و نوه‌های پادشاه دیوانه را به قتل رساند.

تایوین ممکن است بی‌رحم باشد، ولی توطئه‌گری زیرک و ذاتاً یک دسیسه‌چین است. مثلاً تایوین به تیریون می‌گوید: “برخی جنگ‌ها با شمشیر و نیزه به پیروزی می‌رسن، و برخی با قلم پر و زاغ”، همانطور که نقشه کشتن راب استارک در عروسی خونین را کشید. بی‌رحمانه است، بله، اما بر مبنای اصولی است که با آن اهداف خود را پیش می‌برد، قدرت کسب می‌کند و آن را تحکیم می‌بخشد. و حداقل او سعی می‌کند توضیح دهد چرا این کار را می‌کند، تا از ریخته شدن خون بیشتر در میدان جنگ جلوگیری کند.

در واقع، اخلاقیات نسبی و وابسته به شرایط، یکی از مؤلفه‌هایی است که ماکیاولی در دفاع از خانواده مدیچی به کار برد. اگر امکانش بود اخلاق داشته باش، اما در صورت لزوم آزاد هستی که از مسیر شرافتمندانه‌تر منحرف شوی تا به نتیجه مطلوب برسی. می‌توان اینطور فکر کرد که “هدف، وسیله را توجیه می‌کند”.

لرد تایوین لنیستر

تایوین لنیستر به معنای مطلق کلمه بی‌رحم نیست؛ اگر موقعیتش پیش می‌آمد، او بی‌رحمی می‌کرد، حالا این موقعیت ممکن بود انتخاب یکی از دو جناح در شورش رابرت باشد، یا راهی که او برای مقابله با خانواده کستامیر برگزید. (که الهام‌بخش آهنگ رین‌های کستامیر شد). ممکن است او به دنبال ایجاد و القای رعب و وحشت باشد، ولی این را هم می‌داند که خشونت و انتقام همیشه راه حل نهایی نیست.

او یک بار این نکته را به جافری گوشزد می‌کند(البته در سریال، وگرنه در کتاب چنین گفتگویی واقع نشده است): “موقعی که دشمنات جلوت تو قد علم می‌کنن، سزاشون فولاد و آتشه. اما وقتی که اونا رو به زانو درآوردی، باید کمکشون کنی دوباره روی پای بایستن. وگرنه دیگه کسی مقابلت تو زانو نخواهد زد”.

این نمونه‌ای از رفتار تایوین است، به بی‌رحم بودن تمایل دارد، ولی نه به صورت کورکورانه. او نقشه می‌کشد و برنامه می‌ریزد، دوگانه رفتار می‌کند، و مهم‌تر از همه به دنبال منافع خودش است. همچنین او تمایل دارد از فرزندان خود به عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به غنیمت و قدرت استفاده کند. با این وجود، منطق و نسبیت‌گرایی اخلاقی در اقدامات او قابل مشاهده است. شما رفتارهای لرد تایوین را بر چه مبنایی تفسیر می‌کنید؟

ترجمه: Vahid TR

منبع

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=5965

درباره نویسنده

م.م.استارک

مدیر و مؤسس سایت و سرپرست گروه ترجمه

۴۸ دیدگاه

  • تاوین از شخصیت های مورد علاقه منه .تحسینش میکنم .درمورد رندی شخصیش باید بگم .همه لنیسترا باهوشن و به یه اندازه از خون لن زیرک رو به ارث بردن درمورد فلسفه ماکیالیست بودنش با نظرت مخالفم .برای بررسی تاوین باید به گذشتش رجوع کنیم .زمانی پسر ارباب ثروتمند غرب بود اربابی بی کفایت . با نیشخند لردای دیگه بزرگ شد .فری های بی ریشه خواهرشو ازش گرفتن .ثروتشون و قدرتشو در دنیای بی رحم نغمه در حال افول بود ویه فاحشه جای مادرشو گرفت .انتظار داریم چنین پسری چطور از اب دربیاد پسری که باید یک تنه مسعولیت حمایت از برادرا وخواهرش و حتی پدرش رو به دوش بکشه نباید انتظار داشت تو دنیایی که طوفان شاها وزمستان شاها تو زمانی کوتاه به نیستی تبدیل میشن خاندانی ضعیف بتونه زمان زیادی تقلا کنه (اگه تاوین وجود نداشت احتمالا الان اواز باران های کسترلی راک سرایده میشد ) پس یاد گرفت بی رحم هم باشه اما نه برای همه ‌بی رحم برای دشمنان. . چون غالبا داستان از دید تیرون دیده میشه و تیرون موجودی شکاک وبدبینه ما ازش منتفر میشیم .

      نقل قول

  • تایوین لنیستر که بازیگر سریال آن بدون شک بهترین انتخاب بین شخصیت های داستان بود نمونه کامل یک مرد واقعی است ؛ او با وجود آنهمه جنایت هیچ وقت خودش را مثل بولتون ها و فری ها پست و حقیر نکرد ، مثل اهالی دورن ، با پنهان شدن در میان شنزار ادعای قدرت نکرد و البته مثل ادارد استارک مرحوم ، بی سیاستی خود را پشت نقاب شرافت پنهان نکرد ، حتی وقتی آن جنایتها را در پایتخت مرتکب شد ، مثل جیمی عذاب وجدان نگرفت .
    ماکیاولیسم یک واقعیت اجتناب ناپذیر است ؛ حتی اخلاقیات انسانی هم نمی تواند جلوی آن را بگیرد ، یعنی حتی دیندار ترین افراد هم حتی به صورت ناخود اگاه و غیر ارادی هم که شده به این موضوع مبتلا هستند ، چون طبیعت انسان بر مبنای صیانت نفس است .

    در دنیای حیوانات هم می بینیم که آنها به هم ستم نمی کنند اما فقط به حفظ بقای خود فکر می کنند و هرگز از این موضوع شرم ندارند .
    و حالا ماییم و کنترل کردن این ذات سرکش ، به همین خاطر است که در اصول دینی مبارزه با نفس ، جهاد اکبر خوانده می شود ، چون باید با چیزی مبارزه کنی که به نظرت کار و راه درستی است ،

    پس به افتخار لرد تایوین لنیستر کلاه از سر بر می داریم که عزل او از مقام دست پادشاه باعث انقراض یک سلسله و بی توجهی پادشاهان دیگر به او باعث مرگشان شد .
    واقعا”‌ جز پسرش هیچ کس شایسته کشتن او نبود

      نقل قول

  • مردی که برای دفاع از خاندانش دست به هر کاری میزد اما این نشانه بیرحمی اش نبود و هرچند پاسخ جنایاتش را با کشته شدن توسط پسرش پس داد

      نقل قول

  • تایوین لنیستر منو یاد رضا شاه کبیر میندازه.
    درسته که خیلی از کارهاش رو با مشت آهنین جلو میبرد ولی مگه تو دنیای پر از مکر و حیله نغمه چه راه هایی جلوی پاش بود.
    در دوره ای که تایوین دست پادشاه بود کشور در صلح و خزانه پر بود چه موفقیتی بزرگتر از این.
    در مورد استفاده ی ابزاری از بچه هاش هم من مخالفم تایوین با تمام وجود پسرش جیمی رو داشت.

      نقل قول

  • سلام میشه فهرست را هم بذارین من کاملا گیج شدم در حالیکه فصل ۲۸ هستیم فصل اول رقص اژدها را هم داریم. میشه فهرست کتاب را هم بذارین؟؟

      نقل قول

  • fahimeh:
    سلام میشه فهرست را هم بذارین من کاملا گیج شدم در حالیکه فصل ۲۸ هستیم فصل اول رقص اژدها را هم داریم. میشه فهرست کتاب را هم بذارین؟؟

    ما الان تا فصل ۲۹ از کتاب چهارم و فصل ۲ از کتاب پنجم رو منتشر کردیم.
    اینم فهرست کتاب چهارم

      نقل قول

  • میشه یکی توضیح بده گناه تایوین این وسط چی بود که کشته شد .تیریون احمق. امیدارم روحش قرین رحمت شود . اقا همه چی داشت سرادری شجاع .سیاست منداری با درایت .لردی نمونه مردی به دور از احمق بازی .و ماهیگیری المپیکی .قصابی کاربلد و قاضی عادل …دنیا دیگه مثل اون نداره .نداره نه دیگه مثل اون میتونه بیاره!

      نقل قول

  • من با این که از لرد تایوین لنیستر متنفر بودم به خاطر خباثتش و نقشه ناجوانمردانش با بهره گیری از فری ها و غارت بارانداز پادشاه و خیانت ناجوانمردانه به تارگرین ها احترام ویژه ای براش قائل هستم.یکی از دوستان گفت ادارد استارک بی سیاستی خودش رو پشت نقاب شرافت پنهان کرد حرفش رو می پذیرم اما باید بپذیریم که ادارد استارک ویژگی های یک لرد و دست خوب رو داشت هم به مردمش توی شمال خدمت کرد به گونه ای نقل قول می کنم.
    لیدل: وقتی که یه استارک تو وینترفل بود، یه دوشیزه می‌تونست با لباس روز نام‌گذاریش تو جاده شاهی راه بره و بهش تعرضی نشه، مسافرا می‌تونستن تو هر مسافرخونه و قلعه‌ای آتیش و نون و نمک پیدا کنن. اما حالا شبا سردتره، و درها بسته‌ان…وقتی یه استارک تو وینترفل بود اوضاع فرق می‌کرد. اما گرگ پیر مرده و گرگ جوانم به جنوب رفته بازی تاج و تخت رو بازی کنه، و همه اون چیزی که برای ما باقی مونده اشباحن.
    جوجن: گرگ‌ها دوباره برمی‌گردن.[۷] “
    —یک لیدل به جوجن رید
    ” جزیره خرس هیچ پادشاهی جز پادشاه شمال نمی‌شناسه و اونم اسمش استارکه.[۸] “
    —لیانا مورمونت به استنیس براتیون
    زمانی هم که استنیس به خونخواهی از او و پسرش بلند شد بسیاری از شمالی ها از جمله آمبر ها(آیا خائنن یا نه اگر کسی می دونه پاسخ بده)،گلاور ها و فلینت ها و وول ها و نوری ها ولیدل ها و مورمونت ها بهش پیوستند همین طور یک دست وفادار بود که تلاش کرد زنا با محرم سرسی رو آشکار کنه و به جانشین بر حق وستروس یعنی استنیس براتیون خدمت کنه که خودش رو لو داد.در مورد راب باید بگم که پادشاه نبود و اشتباه کرد که پذیرفت پادشاه بشه همه ی اقداماتش به جز جنگ هاش که توی همشون پیروز شد اشتباه های فاجعه بار بود.از دیدگاه من بهتر بود به استنیس می پیوست یا با تعداد زیادی نیرو موت کیلن رو نگه می داشت و خودش رو پادشاه شمال اعلام می کرد و اصلن به جنوب نمی اومد.ضمنن ما دو فلسفه داریم (بخش بندی خوبیه) فلسفه وظیفه گرا و فلسفه عاقبت گرا لرد تایوین عاقبت گرا بود.راب و ادارد وظیفه گرا و دنریس تا ۷۵% یا بیشتر وظیفه گرا.منتظر بخش های بعدی هستم ضمنن از آقا محمد به خاطر این مقاله های پر بار تشکر می کنم که هی داره زیاد می شه منم اگر بتونم تابستون توی بخش مقالات باهاتون همکاری می کنم.

      نقل قول

  • مطلب خوبی بود ممنون
    فقط ترجمه ای که برای کتاب ماکیاولی استفاده شده شهریار هستش نه شاهزاده

      نقل قول

  • ادارد احمق بود ادارد کودن بود…اینا تعدادی جملات که طوطی وار از طرف بعضی از دوستان نغمه ای همیشه تکرار میشه بدون فکر کردن به معنای جملات.در رد این اتهامات کافیه فقط اشاره به این کنم که همین احمق متوجه رابطه سرسی با برادرش شد.همین احمق خودش رو برای مبارزه با جافری و مادرش آماده کرده بود و اگر نبود خیانت لرد بیلیش اوضاع جور دیگه ای رقم میخورد.اعتماد به بیلیش به خاطر اعتماد به زنش بود.تورو خدا نگید که نباید به کتلین اعتماد میکرد.همین کتلین نسبت به دیگر زنای وستروس عاقل تر ومدیر تر بود نمونش همین بانوی طلایی لنیستری که اگر طلای بیکران پدرش و سیاست برادرش نبود در بهترین حالت داشت رخت خواب سالادورسان رو گرم میکرد. :whistle: همین احمق قلمرو تحت نفوذشو طوری اداره میکرد که هیچ شوالیه خندانی نمیتونست قیام کنه هیچ انجمن برداری مزاحمتی هیچ دزدی نمیتونست مردم غارت کنه.نگه داشتن دیوار رو میگم پیشکش اصلا
    لنیستر ها فقط طلا دارن!زیرکی؟تایوین یه توطئه گر باهوش بود.پسرش هم همینطور.سرسی چی؟جیمی؟کون؟لنسل؟پدرشون؟…همین تایوین باهوش تو سیاست های جنگی داشت زیر پای یه بچه ۱۷ ساله له میشد :faight: انگاری که هوش لن زیرک رندومی بین بعضی از وارثاش پخش شده :lol:
    همین تایوین اونقدری باهوش نبود که بتونه بچه هاشو کنترل کنه تا به اون وضع خجالت آور دار فانی رو وداع نگه(تصوررو بکنین اگر این اتفاق برای یه استارک رقم میخورد دوستان چه درافشانی هایی میکردن B-) )لنیستر ها بدون طلاشون تبدیل میشن به انسان های یه دست یا انسان هایی که مستعد سقوط از دره های ویل هستن شاهدم هم کتابه!همین شرافتی که مدام کوبیده میشه هنوز خاندان های شمالی رو وفادار نگه داشته.اگه نبود طمع دیرینه بولتون ها به شمال احتمالا اونها هم حالا از وفدارای استارکا بودن.
    عشاق سینه چاک تایوین ماکیاولیستر چنان تحت تاثیر مرادشون هستن که حتی موقع صحبت کردن از همون سیستم هدف وسیله رو توجیه میکنه استفاده میکنن و با یه سری استدلال های سست و بی پایه که غالبا عوام پسندانه هم هستن سعی در بی عیب و نقص جلوه دادن حضرتش هستن و در این راه چه استراتژی بهتر از تحقیر و تخریب دشمن دیرینش :winksmile: اگر بنا رو بر مقایسه میزارید چرا از این مقایسه تکراری نخنما شده دست بر نمیدارین؟چرا تایوین رو با بیلیش مقایسه نمیکنین؟هر دو اهل جنوب و آشنا به وضعیت دربار وستروس و هر دو سیاست پیشه و توطئه گر با این تفاوت که یکی از یک خاندان با سابقه طولانی و طلای بیکران و مایملک فراوان و دیگری فقط یک پست مهم داره.همین بیلیش یه تنه کل خاندان لن زیرک رو طوری بازی داده که فک کنم تا ۱۰ نسل بنده خداها متوجه مضوع نشن :winksmile:
    در پایان توجه دوستان لنگش کن لنگش کن رو به این جمله که در آغاز رمان گتسبی بزرگ اومده جلب میکنم تا شاید در قضاوت های آیندشون کمی بیشتر رعایت انصاف رو داشته باشن:
    پدرم ینطور گفت که هر وقت می‌خواهی از کسی ایراد بگیری فقط یادت باشد که همه مردم دنیا شانس و بختی که تو داشتی را نداشتند(البته با اندکی تغییر)

      نقل قول

  • ابگوشتت ته نکشه فضانورد .پیاده شو باهم بریم .استارکها رو نه شرافت بلکه قلعه رسوخ ناپذیرشون وقلمرو دوردستشون نگه داشته. مقایسه استارکها ولنیسترا مثل مقایسه ملت ما با غربه.وقتی ماهنوز نفهمیدیم کدوم شب شبه قدره خارجی میخوان مریخو فتح کنن .استارکها اگه عرضه داشتن خواهرشونو حفظ میکردن .راب بی جنبه اگه عرضه داشت گند نمی زد به اتحاد دنیا فرصت دوم به ادم نمی دهد .استارکا میخوان تو جهان لجن پاچهشونو بالا بگیرن یه وقت کثیف نشن.

      نقل قول

  • استارکها رو نه شرافت بلکه قلعه رسوخ ناپذیرشون وقلمرو دوردستشون نگه داشته. مقایسه استارکها و لنیسترا مثل مقایسه ملت ما با غربه.وقتی ماهنوز نفهمیدیم کدوم شب شبه قدره خارجی میخوان مریخو فتح کنن .استارکها اگه عرضه داشتن خواهرشونو حفظ میکردن .راب بی جنبه اگه عرضه داشت گند نمی زد به اتحاد دنیا فرصت دوم به ادم نمی دهد .استارکا میخوان تو جهان لجن پاچهشونو بالا بگیرن یه وقت کثیف نشن.

    مقابله با زمستون و وحشی ها و در دوران باستان ، آدر ها دست کمی از لنیستر ها نداره اونا هم بدبختی های خودشون رو دارن فقط یک بندر تجاری کاملن سود ده دارن.در ضمن اگر باهوش و با لیاقت نبودن بولتون های وحشی و یا گریجوی ها شمال رو از دستشون در میآوردن پس اونا هم تا حد زیادی با مشکلاتی شبیه جنوبی ها حتی با ابعادی بزرگ تر سر و کله زدن ضمنن برندون استارک موسس این خاندان ناجی کل وستروسه اگر دیوار رو تاسیس نمی کرد لنیستری وجود نداشت که بخواد عرض اندام بکنه و یا اگر توی ساخت استورمز اند مشارکت نمی کرد خدای توفان براتیون ها رو آبکش کرده بودو اگر وینترفل رو نمی ساخت الآن استارکی وجود نداشت.ضمنن به پشتوانه حمایت سیاست مدارانشون بود که فرزندان جنگل مرداب ایجاد کردن و اونا با موت کیلن خودشون رو نفوذ ناپذیر کردند نه موقعیت جغرافیایی شمال.

    ادارد حتی وقتی آن جنایتها را در پایتخت مرتکب شد ، مثل جیمی عذاب وجدان نگرفت .

    این دیگه خیلی مسخرست لنیستری ها به طور کامل شهر رو غارت وحتی به بچه های شیرخواره هم رحم نکرده بودند که ادارد رسید و تازه کلی از بی رحمی که با بچه های ریگار یعنی اگان و دخترش انجام گرفته بود ناراحت بود و یک مدت با رابرت سر این موضوع قهر بود.و اعتقاد داشت جیمی و لنیستر ها باید تاوان بدن لطفن یک ذره پیش از ابراز دیدگاه فکر کنید جناب magenta.ادارد عرضه داشت دختراش (شما گفتی خواهراش من یکم ریشه ای تر به موضوع می پردازم.) رو حفظ کنه اگر سانسا کله تاپاله نقش باباش رو لو نمی داد اونا توی وایت هاربر بودن و حتی نقشه ادراد به اجرا می رسی پس تقصیر ادارد نبود بلکه تقصیر دختر احمقش بود که ویزگی غالب دختراست.
    راب هم ویژگی های یک پادشاه رو نداشت و اشتباه کرد این به خاطر خون تالیشه و به خاطر تا حد خیلی کمی رفتن به خاله لایساش.ولی آدم شرافتمند و خیلی خوبی بود. برای من یکی شرافت خیلی مهمه اگر ادارد استارک با شرافت نبود لنیستر ها بی خون و خونریزی به قدرت می رسیدن و کتاب اصلن جذاب نمی شد.

      نقل قول

  • اصلا بیاین ببینین مفهوم شرافت تو دنیای نغمه چیه؟شرافتمدار تارگارین ها بودن با سیصد سال زنای با محارمشون(و حتی بیشتر) یا شرافتمدار استنیس براثیون بود با کشتن برادرش؟تو این دنیای خشن و بی رحم خواهشا کسی دم از شرافت نزنه!اگه تایوین عروسی سرخ رو به راه نمینداخت چند ده هزار نفر دیگه تو جنگ کشته میشدن؟اگه به داد کینگز لندینگ نمیرسید به چند زن سربازای اون شاه خودخواندتون ت.جاوز میکردند؟لطفا از ادارد دفاع نکنین که استارکها به مردمانی ساده دل حکومت میکنن،سیاست کثیفه و همه هم اینو میدونن تو سیاست بازی های بارانداز شاه یه شخصی که روحیه ی سربازی رو داره نمیتونه دخالت کنه(ادارد استارک)!بعله ما لنیستر هستیم و ازش دفاع میکنیم و هردفعه که به سرسی یا جیمی فوش میدین یادتون باشه یه لنیستر همیشه دینش رو ادا میکنه…

      نقل قول

  • بلکه تقصیر دختر احمقش بود که ویزگی غالب دختراست
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    :donot: :donot: :donot: :donot: :donot: :donot:

      نقل قول

  • من واقعا از کسایی که از لنیسترها حمایت میکنن تعجب میکنم اینا چه طور
    میتونن از این خاندان کثیف (به غیر از تیریون) حمایت کنن مگه نمبینین که گند
    از سرتا پای این خاندان بالا میره اون دوستانی هم که گفتن چرا راب به جنوب
    لشگر کشید به خاطر خون خواهی پدرش بود که به طرز کثیفی توسط
    حرمزاده سرسی و جیمی یعنی جافری گردن زده شد بعدش هم تایوین اون
    روباه کثییییف چون دید که به زودی طومار خاندان کثیفش به دست راب برچیده
    میشه به والدر اون کفتار پیر دستور داد که تو مراسم عروسی دخترش راب
    و مادرش رو بکشه و در آخر خود تایوین کفتار هم در داخل موال قاطی …
    توسط پسر خودش کشته شد وبه شکلی مرد که واقعا لیاقتش رو داشت.

      نقل قول

  • لذت می برم از این مباحثه و در واقع جادوی کتاب مارتین. بنظرم هرکسی میتونه یجور با یکی از افراد این کتاب همذات پنداری کنه و هیچکس سفید و یا سیاه مطلق نیست.هیچکس در این کتاب از امثال ارک های کتاب تالکین بزرگ نیست…کدوم شخصیت تا حالا تمام تصمیماتش درست بوده؟ و یا غلط؟ :rose:

      نقل قول

  • فقط جان اسنو
    تنها کسی که به نظرم لیاقت تخت رو داره و اگه R+L=J هم صحیح باشه که نور علی نور میشه ;-)

      نقل قول

  • محمود:
    فقط جان اسنو
    تنها کسی که به نظرم لیاقت تخت رو داره و اگه R+L=J هم صحیح باشه که نور علی نور میشه

    به نظر من هم بعد از راب تنها برادرش جان لیاقت تخت رو داره

      نقل قول

  • در جواب راب استارک تنها باید بگم اولا لنیسترها همیشه به تخت آهنین وفادار بودن تا اینکه پادشاه دیوانه اینقدر تایوین رو تحقیر کرد که بر علیهش شدن پس نگو خاندان کثیف
    تایوین لنیستر همیشه کاری رو انجام میداد که باید انجام میشد اینجا هم استارک باید میمرد پس انجامش داد
    در رابطه با سرسی و جیمی درست گفتی
    اینکه میگی طومار لنیسترها داشت توسط گرگ جوان برچیده میشد اشتباه میکنی راب به ته خط رسیده بود راب استارک حتی اختیار بند شلوارشم نداشت اون سوگندشو شکست و یکی از حامیانشو به خاطر کشتن دشمناش گردن زد اتفاقا بر خلاف بقیه من از بلایی که سرش اومد خیلی کیف کردم
    به قول جارد فری:گرگ جوان؟اون یه سگ پست بود و مثل یک سگ پست مرد.

      نقل قول

  • به قول جارد فری:گرگ جوان؟اون یه سگ پست بود و مثل یک سگ پست مرد.

    بعله ما لنیستر هستیم و ازش دفاع میکنیم و هردفعه که به سرسی یا جیمی فوش میدین یادتون باشه یه لنیستر همیشه دینش رو ادا میکنه…

    فکر کنم همه پذیرفته باشیم که فری ها مستحق تمام فحش ها هستند و هیچ خاندانی بی اصالت تر از اونا نیست،پس نقل قول کردن از اونا اون ضد راب استارک یک کار احمقانست و شما هم خیلی داری تند می ری و غیر منطقی قضاوت می کنی.بعدشم کسی با خیانت تایوین مشکل نداره مشکل با چگونگی خیانت تایوینه که اون شکلی به شهر حمله کرد و به جان و مال و ناموس و بچه های شیرخواره کینگز لندینگ رحم نکرد.
    نمی دونم چطور حامیان لنیسترها به راب می گن سگ پست و نداشتن اختیار شلوار در حالی که همین سر جیمی خودشون پیش از بریده شدن دستش از در خواب و خیال به سر می برد و در حالی که حشری بود برندون استارک رو که حتی مفهوم رابطه جنسی رو نمی دونست پرت کرد پایین هر چند احترامشون به جیمی قابل درکه چون از یک شخصیت منفور به یک شخصیت عاقل و باسیاست تبدیل شد و منم به مقدار کمی ازش خوشم میاد و حتی به لرد تایوین با اینکه خیلی بی رحم بود اما این که چطور می تونن به گاو ماده ای مثل سرسی احترام بگذارن که رسمن به وستروس گند زد و این طوری با تیریون دشمنی ورزید و دیوانه قدرته.برام پرسش بدون پاسخه. :shok:

    سیاست کثیفه و همه هم اینو میدونن تو سیاست بازی های بارانداز شاه یه شخصی که روحیه ی سربازی رو داره نمیتونه دخالت کنه(ادارد استارک)

    همون طور که پیش از این هم گفتم ادارد استارک به مردمش خیلی خدمت کرد و ۹۰% شمالی ها ازش راضی بودن ضمنن اون به افراد وفادار شمالی عادت داشت و خیلی دیر فهمید سیاست توی جنوب خیلی متفاوته و مورد یک رشته خیانت از طرف دخترش و پتایر مورد اعتماد زنش و همین طور ترسویی رنلی مواجه شد.

    اصلا بیاین ببینین مفهوم شرافت تو دنیای نغمه چیه?

    با این حال نمی دونم چرا این قدر از ادارد نفرت دارید اگر تئوری l+r=j حقیقت داشته باشه .دیگه می تونیم بگیم شرافت با ادارد استارک تعریف می شه که بچه ی خواهرش رو حرومزاده خودش معرفی کرد تا بتونه زنده بمونه و در حالی که انتخاب های زیادی داشت به استنیس وفادار ماند.

    یا شرافتمد استنیس براتیون بود با کشتن برادرش؟

    آره کار پستی بود و تنها دلیل من برای این که استنیس رو خیلی دوست نداشته باشم اما دقت کنید یادتون هست که یک مقاله ای به فرزندان دوم می پرداخت و این که چطور بهشون ستم شده بود. استنیس وارث برحق طبق قانون بود و همین طور گریجوی ها رو شکست داد استورمز اند رو نگه داشت و دراگون استون رو فتح کرد. و در حالی که رابرت خوش می گذروند با جان ارن کشور رو اداره می کرد.رابرت می میره،حالا این وسط یک خوشتیپ ترسو و همین طور زبان باز و خوشبو که یک رابرت دیگه با حمایت هایگاردنی ها که بیشتر ما ازشون متنفریم بود در حالی که هیچ حقی بر تاج و تخت نداره می پره وسط شما اگر جای استنیس بودی می تونسی شرافتمندانه باهاش تسویه حساب کنی اگر جای اون بودی چی کار می کردی.
    حالا در مورد لرد تایوین ببینید همه قبول داریم که پتایر و تایوین علت پیروزی لنیستر ها بودن وتایوین کارای بزرگی انجام داده اما جز جیمی کی ازمرگ اون ناراحت بود (تازه جیمی هم در اون حد ناراحت نبود)
    توسط یکی از پسراش به قتل رسید وسرسی هم شادمانه از به دست گرفن قدرت پس از پدرش تاج و تخت رو برای مدت کوتاهی قبضه کرد.مردی که حتی خانوادش هم به خاطر کارایی که کرده بود ازش خوششون نمی اومد (تیریون به خاطر تایشا و خوردن حقش برای کسترلی راک در حالی که جیمی عضو گارد بود،جیمی به خاطر پافشاری پدرش برای کناره گیری از گارد پادشاه و سرسی برای این که مجبورش می کرد به کسترلی راک برگرده و اقتدار زیادش و تقسیم قدرت نکردن باهاش که البته حق با تایوین بود.) رو با ادارد استارک که شمال پس از مرگش قیام کرد مقایسه می کنید؟ :whistle: :whistle:

      نقل قول

  • s1378:
    فکر کنم همه پذیرفته باشیم که فری ها مستحق تمام فحش ها هستند و هیچ خاندانی بی اصالت تر از اونا نیست،پس نقل قول کردن از اونا اون ضد راب استارک یک کار احمقانست و شما هم خیلی داری تند می ری و غیر منطقی قضاوت می کنی.بعدشم کسی با خیانت تایوین مشکل نداره مشکل با چگونگی خیانت تایوینه که اون شکلی به شهر حمله کرد و به جان و مال و ناموس و بچه های شیرخواره کینگز لندینگ رحم نکرد.نمی دونم چطور حامیان لنیسترها به راب می گن سگ پست و نداشتن اختیار شلوار در حالی که همین سر جیمی خودشون پیش از بریده شدن دستش از در خواب و خیال به سر می برد و در حالی که حشری بود برندون استارک رو که حتی مفهوم رابطه جنسی رو نمی دونست پرت کرد پایین هر چند احترامشون به جیمی قابل درکه چون از یک شخصیت منفور به یک شخصیت عاقل و باسیاست تبدیل شد و منم به مقدار کمی ازش خوشم میاد و حتی به لرد تایوین با اینکه خیلی بی رحم بود اما این که چطور می تونن به گاو ماده ای مثل سرسی احترام بگذارن که رسمن به وستروس گند زد و این طوری با تیریون دشمنی ورزید و دیوانه قدرته.برام پرسش بدون پاسخه.

    همون طور که پیش از این هم گفتم ادارد استارک به مردمش خیلی خدمت کرد و ۹۰% شمالی ها ازش راضی بودن ضمنن اون به افراد وفادار شمالی عادت داشت و خیلی دیر فهمید سیاست توی جنوب خیلی متفاوته و مورد یک رشته خیانت از طرف دخترش و پتایر مورد اعتماد زنش و همین طور ترسویی رنلی مواجه شد.

    با این حال نمی دونم چرا این قدر از ادارد نفرت دارید اگر تئوری l+r=j حقیقت داشته باشه .دیگه می تونیم بگیم شرافت با ادارد استارک تعریف می شه که بچه ی خواهرش رو حرومزاده خودش معرفی کرد تا بتونه زنده بمونه و در حالی که انتخاب های زیادی داشت به استنیس وفادار ماند.

    آره کار پستی بود و تنها دلیل من برای این که استنیس رو خیلی دوست نداشته باشم اما دقت کنید یادتون هست که یک مقاله ای به فرزندان دوم می پرداخت و این که چطور بهشون ستم شده بود. استنیس وارث برحق طبق قانون بود و همین طور گریجوی ها رو شکست داد استورمز اند رو نگه داشت و دراگون استون رو فتح کرد. و در حالی که رابرت خوش می گذروند با جان ارن کشور رو اداره می کرد.رابرت می میره،حالا این وسط یک خوشتیپ ترسو و همین طور زبان باز و خوشبو که یک رابرت دیگه با حمایت هایگاردنی ها که بیشتر ما ازشون متنفریم بود در حالی که هیچ حقی بر تاج و تخت نداره می پره وسط شما اگر جای استنیس بودی می تونسی شرافتمندانه باهاش تسویه حساب کنی اگر جای اون بودی چی کار می کردی.
    حالا در مورد لرد تایوین ببینید همه قبول داریم که پتایر و تایوین علت پیروزی لنیستر ها بودن وتایوین کارای بزرگی انجام داده اما جز جیمی کی ازمرگ اون ناراحت بود (تازه جیمی هم در اون حد ناراحت نبود)
    توسط یکی از پسراش به قتل رسید وسرسی هم شادمانه از به دست گرفن قدرت پس از پدرش تاج و تخت رو برای مدت کوتاهی قبضه کرد.مردی که حتی خانوادش هم به خاطر کارایی که کرده بود ازش خوششون نمی اومد (تیریون به خاطر تایشا و خوردن حقش برای کسترلی راک در حالی که جیمی عضو گارد بود،جیمی به خاطر پافشاری پدرش برای کناره گیری از گارد پادشاه و سرسی برای این که مجبورش می کرد به کسترلی راک برگرده و اقتدار زیادش و تقسیم قدرت نکردن باهاش که البته حق با تایوین بود.) رو با ادارد استارک که شمال پس از مرگش قیام کرد مقایسه می کنید؟

    داداش خسته نباشی که خوب جوابشو دادی :good:

      نقل قول

  • در جواب مارتل باید بگم که درست میگه و راب نباید قولشو در رابطه با ازدواج
    با دختر والدر میشکست(هرچند که فری با سو استفاده از موقعیت پیش اومده
    برای عبور از پل میخواست دخترشو به راب بندازه) و این تنها اشتباه راب بود
    ولی در رابطه با دو مورد دیگه یعنی گردن زدن لرد کاستارک و شکست دادن
    تایوین لنیستر اشتباه میکنی لرد کاستارک رو به این خاطر گردن زد که
    دو پسر دوازده سیزده ساله ی بیگناه لنیستری رو کشت و حقش این بود
    و در مورد تایوین هم باید بگم که آن چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است
    خود تایوین هم کم کم داشت باور میکرد که شاه شمال داره دودمانشو
    به باد میده و میشد ترس رو تو وجودش حس کرد تایوین با آن همه تجربه
    جنگی داشت به راب که هیچ جنگی رو نباخته بود میباخت بنابراین گزینه
    آخر یعنی قتل ناجوانمردانه راب و زن و مادرش رو انجام داد چون میدونست
    اگه این کارو هرچه سریعتر نکنه گرگ جوان خاندانشو تکه پاره میکنه
    و تنها گناه راب تنها این بود که مثل تایوین روباه نمیخواست از هر راه
    کثیفی تو جنگ پیروز بشه که اگر این طوری بود تا حالا استخون های
    تایوین وخاندان منحوسش تو قبر پوسیده بود ودر آخر هم راجع به مرگ
    راب باید بگم که مثل یه مرد واقعی کشته شد نه مثل تایوین داخل توالت
    با اون وضع شرم آور پس لطفا سکوووت.

      نقل قول

  • در جواب s1378 باید بگم من به جز تیریون از هیچکدوم لنیسترها خوشم نمیاد اما اینکه میگن خاندان کثیف رو اشتباه میدونم چون تا قبل از کثافت کاریهای جیمی و سرسی همیشه به تخت آهنین وفادار بودن توی تمام شورش های بلک فایر،توی نبرد وندواتر بریج توی استپ استونز کنار تارگرینها جنگیدن حتی خود تایوین لنیستر سر شونه ایریس زد و شوالیه کردش
    درباره رابطه سرسی و جیمی هم که گفتم با شما و راب استارک تنها موافقم
    ولی اینکه راب میگه استارک داشت ترتیب لنیسترها رو میداد مخالفم فقط سه تا نبرد رو پیروز شد ولی در نهایت جنگش رو باخت
    باز هم میگم این نظر شخصیمه:کاری که فریها با راب استارک کردن حقش بود

      نقل قول

  • ولی اینکه راب میگه استارک داشت ترتیب لنیسترها رو میداد مخالفم فقط سه تا نبرد رو پیروز شد ولی در نهایت جنگش رو باخت
    باز هم میگم این نظر شخصیمه:کاری که فریها با راب استارک کردن حقش بود

    منم موافقم تایوین لنیستر ارتش بزرگ تری داشت و راب هر چقدر هم خوب می جنگید نمی تونست مستقیم با اون وارد جنگ بشه خودش هم می گفت نیروی کافی برای تهدید لنیسپورت نداشت. اگر راب استارک به خاطر مجازات قتل دو تا از پسرعموهای کوچک جیمی مستحق مرگ بود که خیلی غیر منطقیه اگر به خاطر زیر پاگذاشتن قولش بود بازم غیر منطقیه خوب ازش حمایت نمی کردن واقعن این طوری مردن حقش نبود حقش بود توی یک نبرد بزرگ و افتخارآمیز با تایوین لنیستر رودررو می شد و یک ضرب شستی هم نشون می داد.اصلن یکی از خوبی های نغمه همینه که همه شخصیت ها ایراد دارن کسی که شرافت داره بی سیاسته یا مثل راب بدقوله کسی که شرافتمندترین مرد وستروس در حال حاضره قبلن قاچاقچی بوده و نصف انگشت نداره و همین طور خاندانی بااصل و نصب نداره .وارث قانونی تاج و تخت برادرش رو بدون هیچ شرافتی به قتل رسوند و جذابیتی برای دیگران نداره هر چند به نظرم مناسب ترین گزینه برای تاج و تخته و دنریس که فقط خوش شانسه و یک خورده هم از دیدگاه من مردبازه مثلن همون داریو ناهاریس یا حتی سر جورا مورمونت هرچند اونم از سرسی برای تاج و تخت برازنده تره.و کل داستان کتاب هم بر پایه زنای با محارم خواهر و برادر دوقلوی لنیستریه و من به زور حتی می تونم داستانش رو در خانواده یا حتی فامیل بگم و خلاصه همه شخصیت ها یک ایرادی دارن حتی جان اسنو که اسنو موند و به شمال خدمت نکرد و به خاطر پافشاریش برای نجات وحشی ها….

      نقل قول

  • یادم رفت بگم آره نمی شه به لنیسترها گفت خاندان کثیف چون :
    ۱- هیچ کدومشون درست تربیت نشدن تایوین همیشه به خاطر بی سیاستی پدرش کوچک می شد و عقده حقارت داشت و وقتی دوباره تحقیر شد به اون شکل به پدشاه دیوانه خیانت کرد که با اینکه حقش بود ولی شرافتمندانه نبود و با این کارش حال نکردم و سرسی و جیمی که طبق گفته سرسی به ادارد استارک از همون به دنیا آمدن و ۶ سالگی پاهاشون تو هم بوده (امیدوارم بی ادبی نبوده باشه) یا تیریون که اون هم از کمبود محبت رنج می برد زنش رو خیلی ستمکارنه ازش گرفتن و تلاش کرد عشقش رو به شی بروز بده که بهش خیانت کرد و فقط به خاطر محبت های جیمی سروپا موند. و جافری با عقده بی توجهی پدرش که با تمام وجود ازش متنفرم تامن بی عرضه ومیرسلایی که شناخت چندانی ازش ندارم فقط می دونیم پیشنهاد آریانه مارتل رو برای تاج و تخت پذیرفت.
    ۲- ما نمی تونیم با این ۷ نفر یک خاندان رو قضاوت کنیم چون اطلاعات دقیقی از این خاندان نداریم فقط می دونیم لن با زیرکی به وجودشون آورد و تسلیم تارگرین ها شدن اگر به جز پدر تایوین همشون شخصیتی شبیه کوان لنیستر هم داشتن باز هم قابل قبوله.
    ۳ – خیلی از خاندان ها البته به جز استارک ها یا تالی ها شاید اگر جای لنیستر ها بودن همین کارو می کردن از زنای انجام گرفته در خانوادشون حمایت می کردند.

      نقل قول

  • اکثر لنیسترها مثل کوان بودن من الان نمیتونم از تاریخشون بنویسم چون کتاب دنیای نغمه یخ و آتش اسپویل میشه در مورد بقیشون چیزی نمیگم چون به جز تیریون از بقیشون بدم میاد درباره حمایت هم که گفتین لنیستر ها مجبورن حمایت کنن از تامن یا جافری اگه این کارو نکنن آشکارا داد میزنن حق با استنیسه و آبروی چند هزار سالشون میره

      نقل قول

  • نظر شخصی من در مورد شخصیت تایوین لنیستر :
    شخصیت تایوین لنیستر از نظر کارشناسان MBTI ( یک مدل شخصیت شناسی بر اساس تستهای میتزبرگرز- بر اساس تئوری شخصیت شناسی پرفسور یونگ) : INTJ شخصیت درونگرای – شهودی- متفکر و قضاوتگرا
    http://www.orangedrink.net/which-game-of-thrones-character-are-you-myers-briggs/

    دوست داشتید لینکش رو خدمتتون گذاشتم ۱۶ نفر از شخصیتهای سریال رو بر اساس ۱۶گانه تیپ شخصیتی MBTI بررسی کرده.
    همه ما بر اساس تیپ شخصیتی خودمون این کارکتر رو بررسی میکنیم و بهمین دلیل الان میبینم تفاوت در نظرهای دوستان در مورد تیپ شخصیتی تایوین لنستر رو.

    من خودم از کارکتر و شخصیت ماکیولیستی که “هدف وسیله رو توجیه میکنه” و وجدان و اخلاق رو در درجه دوم قرار میده نمی تونم ارتباط خوبی برقرار کنم.

    من شخصا کارکتر “ند استارک ” رو بعنوان بی نظیرترین شخصیت در سریال می شناسم و منفورترین شخصیت برای من جافری براثیون بود.

      نقل قول

  • mohamad:
    ابگوشتت ته نکشه فضانورد .پیاده شو باهم بریم .استارکها رونه شرافت بلکه قلعه رسوخ ناپذیرشونوقلمرو دوردستشون نگه داشته. مقایسه استارکها ولنیسترا مثل مقایسه ملت ما با غربه.وقتی ماهنوز نفهمیدیم کدوم شب شبه قدره خارجی میخوان مریخو فتح کنن .استارکها اگهعرضه داشتن خواهرشونو حفظ میکردن.راب بی جنبه اگه عرضه داشت گند نمی زد به اتحاد دنیا فرصت دوم به ادم نمی دهد .استارکا میخوان تو جهان لجن پاچهشونو بالا بگیرن یه وقت کثیف نشن.

    ها ها ها.نگفتم تحت تاثیر مرادتون هستید B-) فضانورد؟ بابا خیلی کول تشریف داری شما.اصن داغونم کردی با خوشمزگیت
    قلعه نفوذ ناپذیرشون رو کی ساخته؟لابد لن زیرک؟همین قلمرو دور دستشون سالهاست توسط وحشی ها تهدید میشه.همین قلمرو دور دست سخت ترین زمستون ها رو تو وستروس تحمل میکنه!زمستون وستروسی منظورمه ها نه چهار فصل خودمون!زمستونی که چندین سال طول میکشه
    استارک و لنیستر غرب و ایران؟”وقتی ماهنوز نفهمیدیم کدوم شب شبه قدره خارجی میخوان مریخو فتح کنن”. وات د فاز؟الان منظورت چی بود واقعا؟دکتر جان میشه مبحث رو یکم باز کنی تا از دانش علوم سیاسیتون فیض کافی و وافی رو ببریم!الان واقعا گنگم :wacko: جدا احساس میکنم با این یه جملت تمام دنیای سیاست یی شبه متحول کردی.به نظرم رقیب جدی واسه دکتر حسن عباسی هستی!لری کینگ چطور تا حالا دنبالت نیومده واسه مصاحبه من متعجبم :scratch:
    “استارکها اگهعرضه داشتن خواهرشونو حفظ میکردن” :unsure: از مقایسه غرب و ایران میگی ولی با همین یه جمله ثابت کردی که خودت تا مغز استخون متعلق به چه فرهنگی هستی!که چی؟الان قسمت از سریال که رمزی اون کارو با سانسا کرده دیدی جیگرت حال اومده!کیف کردی استارکا سوسک شدن؟استخونای ادارد پامیشدن با رمزی میجنگیدن یا روح سرگردان راب میومد خدمتش می رسید؟ :head: تریپ خودت جواب میدم.شما فقط لطف کن برو لیست بلند بالای گولاخ هایی که بانوی مو طلایی در طی غیبت صغرای برادرشون باهاشون رابطه داشتن رو بخون!همه چیز که سریال نیست برادر من.بعضی موقع ها کتاب خوندن هم بد نی!یه سری هم به ویکی بزنی به خدا جای دوری نمیره :winksmile:

      نقل قول

  • @s1378
    تعریف شما از حق چیه ؟ نزدیک تر بودن خط خونی به پادشاه قبلی؟
    ببنید این بحث حق یه مقدار پیچیده اس اگر به نظر شما استنیس وارث به حق وستروس هست و رنلی
    هیچ حقی نداره پس شورش رابرت هم نا مشروعه چون بعد از مرگ ایریس و ریگار نزدیک ترین خط خونی
    به پادشاه قبلی (ایریس)ویسریس بود و اون باید شاه می شد اما رابرت چون زورش می رسید خودش
    رو شاه اعلام کردو این که مادربزرگش یک تارگرین بوده این بحث لیانا بهانه ای بیش نبود چون قبل از مرگ لیانا هم وسط نبرد استونی سپتز با زن های دیگه هم رابطه داشته
    اگر هم شورش رابرت رو مشروع می دونید پس شورش رنلی هم باید مشروع بدونید کلا در جامعه ی وستروس زور حق میاره و سیستم پادشاهی برمبنای دیکتاتوری هست
    و هر قانونی هم احتمال شکسته شدنش هست

      نقل قول

  • اگر هم شورش رابرت رو مشروع می دونید پس شورش رنلی هم باید مشروع بدونید کلا در جامعه ی وستروس زور حق میاره و سیستم پادشاهی برمبنای دیکتاتوری هست

    درست می فرمایید اما نباید خیلی پیچیدش کرد نمیشه گفت مثلن شاهرخ باید جای نادرو می گرفت و حق کریمخان نبود به پادشاهی برسه چون نسب خونی شاهرخ مستقیمن به نادر می رسه.
    من ترجیح می دادم آیریس رو برکنار می کردن یک تارگرین دیگه رو می گذاشتن روی تخت اما هیچ جای دنیا نمی یان به این که سلسله پیشین چه وارثی داره توجه کنند اگر این سلسله براتیون هارو بررسی کنیم استنیس به حقه و رنلی شورشی.اگر درست بررسی کنیم انصافن بین جافری یا حتی تامن و رنلی استنیس پادشاه بهتری می شد چون هم وظیفه شناسه و همین طور جدی تر و قاطع تره و نباید حتمن یک دست مثل تایوین لنیستر کنارش باشه تا بتونه یک حکوت رو اداره کنه.

      نقل قول

  • @s138
    دوست عزیز سلام.اولا سخن نشانه فرهنگ آدمه‌ اینطور توهین اصلا برازنده‌ی اعضای سایتی فرهنگی مثل وینترفل نیست.
    ثانیا من کامنتهای شما رو خوندم. این همه اما و اگر راه به جایی نمی‌بره.اگر خیانت بیلیش نبود، اگه سنسا نقشه ادارد رو لو نمی‌داد و … خیانت و دروغ و طمع تو قانون طبیعته. نمیشه که همه شریف و خوب باشن. اینا مال همون اوازای مورد علاقه سنساست. آدم سیاستمدار کسیه که از این اتفاقات پیشگیری کنه، نه اینکه مثل ادارد استارک سرسی رو به جنگل خدایان بخواد و یه جورایی اطلاعاتش رو به رخ بکشه.، اونم وقتی که می‌دونست سرسی چطور ادمیه.یا اینکه نقشه‌هاشو به دختربچه‌ی احمقی مثل سنسا بگه. دقیقا با این کار قبر خودشو کند.
    ادارد استارک مرد شریف و خوبی بود. یه لرد خدمتگذار مردم، اما نمی‌دونست توی بازی تاج و تخت نباید اینقدر رو بازی کنه.همین.
    راب هم پسر همون مرد بود. شما گفتی تنها اشتباه راب این بود که قولشو شکست. بله درسته. این تنها اشتباهش بود اما تو دنیایی که چند کلمه می‌تونه جون بگیره، شکستن قول چه می‌کنه؟

      نقل قول

  • من بی ادبانه سخن نگفتم.درست می گید ادارد بری سیاستمدار شدن تربیت نشده بود اون باید سیاست رو یاد می گرفت خب کجا؟ نخستین جایی که حکومت می کرد و اون جا کجا بود شمال جای که به جز بولتون ها و داستین ها همه بهش وفادار بودن و کسی فکر خیانت به سرش نمی زد در نتیجه اون می خواست چیزاهایی که توی شمال یاد گرفته بود پیاده کنه یعنی اعتماد به همه کسایی که بهش ابراز وفاداری می کردن دقیقن مثل شمال که البته شکست سختی هم با این سیاستش خورد به خاطر دلرحمی و شرافتش به سرسی هشدار داد که از دیدگاه من با این که کار اشتباهی بود ولی برای شخصیتی مثل اون قابل درک بود اون هیچ خونریزی نمی خواست.اون سزای اعتمادش به آدمایی مثل لیتل فینگر و دخترشو گرفت.

      نقل قول

  • بدون شک کامل ترین شخصیت تیریون لنیستر است و تمام هم شرافت داره هم هوش و ذکاوت، جذابیت بی نظیرش و هم شجاعتش نسبت به جثش، دیگه چ چیزی از این بهتر واقعا :noo: :noo:

      نقل قول

  • من همیشه تایوین رو تحسین کردم سیاست مدارترین شخص وستروس بود هرچند که نتونستم بدرفتاری با بچه هاشو تایید کنم
    تا جایی که من می دونم ادارد استارک مردی شرافتمند ولی احمق بود شما مرتب از حماقت سانسا می گید بله سانسا حماقت کرد ولی پدرشم همچین عاقل نبود با پای خودش پاشد رفت پیش سرسی بهش گفت من راز بزرگتو می دونم می خوام حالتو بگیرم به نظر من عامل اصلی مرگ ادارد حماقت خودش بود اگه خودشو لو نمی داد سرسی از حرفای سانسا مبنی بر ترک کردن پایتخت به چیزی شک نمی کرد با عقل شلغمی که داشت ممکن بود خوشحال هم بشه فکر می کرد رقیبشو از دور خارج کرده

      نقل قول

  • mohamad:
    ادارد استارک دایر ولفی با ذهن خرگوشی بود.

    rodrik stark:
    ادارد احمق بود ادارد کودن بود…اینا تعدادی جملات که طوطی وار از طرف بعضی از دوستان نغمه ای همیشه تکرار میشه بدون فکر کردن به معنای جملات.در رد این اتهامات کافیه فقط اشاره به این کنم که همین احمق متوجه رابطه سرسی با برادرش شد.همین احمق خودش رو برای مبارزه با جافری و مادرش آماده کرده بود و اگر نبود خیانت لرد بیلیش اوضاع جور دیگه ای رقم میخورد.اعتماد به بیلیش به خاطر اعتماد به زنش بود.تورو خدا نگید که نباید به کتلین اعتماد میکرد.همین کتلین نسبت به دیگر زنای وستروس عاقل ترومدیر تر بود نمونش همین بانوی طلایی لنیستری که اگر طلای بیکران پدرش و سیاست برادرش نبود در بهترین حالت داشت رخت خواب سالادورسان رو گرم میکرد. همین احمق قلمرو تحت نفوذشو طوری اداره میکرد که هیچ شوالیه خندانی نمیتونست قیام کنه هیچ انجمن برداری مزاحمتی هیچ دزدی نمیتونست مردم غارت کنه.نگه داشتن دیوار رو میگم پیشکش اصلا
    لنیستر ها فقط طلا دارن!زیرکی؟تایوین یه توطئه گر باهوش بود.پسرش هم همینطور.سرسی چی؟جیمی؟کون؟لنسل؟پدرشون؟…همین تایوین باهوش تو سیاست های جنگی داشت زیر پای یه بچه ۱۷ ساله له میشد انگاری که هوش لن زیرک رندومی بین بعضی از وارثاش پخش شده
    همین تایوین اونقدری باهوش نبود که بتونه بچه هاشو کنترل کنه تا به اون وضع خجالت آور دار فانی رو وداع نگه(تصوررو بکنین اگر این اتفاق برای یه استارک رقم میخورد دوستان چه درافشانی هایی میکردن )لنیستر ها بدون طلاشون تبدیل میشن به انسان های یه دست یا انسان هایی که مستعد سقوط از دره های ویل هستن شاهدم هم کتابه!همین شرافتی که مدام کوبیده میشه هنوز خاندان های شمالی رو وفادار نگه داشته.اگه نبود طمع دیرینه بولتون ها به شمال احتمالا اونها هم حالا از وفدارای استارکا بودن.
    عشاق سینه چاک تایوین ماکیاولیستر چنان تحت تاثیر مرادشون هستن که حتی موقع صحبت کردن از همون سیستم هدف وسیله رو توجیه میکنه استفاده میکنن و با یه سری استدلال های سست و بی پایهکه غالبا عوام پسندانه هم هستن سعی در بی عیب و نقص جلوه دادن حضرتش هستن و در این راه چه استراتژی بهتر از تحقیر و تخریب دشمن دیرینش اگر بنا رو بر مقایسه میزارید چرا از این مقایسه تکراری نخنما شده دست بر نمیدارین؟چرا تایوین رو با بیلیش مقایسه نمیکنین؟هر دو اهل جنوب و آشنا به وضعیت دربار وستروس و هر دو سیاست پیشه و توطئه گر با این تفاوت که یکی از یک خاندان با سابقه طولانی و طلای بیکران و مایملک فراوان و دیگری فقط یک پست مهم داره.همین بیلیش یه تنه کل خاندان لن زیرک رو طوری بازی داده که فک کنم تا ۱۰ نسل بنده خداها متوجه مضوع نشن
    در پایان توجه دوستان لنگش کن لنگش کن رو به این جملهکه در آغاز رمان گتسبی بزرگ اومده جلب میکنم تا شاید در قضاوت های آیندشون کمی بیشتر رعایت انصاف رو داشته باشن:
    پدرم ینطور گفت که هر وقت می‌خواهی از کسی ایراد بگیری فقط یادت باشد که همه مردم دنیا شانس و بختی که تو داشتی را نداشتند(البته با اندکی تغییر)

    من با هیچ کدوم موافق نیستم اول مردان شجاع و مقتدری مثل برندون یخی شمالو شمال کردن و ادارد اصلا ب جز آسایشه خواهرش و پرچم داری برای پدرش لرد ریکار و برادرش برندون به چیزی فکر نمی کرد مرگ زود هنگامشون باعث شد تا جای یه لرد یه مرد وظیفه شناس شریف اما بی تجربه با تنها بازی موجود بازی تاج و تخت لرد شمال بشه رابم پسر همون بود پس اونم بازیو بلد نبود جریمه بلد نبودن این بازی مرگه برعکس تایوین که تمام بچگیش پدرشو مسخره می کرد برای یه لرد فئودال آدم بایدم بیشتر از هدف به وسیله توجه کنه

      نقل قول

  • در ضمن دشمنای شمالو با جنوب مقایسه کنید تو شمال دشمنا با کندن پوست پرچم دارتون مشخصا اما تو جنوب نه تو جنوب شناختن دشمن نصف بردنه تو شمال دشمنا پوستشون یخه و چشم درخشان دارن تو جنوب موقع شام به سلامتتون می نوشن و تو جامتون زهر می ریزن ادارد همون اول درست می گفت جاش پیش رابرت نبود باید شمال می موند

      نقل قول

  • magenta: تایوین لنیستر که بازیگر سریال آن بدون شک بهترین انتخاب بین شخصیت های داستان بود نمونه کامل یک مرد واقعی است ؛ او با وجود آنهمه جنایت هیچ وقت خودش را مثل بولتون ها و فری ها پست و حقیر نکرد ، مثل اهالی دورن ، با پنهان شدن در میان شنزار ادعای قدرت نکرد و البته مثل ادارد استارک مرحوم ، بی سیاستی خود را پشت نقاب شرافت پنهان نکرد ، حتی وقتی آن جنایتها را در پایتخت مرتکب شد ، مثل جیمی عذاب وجدان نگرفت . ماکیاولیسم یک واقعیت اجتناب ناپذیر است ؛ حتی اخلاقیات انسانی هم نمی تواند جلوی آن را بگیرد ، یعنی حتی دیندار ترین افراد هم حتی به صورت ناخود اگاه و غیر ارادی هم که شده به این موضوع مبتلا هستند ، چون طبیعت انسان بر مبنای صیانت نفس است .

    در دنیای حیوانات هم می بینیم که آنها به هم ستم نمی کنند اما فقط به حفظ بقای خود فکر می کنند و هرگز از این موضوع شرم ندارند . و حالا ماییم و کنترل کردن این ذات سرکش ، به همین خاطر است که در اصول دینی مبارزه با نفس ، جهاد اکبر خوانده می شود ، چون باید با چیزی مبارزه کنی که به نظرت کار و راه درستی است ،

    پس به افتخار لرد تایوین لنیستر کلاه از سر بر می داریم که عزل او از مقام دست پادشاه باعث انقراض یک سلسله و بی توجهی پادشاهان دیگر به او باعث مرگشان شد . واقعا”‌ جز پسرش هیچ کس شایسته کشتن او نبود

    تا حدودی حرفاتونو قبول دارم ولس مبارزه با نفس به معنای مبارزه با کار درست نیست!!مبارزه با نفس یعنی مبارزه با هوا و هوس و کار غلط که خوشی زود اور بهمون میده،دقیقا برعکس تعریف شما …تایوین بیشتر مبارزه با وجدان داشت که در واقع خودش را بی توجه به هر کار بدی که انجام میداد میکرد…تایآین یک جور جوکر بی ادا و ادعا بود…هر چند شخصیت پیچیده ای که جرج درست کرد را بسیار جذاب میبینم..اما واقعیت های زشتی برای تعریف این مرد وجود داره…

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: