مقالات

جایگزین‌های شایسته «نغمه یخ و آتش» در میان آثار فانتزی؛ بخش هفتم، مجموعه‌ی دریای زمین

در این مجال به بررسی کتاب‌های فانتزی بزرگ و تحسین‌شده‌ای ‌می‌پردازیم که خواندنشان انتظار را  برای هوادارانی که چشم انتظار کتاب ششم هستند، آسان می‌کنند. در شش بخش قبلی این سری مقالات مجموعه رمان فانتزی مالازان ، مجموعه‌ی گروهان سیاه ، مجموعه سرگذشت شاهکش ، مجموعه فرشته‌ی شب، مجموعه‌ی گسست و مجموعه غیبگو را به شما معرفی کردیم. حالا در بخش هفتم با عنوانی تازه در خدمت شما هستیم.

مقایسه مجموعه دریای زمین با نغمه

داستان له گویین فاقد یک آدم بدۀ اصلی در دو کتاب نخست است. مشکلات این سری اغلب به خاطر رذیلت‌هایی چون غرور جوانی و شهوت قدرت به وجود می‌آیند. کتاب نخست تنها به مبارزات گد برای تبدیل شدن به جادوگری قدرتمندتر است. تنار، دیگر قهرمان این سری، در کتاب دوم به داستان وارد می‌شود و در ابتدا بیشتر علاقه مند است تا قدرت خود را به عنوان یک کاهنه کماندار تحکیم کند تا بتواند دیگر رقبای کاهنش را کنار بگذارد. این سری بسیار جذاب به پیامدهای تلاش‌های سنتی می‌پردازد. قهرمان پس از آن که قهرمان شد چه می‌کند؟ آیا کسی اینچنین قدرتمند می‌تواند راضی شده و به خانه بازگردد؟ شما از بودن در خانه‌ای جادویی ساخته شده از استخوان‌های اژدها در آخر الزمان لذت خواهید برد.

دریای زمین

تفاوت‌های دریای زمین با نغمه ای از یخ و آتش

داستان له گویین بیشتر یک داستان فانتزی سنتی است که با لحنی نوشته شده که  به درخواست اولیۀ ناشر و برای کودکان بزرگسال‌تر نوشته شده است و داستان برخلاف داستان بزرگسالانۀ مارتین کم‌تر به مدت طولانی از گد به دیگر شخصیت‌ها انتقال می‌یابد و زیاد دید چند شخصیتی ندارد که موجب می‌شود طرح داستان رو به جلوتر باشد. همچنین، پس از ورود جادوی اهریمنی کاب به داستان در کتاب سوم، بلافاصله یک آدم بدۀ تعریف شده‌تر و طرح کلی و سنتی “تلاش برای متوقف کردن آدم‌بدها” را داریم. با این حال همان طور که در بالا گفته شد به صورت جالبی این سری به پیامدهای توطئه‌ها می‌پردازد.

ویژگی‌های دریای زمین

این یک داستان قدیمی است، فراز و نشیب‌های معمول یک پسر آسیابان برای جادوگر شدن و نجات جهان. با نثری که به حدی خوب است که شما دوست دارید مدام صفحه ها را ورق بزنید. و داستان به همان اندازه محسور کننده است که شما از خریدنش پشیمان نمی‌شوید. عاشقان سرزمین میانه تالکین با خواندن این کتاب خود را در خانه احساس می‌کنند. این کتاب یکی از بهترینِ فانتزی- حماسی‌هاییست که شما می‌توانید بیابید. کتابی که جایزه‌های هوگو و نبولا را از آن خود کرده است. کتابی که شما می‌توانید بارها و بارها آن را بخوانید و باز هم بخوانید. ملموس، زیبا در هنگام ناراحتی، حماسۀ دریای زمین یکی از شاهکارهای ادبیات فانتزی است.

پیش از آن که هری پاتر وجود داشته باشد، گد وجود داشت. زمینۀ دریای زمین داستان پسری را که به مدرسۀ جادوگری می‌رود ساخته و پرداخته می‌کند، که این روزها عملاً به یک از اجزای اصلی فانتزی تبدیل شده است. هری پاتر و بسیاری از بی‌شمار آثار فانتزی مدرن از شاهکار له گویین تاثیر پذیرفته‌اند. علاوه بر داستان سالم دریای زمین، چند داستان فرعی را نیز روایت می‌کند، موضوعی و داستان‌هایی بسیار سرگرم کننده، به ویژه در کتاب پنجم این مجموعه (که یکی از ویژگی‌های ادبیات است.)

هر کتاب از دریای زمین چشم‌اندازی متفاوت از سفر قهرمان ارائه می‌دهد. در کتاب نخست گد باید اشتباهش را که با یک لحظه غرور جوانی تنظیم دنیا را به هم زده تصحیح کند. در کتاب دوم، یکی دیگر از داستان‌های قهرمانی اصیل، قهرمان جوان باید هویتش را مجدداً به چنگ بیاورد و با این کار تبدیل به قرمان می‌شود. و در داستان پایانی مردی که به دنبال غلبه بر مرگ است و جاودانگی را ادعا می‌کند همه چیز را به تاریکی می‌کشد.

کتاب‌ها کارهای بسیار عمیقی هستند، در واقع اگر کمی آن را موشکافی کنید.

n18910n19720

شاید برخی بگویند این مجموعه از هیجان کمی برخوردار است، اما آنقدر زیبا، جذاب و معنادار است که آن را زمین نگذارید.

بله، حتی در ۲۰۱۵ دریای زمین به خوبی ارزش زمانی که برای خواندنش می‌گذارید را دارد. در حالی که ممکن است عوارض سبک فانتزی مدرن را نداشته باشد – احساس وحشت و نگرانی پست مدرن تیره و تار – این هنوز یک داستان قدیمی در مایه‌های ارباب حلقه‌هاست و بسیار ژرف‌تر و معنادارتر از اغلب کارهای فانتزیست. آهای، برخی مواقع شما دوست دارید تا به جای این دارک فانتزی‌های کثیف و شوم، چیزی کمی مثبت‌تر و کلاسیک‌تر بخوانید.

دریای زمین کار بسیار تأثیرگذاری در این ژانر بود و به راستی شایسته این جایگاه در میان آثار فانتزیست.

این حماسه داستانی کلاسیک است که نمایانگر تبدیل یک پسر روستایی به مشهورترین جادوگر زمان خود است. دریای زمین این ژانر را فراتر برد. سبک نوشتار غزل‌وار و زیباست – کسانی که از سرزمین میانۀ تالکین یا سه گانه استاد معمای پاتریشیا مک فیلیپ لذت می‌برند – خود را شیفتۀ داستان گد می‌یابند، پسر ساده‌ای که تبدیل به چیز بزرگتری می‌شود. این سری صریحاً به عنوان یک فانتزی کلاسیک عالی مورد ستایش قرار گرفت. این داستان زنگ‌ها و سوت‌های نسل نوی فانتزی را ندارد، اما یک داستان کلاسیک است که توسط یک استاد داستان‌گو گفته شده است. و یک داستان فراموش ناشدنیست که شما هرگز فراموش نخواهید کرد.

سریِ فانتزی دیگری که از میان برترین‌های فانتزی حماسی سربر آورد. دریای زمین یک داستان کلاسیک را به زیبایی روایت کرده است.

در حالی که مانند برخی از فانتزی‌های جدیدتر تعداد صفحات قابل توجهی ندارد. (اوهوم چرخ زمان، اهوم بایگانی اسناد توفان نور) آن چه این مجموعه را در اندازه محدود می‌کند به کیفیتش بهبود می‌بخشد. خوب همیشه به معنی بزرگ بودن نیست.

داستانی فانتزی و کلاسیک که به خوبی دربارۀ سفر پسری به سوی تبدیل شدن به بزرگ‌ترین جادوگر حاضر نوشته شده است، و سبک نوشتاری آن که برای خواندن بسیار زیباست.

چهار کتاب نخست این مجموعه زندگی گد را دنبال می‌کند. کتاب پنجم داستان‌های کوتاه گردآوری شده در دنیای دریای زمین است. کتاب ششم (بادی دیگر) به داستان گد بازمی گردد و داستان را پایان می‌دهد.

10500n20758

خلاصه‌ای از جلد نخست دریای زمین با نام جادوگر

داستان در جزیره گونت یکی از جزایر دریای زمین اتفاق می‌افته . پسر بچه‌ای خود رای با خوی وحشی که استعداد فوق العاده‌ای در سحر و جادو داره و توسط عمه‌اش که ساحره دهکده هست چیزهایی آموخته . یک روز، او با استفاده از استعداد خود و طلسم مه، دهکده رو از دست حمله سربازان دشمن (مهاجمان کارگی) نجات می‌ده. یکی از جادوگران  به نام  اگیون خاموش بعد از شنیدن ماجرا به سراغش می‌آید و بعد از نام گذاری او به نام ” گد ” برای تعلیم هنر جادو  او  را با خودش می‌برد، اما…

این کتاب به طور کامل توسط انتشارات قدیانی ترجمه شده و به چاپ رسیده است.

گردآوری و ترجمه: سروش چراغ‌زاده

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=7479

درباره نویسنده

م.م.استارک

مدیر و مؤسس سایت و سرپرست گروه ترجمه

۲۳ دیدگاه

  • بسیار کتاب خواندنی‌ای بود، موضوعی که متوجهش نشدم این بود که چرا سالها کتاب مجوز پخش نگرفته بود! البته خیلی خوبه کتابی رو به قیمت سال ۸۶ خریداری کنی :winksmile:
    به شخصه از شیوه ترجمه‌ش خیلی چیزا یاد گرفتم
    *
    بعلاوه، یکی از جالب‌ترین موارد، شیوه روایت داستان هست که با سبک‌های هالیوودی واقعا متفاوته، شیوه‌ای که جادو حضور داره و اینکه در وهلهٔ اول، هدف حفظ تعادل دنیاست و فقط به وقت نیاز باید جادو کرد رو خیلی دوست داشتم

      نقل قول

  • لینک ترجمه ی کتاب دریای زمین
    {{لینک حذف شد}}
    هر چند من توصیم اینه که از همون انتشارات بگیرید چون قیمتش خیلی خوبه مال سال ۱۳۸۶ هست.

      نقل قول

  • s1378:

    هر چند من توصیم اینه که از همون انتشارات بگیرید چون قیمتش خیلی خوبه مال سال ۱۳۸۶ هست.

    ممنون از معرفیتون
    یعنی بریم کتابفروشی قیمت کتاب همون قیمت سال ۸۶ ؟

      نقل قول

  • ممنون، کتابی را معرفی کردید که در بازار موجود است و به راحتی در دسترس.

      نقل قول

  • Coldhands: ممنون از معرفیتون
    یعنی بریم کتابفروشی قیمت کتاب همون قیمت سال ۸۶ ؟

    اونی که من دارم معرفی می کنم مجموعه اول یعنی جلدهای ۱و۲ هست که من خودم ۸۲۰۰ تومان خریدمش و مجموعه های بعدی (مجموعه دوم جلدهای ۳و۴ و مجموعه سوم جلدهای ۵و۶) که قیمت هر کدومش از ۱۲۰۰۰ تومان تجاوز نمی کنه و جلد سخت داره و یک خورده هم قطور هستند. به صورت تکی هم کتاب ها وجود دارند اما اون ها چاپ های جدید ترند و جلد نرم دارند و البته گرون ترند. این رو هم اضافه کنم که جلد دوم گروهان سیاه با نام سایه های ابدی توسط کتابسرای تندیس چاپ شده است.

      نقل قول

  • s1378:
    لینک ترجمه ی کتاب دریای زمین
    ….
    هر چند من توصیم اینه که از همون انتشارات بگیرید چون قیمتش خیلی خوبه مال سال ۱۳۸۶ هست.

    کامنت شما اصلاح شد. لینک دانلود ترجمه رو منتشر نکنید، چون ترجمه مناسبی از این کتاب‌ها در بازار نشر موجوده و اخلاقا درست نیست لینک دانلود pdf رو منتشر کنید.

      نقل قول

  • با تشکر از مدیر سایت میخواستم درخواست کنم که
    سابقا در این مجموعه پست ها بخش ایرادات اثر و تناقضات ان با نغمه وجود داشت که ظاهرن حذف شد لذا باتوجه به اینکه بدون نگفتن ایرادات و مشکلات در کنار جنبه های مثبت اثر نقد دقیق و جذاب نیست و همچنین بدلیل علاقه به استفاده از تجربه شما در خواندن این اثر و دیدن دیدگاه شما ،خواهشمندم این بخش برگرده

      نقل قول

  • سلام
    چقدر خوشحال کننده است که کتاب معرفی شده نسخه چاپیش وجود داره خیلی ممنون.
    :cheer: :good: :yahoo:

      نقل قول

  • کتاب pdf من خوندم خیلی جالبه توصیه میکنم حتما بخونید

      نقل قول

  • محمد اریا:
    کتاب pdf من خوندم خیلی جالبه توصیه میکنم حتما بخونید

    و ما توصیه می‌کنیم حتما بخرید :good:

    mohamad:
    با تشکر از مدیر سایت میخواستم درخواست کنم که
    سابقا در این مجموعه پست ها بخش ایرادات اثر و تناقضات ان با نغمهوجود داشت که ظاهرن حذف شد لذا باتوجه به اینکه بدون نگفتن ایرادات و مشکلات در کنار جنبه های مثبت اثر نقد دقیق و جذاب نیست و همچنین بدلیل علاقه به استفاده از تجربه شما در خواندن این اثر و دیدن دیدگاه شما ،خواهشمندم این بخش برگرده

    بله کاملاً حق با شماست. سروش حتماً باید به این نکته توجه کنه. اگر کسی از خواننده‌ها هم این کتاب‌ها رو خوندن خیلی خوبه که نکات مثبت و منفی اون رو با بقیه به اشتراک بذاره

      نقل قول

  • تا حالا کسی بطور غیرمجاز ترجمه های شما از کتاب چهار رو تو اینترنت پخش کرده؟

      نقل قول

  • م.م.استارک: و ما توصیه می‌کنیم حتما بخرید

    بله کاملاً حق با شماست. سروش حتماً باید به این نکته توجه کنه. اگر کسی از خواننده‌ها هم این کتاب‌ها رو خوندن خیلی خوبه که نکات مثبت و منفی اون رو با بقیه به اشتراک بذاره

    حالا که خوندیم بازم بخریم؟ B-)

      نقل قول

  • اشکان:
    تا حالا کسی بطور غیرمجاز ترجمه های شما از کتاب چهار رو تو اینترنت پخش کرده؟

    من که ندیدم.شما دیدین؟

      نقل قول

  • من این کتابو خوندم خیلی لذت نبردم
    توصیف های الکی و طول و تفصیل الکی زیادی داره
    بر خلاف نغمه دیالوگ محور نیست زیاد
    کلا جزو معدود رمانایی بود که از خریدنشون پشیمون شدم

      نقل قول

  • سسس:
    من این کتابو خوندم خیلی لذت نبردم
    توصیف های الکی و طول و تفصیل الکی زیادی داره
    بر خلاف نغمه دیالوگ محور نیست زیاد
    کلا جزو معدود رمانایی بود که از خریدنشون پشیمون شدم

    کاملا موافقم من جلد اول رو امتحانی با پی دی اف خوندم که اگه قشنگ بود ادامه اش رو بخرم اما کلا پشیمون شدم :sleep: :sleep:

      نقل قول

  • من این کتاب را خواندم و توصیه می کنم، مقایسه اش با فانتزی های جدید درست نیست چون یک اثر کلاسیکه و داستانش را سر صبر تعریف می کند. پنجاه سال پیش نوشته شده و به زمان خودش خیلی پیشرو بوده، بخصوص از یک نویسنده زن، در لایه عمیق تر، رنگ فمنیستی دارد.

      نقل قول

  • فاطمه م:
    من این کتاب را خواندم و توصیه می کنم، مقایسه اش با فانتزی های جدید درست نیست چون یک اثر کلاسیکه و داستانش را سر صبر تعریف می کند. پنجاه سال پیش نوشته شده و به زمان خودش خیلی پیشرو بوده، بخصوص از یک نویسنده زن، در لایه عمیق تر، رنگ فمنیستی دارد.

    دقیقا. من ۴ کتاب اول روحدود سال ۸۸ خوندم و به زحمت. سر کتاب پنجم زمینگیر شدم و خب ادامه ندادم تا اوایل امسال. اومدم از ادامش بخونم دیدمخیلی چیزاشو فراموش کردم. اینه که از اول شروع کردم. ولی جالبه که دفعه دوم بسیار لذت بردم و مخصوصا از انتهای مجموعه خیلی خوشم اومد. کسی که حوصله ی کتابای تاکین رو داشته باشه، اینم میتونه بخونه. و لذت ببره. کتاب محبوبم هم کتاب دوم و آخره.

      نقل قول

  • من قبلا خوندم
    خیلی خوب نبود به نظر من
    اصلا اتفاقا رو خوب نوصیف نمیکنه و فقط داستان سریع و ساده پیش میره
    پیچیدگی خاصی هم نداره

      نقل قول

  • اقا من چند سال پیش دو سه تا فصل از جلد اول دریای زمین خوندم خیلی چرت بود به نظرم انقد که نتونستم تا تهشو بخونم اصن ولی خب من راجب گات هم تا هشتاد صفحه اولش میگفتم مالی نیست حالا به نظرتون دریای زمینم مث گاته ؟

      نقل قول

  • م.م.استارک: کامنت شما اصلاح شد. لینک دانلود ترجمه رو منتشر نکنید، چون ترجمه مناسبی از این کتاب‌ها در بازار نشر موجوده و اخلاقا درست نیست لینک دانلود pdf رو منتشر کنید.

    ااز نظر اخلاقی کارتون خوبه ولی اگه اشتباه نکنم اکثر انتشارات های ایرانی کپی رایت کتاب ها رو نمیخرن حداقل کتابای دارن شان و رولینگ و مارتینو که نخریدن بقیه رو هم بعید میدونم

      نقل قول

  • sm:
    اقا من چند سال پیش دو سه تا فصل از جلد اول دریای زمین خوندم خیلی چرت بود به نظرم انقد که نتونستم تا تهشو بخونم اصن ولی خب من راجب گات هم تا هشتاد صفحه اولش میگفتم مالی نیست حالا به نظرتون دریای زمینم مث گاته ؟

    این کتاب برای کسانیه که حوصله خوندن توصیفات فراوان رو دارند و به دنبال یک نثر قوی می گردند. در کل من این کتاب رو به کسانی که می تونند کتابای تالکین رو بخونند پیشنهاد می کنم. خیلیا رو دیدم که به خاطر روند کند داستان و نثر پیچیدش این مجموعه رو کنار گذاشتند من آخرای کتاب چهارم و از دید من کتاب دوم و سومش واقعاً عالی بودند. در مورد نغمه هم تا صفحه ۲۵۰ پیش برو اگر دید خوشت نیومد از دید من دیگه فانتزی خوندن رو کنار بگذار چون نغمه اگر بهترین نباشه قطعاً جزو ۵ مجموعه برتره و اگر این نتونه راضیت کنه فکر نکنم از استورم لایت، شاهکش و نخستین قانون هم کاری بر بیاد.

    sm: ااز نظر اخلاقی کارتون خوبه ولی اگه اشتباه نکنم اکثر انتشارات های ایرانی کپی رایت کتاب ها رو نمیخرن حداقل کتابای دارن شان و رولینگ و مارتینو که نخریدن بقیه رو هم بعید میدونم

    کپی رایت کتابای رولینگ و گلوخوفسکی توسط کتابسرای تندیس خریداری شده. نشر باژ و نشر بهنام هم معمولاً کپی رایت کتابشون رو می خرند. نشر بهنام کپی رایت کتاب fever dream مارتین رو خریده.

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: