مقالات

جایگزین‌های شایسته «نغمه یخ و آتش» در میان آثار فانتزی؛ بخش چهارم سه گانه فرشتۀ شب

در این مجال به بررسی کتاب‌های فانتزی بزرگ و تحسین‌شده‌ای ‌می‌پردازیم که خواندنشان انتظار را  برای هوادارانی که چشم انتظار کتاب ششم هستند، آسان می‌کنند. در سه بخش قبلی این سری مقالات، مجموعه رمان فانتزی مالازان ، مجموعه‌ی گروهان سیاه و مجموعه سرگذشت شاهکش را به شما معرفی کردیم. حالا در بخش چهارم با عنوانی تازه در خدمت شما هستیم.

مقایسه فرشته شب با نغمه

قهرمان این سری، آزُث (یا کایلار استرن، نامی که با آن شناخته می شود _ ما او را آزث می نامیم.) شبیه بسیاری از شخصیت های مارتین است، اما بیشتر از هر چیزی او شبیه به یک ناجی است. او به صورت متناوب ترسو و نیز یک قهرمان است، نجیب و منفور است، مهربان زمانی که مهم است، و ستمکار زمانی که مهم‌تر است. یکی از اصیل‌ترین و نجیب‌ترینِ شخصیت‌های خوب این مجموعه، لوگان گایر، باید یاد بگیرد درنده‌خو، کنترل شده و وحشی باشد، تا بتواند سه ماه در سوراخی در زمین زنده بماند. به طور خلاصه، زندگی سخت است، پس شما هم باید سخت‌تر باشید.

مجموعه سه‌گانه فرشته شب

تفاوت‌های فرشته‌ی شب با نغمه ای از یخ و آتش

اساساً این داستان در مورد چگونگی تبدیل شدن یک موش خیابانی – آزث – (هنگامی که او در یک جنگ بین المللی و نقشه‌هایی برای جانشینی سلطنت گیر می‌افتد) – به یک آدمکش است. سه گانه فرشتۀ شب مستقیماً روی محور کایلار، و سفرهای اوست. شما داستان فوق‌العاده پیچیده و توطئه‌های گستردۀ نغمه‌ای از یخ و آتش را در این کتاب نمی‌یابید. هرچند که داستان بین سه یا چهار محور بزرگ چرخش می‌کند. جادو، همانند بسیاری از پیشنهادهای ما نقش مهم و تا اندازه‌ای عجیبی را در این سه گانه ایفا می‌کند – نوزادان تغییر رحم داده می‌شوند، مردم فناناپذیر می‌شوند، مصنوعات جادویی با صاحبانشان سخن می‌گویند و… اگر احیاناً این قسم از جادو سبب افزایش بیش از حد خوش‌باری یا زودباری شما می‌شود، احتمالاً بخش‌های بعدی این مجموعه داستان مورد پسند شما قرار نمی‌گیرد.

ویژگی‌های مجموعه‌ فرشته‌ی شب

دارک فانتزی و فانتزی شهری با حادثه‌های خالص ترکیب شده‌اند، و قهرمانانی که تا پایان سه گانه قدرتی تقریباً در حد و اندازه‌های ابرقهرمانان پیدا می‌کنند. فرشته شب برنت ویکس را به خانواده کتاب‌های فانتزی وارد کرد، که تقریباً گوشتۀ بازیگرانش را از سبک اسلاواتوره (نویسنده قلمروهای فراموش شده.) به ارث برده است، اما یک نویسنده با استعدادتر به همان گونه از شخصیت پردازی محدود نمی‌شود. جدیدترین کار ویکس یعنی سری «آورندۀ نور» که خیلی خیلی بهتر از کتاب نخستش (کتاب فرشتۀ شب) است منتشر شده، هرچند کتاب فرشتۀ شب در لحن و تنظیم، داستان تاریکِ واقع گرایانه تری را داراست. به ویژه در کتاب نخستش مسیرِ سایه‌ها.

شیوه‌ی سایه‌ها

شرحی کوتاه از «مسیر سایه‌ها»، جلد نخست از مجموعه فرشته شب

کتابی از نویسنده پرفروش نیویورک تایمز برنت ویکس…

برای دارزو بلینت آدمکشی هنر بود و او ماهرترین هنرمند شهر بود.

برای آزث زنده ماندن قابل پیشبینی نبود. چیزی که همیشه نمی‌شد انتظار آن را داشت. به عنوان موش اتحادیه میان آشغال‌ها بزرگ شده و یاد گرفته بود که سریع مردم را قضاوت کند و در صورت لزوم از خطر نهراسد. خطری مانند شاگریِ دارزو بلینت.

برای پذیرش به زندگی پیشینش پشت کرد و هویت و نام جدیدس اختیار کرد. به عنوان کایلار استرن او باید حرکت میان دنیای خطرناک سیاست آدمکش‌ها و جادوهای عجیب را یاد می‌گرفت و شامه‌اش را برای مرگ تیز کند. (در حال ترجمه در گودلایف.)

گردآوری و ترجمه: سروش چراغ‌زاده

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=6899

درباره نویسنده

م.م.استارک

مدیر و مؤسس سایت و سرپرست گروه ترجمه

۱۲ دیدگاه

  • تشکر برای مقاله خوبتون .
    اگر فایل داستان رو هم آخر مقاله قرار میدادید خیلی خوب میشد.

      نقل قول

  • سلام…ممنون میشیم اگه علاوه بر تحلیل ، نسخه ی pdf یا epub کتاب رو هم بذارین…چون که من به جز malazan هیچ کدوم از کتابارو پیدا نکردم.
    مرسی

      نقل قول

  • ممنون از اقا سروش برای این مقاله جالبشون :good:
    اما باید قبول کرد که هیچ کتابی بخوبی نغمه نخواهد شد.داستان و پیچیدگی نغمه هیچگونه همتایی نداره… :secret:

      نقل قول

  • Coldhands:
    تشکر برای مقاله خوبتون .
    اگر فایل داستان رو هم آخر مقاله قرار میدادید خیلی خوب میشد.

    علی:
    سلام…ممنون میشیم اگه علاوه بر تحلیل ، نسخه ی pdf یا epub کتاب رو هم بذارین…چون که من به جز malazan هیچ کدوم از کتابارو پیدا نکردم.
    مرسی

    lord navid lannister:
    ممنون از اقا سروش برای این مقاله جالبشون
    اما باید قبول کرد که هیچ کتابی بخوبی نغمه نخواهد شد.داستان و پیچیدگی نغمه هیچگونه همتایی نداره…

    راستش رو بخواید من همیشه از این جا کتابارو درخواست می دم معمولاً دارن فایلش رو http://forum.dragon-age.ir/thread5519-8.html کتاب فرشته شب از برنت ویکس رو ازشون درخواست کنید. گروهان سیاه هم توی بخش نظرات آخرین نظر لینکش رو گذاشتم. شاهکش هم توی همین سایت http://forum.dragon-age.ir/showthread.php?t=6022&goto=newpost توی تاپیک اولش هست.
    چرا منم پیش از خوندن سرگذشت گروهان سیاه همین فکررو می کردم اما با خوندنش متوجه شدم نغمه رقبای سرسختی داره. دو بخش پایانی این مقاله یعنی نخستین قانون و بایگانی اسناد توفان نور در حد نغمه هستند و همین طور مالازان.

      نقل قول

  • s1378: راستش رو بخواید من همیشه از این جا کتابارو درخواست می دم معمولاً دارن فایلش رو http://forum.dragon-age.ir/thread5519-8.html کتاب فرشته شب از برنت ویکس رو ازشون درخواست کنید. گروهان سیاه هم توی بخش نظرات آخرین نظر لینکش رو گذاشتم. شاهکش هم توی همین سایت http://forum.dragon-age.ir/showthread.php?t=6022&goto=newpost توی تاپیک اولش هست.
    چرا منم پیش از خوندن سرگذشت گروهان سیاه همین فکررو می کردم اما با خوندنش متوجه شدم نغمه رقبای سرسختی داره. دو بخش پایانی این مقاله یعنی نخستین قانون و بایگانی اسناد توفان نور در حد نغمه هستند و همین طور مالازان.

    سلام
    به نظرم نغمه خیلی رقبای سرسخت تر از گروهان سیاه داره. مثلا حرام زادگان اصیل، نوشته های برندون سندرسون و قانون اول از یکسری معیار ها از گروهان و نغمه بالاتر هستن. اما حسی که نغمه به آدم می ده خاصه. به شخصه، این حس رو فقط به نغمه، ارباب حلقه ها و گروهان سیاه داشتم. حس خاصیه که آدم رو به ادامه کتاب وا میداره.
    خیلی مقاله خوبی بود.
    منتظر ادامه ـشم. مرسی

      نقل قول

  • میشه لطف کنید سری وارکرفت را معرفی کنید؟ ببینیم که آِیا این سری ارزش خواندن را دارد؟
    ممنون

      نقل قول

  • تالکین:
    میشه لطف کنید سری وارکرفت را معرفی کنید؟ ببینیم که آِیا این سری ارزش خواندن را دارد؟
    ممنون

    بهتر بود که این دیدگاه توی بخش نظرات، انتقادات و پیشنهادات ثبت بشه، اما آره در این حد بگم که سه گانه نبرد باستانیان با ارباب حلقه ها مقایسه می شه و از دیدگاه من قابلیت رقابت باهاش رو داره و بعضی جاها حتی غنی تره. چون داریم کارهای شبیه به نغمه ای از یخ و آتش رو بررسی می کنیم نه، امکان معرفی برای این مجموعه ۲۱ کتابی که داره یواش یواش به بیراهه می ره توی پست جداگانه وجود نداره، ولی مطمئن باشید ارزشش رو داره. برای اطلاعات بیشتر به انجمن کالیمدور مراجعه کنید یا به تاپیک مربوطه توی آردا برید.

      نقل قول

  • حسین قاضی: سلام
    به نظرم نغمه خیلی رقبای سرسخت تر از گروهان سیاه داره. مثلا حرام زادگان اصیل، نوشته های برندون سندرسون و قانون اول از یکسری معیار ها از گروهان و نغمه بالاتر هستن. اما حسی که نغمه به آدم می ده خاصه. به شخصه، این حس رو فقط به نغمه، ارباب حلقه ها و گروهان سیاه داشتم. حس خاصیه که آدم رو به ادامه کتاب وا میداره.
    خیلی مقاله خوبی بود.
    منتظر ادامه ـشم. مرسی

    قانون اول و بایگانی اسناد توفان نور (برندون سندرسون) بخش های نهم و دهم این مقاله اند و می شه گفت بهترین بخش های اون. حرام زادگان اصیل (یا اون طور که من ترجیح می دم حرامزادگان متشخص) توی سبک مالازان و نغمه نیست و چون متفاوته توی این مقالات جایی نداره. بیشتر توی سبک شاهکشه و داستان جمع و جورتری داره. نغمه ای از یخ و آتش حسش از بقیه کتابایی که خوندم متفاوت بود یادمه وسطای کتاب ۳ بودم یک هویی دیدم ساعت ۳:۳۰ صبحه و من هم فردا باید برم مدرسه اما این قدر برام جذاب بود که یادم رفته بود ساعت رو نگاه کنم به ویژه اون عروسی خونینش که هوش از سرم برد و یک هفته من رو به فکر فرو برد.

      نقل قول

  • یکی از بهترین قسمتای سایتتون هست این تا\یک های معرفی کتاب…..خیلی ممنون……ادامه بدید به این کار عالیتون..
    :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

      نقل قول

  • بخش دهم این مقاله رو نمیذارید؟
    بایگانی اسناد توفان نور از برندون سندرسون

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: