تاپیک‌های تعاملی

بررسی فصل ۶۱ سانسا

با بررسی فصل ۶۱ سانسا در خدمات شما هستیم. البته با تاخیری که از بابت مسائل انتقال سایت داشتیم. این فصل خیلی طولانی نیست اما در انتهای اون اتفاق مهمی می‌افته که قصد داریم کمی در موردش گفتگو کنیم.

اول باید بگم که من هیچ قسمتی از فصل چهارم سریال ندیدم و نمیدونم سریال در مورد عوامل و انگیزه‌های قتل جافری چه خیانت‌هایی به کتاب کرده. پس تحلیل من صرفاً از روی کتاب و بر اساس همین اطلاعات موجوده و میتونید از بابت اسپویل آسوده خاطر باشید.

خب اطلاعاتی که ما تا اینجا داریم: نقشه فرار سانسا رو لرد پتایر از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده بود. لیتل فینگر (که من واقعاً دلم می‌خواد انگشت کوچیکه صداش کنم) تلویحاً اعتراف کرد که تو قتل جافری دست داشته. نقشه نمایش کوتوله‌ها هم کار پتایر بوده.

من می‌خوام از این اطلاعات تحلیلی از گذشته و آینده ارائه بدیم. من به شخصه هنوز مطمئن نیستم که لیتل‌فینگر حتماً قاتله. چون مستقیم نمیگه کار اونه بلکه میگه انگیزه خاصی برای این کار نداشته. (گرچه به احتمال زیاد کار خودشه) اما فرض کنیم که قطعاً قاتل اون بوده. چرا اون باید جافری رو بکشه؟ سانسا هم این سوال رو ازش می‌پرسه اما جواب درستی نمیگیره. موقعیت پتایر در دستگاه جافری خیلی خوب بود. ارباب هرنهال و حتی بالاتر از اون. پتایر دشمن بزرگی در میان خاندان لنیستر نداشت. پس هر طور که حساب می‌کنیم به طور ظاهری انگیزه‌ای در این کار نمی‌بینیم. مگر اینکه دنبال انگیزه‌هایی باشیم که کمتر به پتایر میان. من دوتا انگیزه مهم رو مطرح می‌کنم:

– اول به خاطر عشق کتلین

– دوم به خاطر مشارکت در نقشه‌ای بزرگ‌تر

سانسا لیتل فینگر

شاید سخت باشه باور کنیم پتایر به خاطر عشق و انسانیت قدرت و مقام و ثروت رو فدا کنه. اما از طرفی از عشق عمیق اون به کتلین باخبریم. اگه خوب یادتون باشه کتلین خاطره‌ای رو به خاطر میاره که در اون پتایر برای به دست‌ آوردن اون حاضر میشه با برادر بزرگ لرد ادارد بجنگه و در اون نبرد زخم‌های بسیاری برداشت و غرورش جریحه‌دار شد. ضمن اینکه ند استارک به عنوان رقیب عشقی و سارق محبوب پتایر به حساب می‌آمد. حال به یاد بیارید که لیتل‌فینگر نقش مهمی در خیانت به ند استارک داشت. آیا این انتقام اون از لرد ادارد بود؟؟

در ماجرای قتل جافری هم میشه فرضیه انتقام عشقی رو در نظر گرفت. پتایر به نوعی انتقام قتل کتلین عزیزش رو از لنیسترا گرفت. به نظرتون میشه چنین چیزی رو از ارباب فینگرز انتظار داشت؟ آیا میشه قبول کرد که علاوه بر حس انتقام، عشق به یادگار کتلین هم به انگیزه‌های اون اضافه کرد؟

دومین فرضیه میتونه مشارکت پتایر در نقشه‌ای بسیار بزرگ و وسیع باشه. دلایلی هم برای قبول این فرضیه وجود داره. من تلاش برای مقصر جلوه دادن تیریون رو گواه حرفم میدونم. چرا باید لرد بیلیش اون نمایش کوتوله‌ها رو ترتیب بده و به خاطرش کسی رو تا براووس بفرسته؟ لیتل‌فینگر چه دشمنی با تیریون بیچاره داشته؟ من حتی دست پتایر رو هم در ماجرای سوءقصد به برن می‌بینم. اونجا هم انگار دستی به عمد در کار بود تا تیریون رو مجرم جلوه بده و کسی که صاحب خنجر رو معرفی کرد هم خود انگشت کوچیک ماجرای ما بود. اگر این فرضیه رو قبول کنیم، پس باید بپذیریم که همه اینها بخشی از نقشه‌ای بزرگ بوده که از سال‌ها قبل برنامه‌ریزی شده و پتایر هم جزوی از اون بوده و به شکلی عجیب انگار تیریون مزاحمتی در اجرای اون داشته. قضیه خیلی پیچیده شد نه؟

در هر حال با پذیرش هرکدام از دو فرض بالا باید قبول کنیم که پتایر تنها بازیگر بازی تاج و تخت نیست. پس دیگر بازیگران این بازی کیا هستن؟ این بازی چند طرف داره؟

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=3109

درباره نویسنده

م.م.استارک

مدیر و مؤسس سایت و سرپرست گروه ترجمه

۲۳ دیدگاه

  • خوب اگه سریال میدیدی تا الان فهمیده بودی کیا پشت پرده بودن!
    و البته تو سریال هم همون اتفاقایی که تو کتاب هست با یه سری تغییرات خیلی کوچیک میوفته ولی تا به حال همیشه کلیت داستان تو سریال از کتاب فاصله نگرفته فقط برای بهتر به نمایش اومدن اتفاقات یه سری چیزها رو تغییر دادن!
    ولی بیلیش اگه یه زمانی هم عاشق بود و به خاطر عشق حاضر شد حتی مبارزه کنه اون ماله خیلی سال پیش بود!
    الان تنها کسی که بیلیش عاشقشه خودشه نه هیچ کس دیگه سانسا رو هم مثل همه میخواد ازش استفاده کنه!
    اگه بیلیش خیلی عاشق بود میتونست قبل کشته شدن کت بهش کمک کنه با اون همه جاسوس که داره!
    بهر حال بیلیش هر کاری که انجام میده برای اینه که قدرت خودشو بیشتر کنه و طبیعتا برحسب زمان با آدمای مختلف شریک میشه تا به خواستش برسه!
    این همه نوشتم دریغ از یه اسپویلر! :D

      نقل قول

  • بنظرم این lil finger و اون لرد واریس بازیگرای اصلین.با هم رقابت دارن.کل کل هاشون رو دیدیم و حرفاشونو شنیدیم.واریس اعلام کرد که طرف هیچکس نیست بلکه تنها حامی صلح مملکته.از طرفی پتایر استاد ایجاد هرج و مرج و آشوبه.انگیزه هاشون در تضاده پس بالطبع در مقابل هم قرار میگیرن.اینا دوتا بنظر مغز متفکرهای مملکتن.در حالیکه دیگران مثل تایوین لنیستر و سرسی و … بیشتر حالت اجرایی دارن و اگر سیاستی به خرج میدن از جنس سیاست های کوتاه مدته.اون دوتا ولی از الان نقشه بکشن نتیجش زمستان بعدی رویت میشه !

      نقل قول

  • mehdi dige:
    بنظرم این lil finger و اون لرد واریس بازیگرای اصلین.با هم رقابت دارن.کل کل هاشون رو دیدیم ..

    دوست من مبنا سریال نیست. تو کتاب هیچ‌کجا بیلیش و وریس باهم کل کل و این مسخره‌بازیا رو نداشتن. پس از روی سریال اظهار نظر نکنید.

    Shahryar Stark:
    خوب اگه سریال میدیدی تا الان فهمیده بودی کیا پشت پرده بودن!
    و البته تو سریال هم همون اتفاقایی که تو کتاب هست با یه سری تغییرات خیلی کوچیک میوفته…

    گفتم که سریال رو ندیدم اما زیاد مطمئن نباش که سریال طبق کتاب پیش بره. من هنوز فاجعه جندری دوست آریا رو فراموش نکردم که چطور سر از دراگون استون درآورد!!! در حالی که تو کتاب چنین چیزی اصلاً وجود نداره

      نقل قول

  • پتایر کثیف ترین آدم تو این بازیه، عشقشم به کاتلین فقط واسه رسیدن به مقاصده دیگش بوده! الان
    سانسارو هم واسه شمال میخواد. اگه این درباره خنجر دروغ نمیگفت شاید خیلی چیزا عوض می شد. شاید ند استارک زنده بود چون بخاطر همین دروغ زخمی شد و دیر تر موضوع حرام زادگی جافری رو
    فهمید و تا خواست بگه رابرت مرد.

      نقل قول

  • م.م.استارک:
    گفتم که سریال رو ندیدم اما زیاد مطمئن نباش که سریال طبق کتاب پیش بره. من هنوز فاجعه جندری دوست آریا رو فراموش نکردم که چطور سر از دراگون استون درآورد!!! در حالی که تو کتاب چنین چیزی اصلاً وجود نداره

    کلن حرام زاده های رابرت نه تو کتاب نه تو سریال نقش مهمی ندارن جندری هم برای پر کردن اون یکی حروم زاده که تو استورمزاند بود ولی تو سریال چون نه استورمزاند نشون دادن نه اون حروم زاده رو از جندری استفاده کردن!
    گرفتنش توسط ملیساندرا هم توجیهش این بود که خدا روشنایی بهش آدرس داده اینم رفته آوردتش!
    در مورد فراری دادنشم تونستن با داووس خیلی خوب اونجا رو پر کنن!
    در هر صورت که سریال داستان عوض نشده فقط یه سری شخصیت غیر مهم حذف شدن!
    در مورد تغییرات تو داستان به نظرم تا الان فقط قسمتایی از کتاب حذف شده و بجاش با قسمتای دیگه کتاب پر شده!
    مثل کولدهند!خداییش خوب جاشو پر کردن ولی اگه بود با توجه به چیزایی که از تو کتاب در موردش میدونیم که یعنی تقریبا هیچی الان با اضافه کردنش ممکن بود به مشکل بخورن یا شاید اسپویلر میشد بهرحال کار خیلی مهمی هم نکرد تو کتاب تا حالا!

      نقل قول

  • الان هارن هال و ایری(تقریبن) مال لیتل فینگره و نقشه های بعدیشم معلوم نیست! فقط اعلام پادشاهی نکنه خیلیه!! :mrgreen:
    درباره مردن جافری تو پست دانلود فصل قضیه رو گفتم! پس لیتل فینگر فقط تنظیم کننده بوده!

      نقل قول

  • من به یه چیز انگشت کوچیکه :twisted: اعتماد دارم اونم خالی بند بودنشه همون طور که تو همین فصل راجع به کتلینم خالی بست می تونه راجع به قتل هم خالی بست باشه. ازش برنمیاد ادمش نیست ممکنه مثه ادارد که بهش خیانت کرد به جافری هم خیانت کرده باشه اما اینکه بخواد نقشه قتل و بکشه و به انجام برسونتش! خیلی بی عرضه تر از این حرفاست.. کی باشه لیتل فینگر که جرئت کنه از این کارا بکنه. یا ازش صرفا خبر داشته یا مثل جور کردن کوتوله ها یه بخشی از کار بوده اما نه جزو بخشای مهم یا خطری اش جزو بخشای پستی اش ۸)

      نقل قول

  • سنسا تنها وارث باقی مانده استارک هاست .
    لرد تایوین لنیستر هم به همین خاطر اون رو به ازدواج تریون درآورد .
    پس ایری ،هارنهال و وینترفل !

    برای اینکه کسی قتل جافری طبیعی جلوه داده بشه باید صحنه سازی می شد و چه چیزی بهتر از کوتوله ها که زمینه تنش بین تریون و جافری را فراهم کند و علاوه بر منحرف کردن ذهنها ؛ از شر شوهر والامقام سنسا هم راحت شود .
    اینکه واقعا”‌از سنسا چه استفاده یا سو استفاده ای خواهد کرد نمی دانم ؛ اما خیلی دوست دارم قیافه لرد بیلیش رو ببینم وقتی می شنوه برن و ریکان زنده اند البته از خواهر همیشه عصبانیش اش آریا هم نباید غافل بشه :D

      نقل قول

  • نکنه اخر کتاب لیتل فینگر شاه شه……اینطور که داره پیش میره کم کم همه اقلیما رو میگیره :cry: :evil:

      نقل قول

  • به نظر من برن پادشاه آن سوی دیوار ، جان فرمانده دیوار ، سنسا حاکم وینترفل ، تریون حاکم کسترلی راک ، دنریس هم کلا”‌برنمی گرده و حاکم شهرهای آزاد می شه ،ریکان توسط گرگ خودش خورده می شه ، آریا هم اینقدر آواره گشته ، دیگه علاقه ای به یکجا نشینی نخواهد داشت ، اژدهایان هم مشمشه می گیرند و می میرند :D
    نمی دونم چرا نمی تونم این نگرانی رو از خودم دور کنم که قراره با همچین پایان مزخرفی روبرو بشویم .
    دوستانی که سریال رو دیدند از دلبری سنسا خوشتان آمد احیانا”‌؟

      نقل قول

  • سلام
    برای پتایر عشق یعنی کشک، مطمئنا فرضیه دوم درسته شاید سر قضیه کتلین غرورش جریحه دار شده باشه به خاطر اینکه پسر لرد بزرگی نبوده که با ازدواجش موافقت بشه برای همین براش انگیزه شده تا قدرتمند بشه ولی بازم آدم جاه طلبی هست که با داشتن هارن هال و ایری دنبال وینترفله و مطمئنا می خواسته قتل جافری رو بندازه گردن تیریون تا سنسا رو بدست بیاره و به واسطه اون وینترفل رو.
    برای کشتن جافری هم احتمالا با یه نقشه ای تایرل ها را کشونده به بازی تا ملکه خارها اون یاقوت سیاه رو از تور سنسا در بیاره و یه جوری بندازه تو جام شراب یا حتی پای کبوتری که جافری رو به کشتن داد. البته به قول magenta شاید می خواستن تیروین رو بکشن و اون سمه فقط توی پای تیریون باشه تا بمیره و سنسا بیوه بشه.

      نقل قول

  • Lúthien Helyanwë:
    من به یه چیز انگشت کوچیکه راجع به کتلینم خالی بست

    در واقع دروغ نگفت! ینی خودش فک میکنه که با کتلین خابیده یه بار! ولی اون خاهر کتلین بوده!

      نقل قول

  • چرا یه قسمت از متن تاپیک من رفت توی اسپویلر؟ ۸O 8O 8O
    اون قسمت رو که همه می دونند :mrgreen:

      نقل قول

  • دوستان اگه یادشون باشه آریا توی زیرزمین قلعه ی پادشاه ۲ تا مردو میبینه که دارن درباره مرگ گرگ و به قدرت رسوندن تارگین بحث میکنند از توصیفات آریا معلوم شد اونا کین لرد پتایر و ارباب ایرلیو.من فک میکنم که پتایر نقشه های خیلی بزرگ تری داره

      نقل قول

  • Mardemorde:
    دوستان اگه یادشون باشه آریا توی زیرزمین قلعه ی پادشاه ۲ تا مردو میبینه که دارن درباره مرگ گرگ و به قدرت رسوندن تارگین بحث میکنند از توصیفات آریا معلوم شد اونا کین لرد پتایر و ارباب ایرلیو.من فک میکنم که پتایر نقشه های خیلی بزرگ تری داره

    در بزرگ بودن نقشه بیلیش شکی نسیت ولی فکر کنم توی اون زیرزمین ایلیریو و کچل خودمون(وریس)داشتن با هم حرف میزدن….به بیلیش نمیاد کمک تارگرین‌ها بکنه……

      نقل قول

  • Mardemorde:
    دوستان اگه یادشون باشه آریا توی زیرزمین قلعه ی پادشاه ۲ تا مردو میبینه که دارن درباره مرگ گرگ و به قدرت رسوندن تارگین بحث میکنند از توصیفات آریا معلوم شد اونا کین لرد پتایر و ارباب ایرلیو.من فک میکنم که پتایر نقشه های خیلی بزرگ تری داره

    اون لرد واریس بود ،
    واریس در زمان تارگرین ها هم ارباب زمزمه گرها بود ، شاید به اونها امیدواره هنوز ، سرجورا هم که موقعیت دنریس رو به او اطلاع می داده .
    اما اینکه این اقای عقل کل منتظره چیه ، معلوم نیست ، یعنی از اون زمان که رابرت شاه شد مونده توی دربار به امید به قدرت رسیدن تارگرین ها ؟

    یعنی اینقدر به برادر خل و چل دنریس امید داشت ؟!
    اون که تنها کسی بود که بدتر از جافریه

    راستی یک نظرسنجی جالب :
    کدامیک محبوب ترهستند ؟
    ۱- جافری براتیون
    ۲- ویسیریس تارگرین

    :D

      نقل قول

  • اگر یادتون باشه قبل از مرگ ادارد پتایر که مثلا داشت بهش کمک میکرد گفت اجازه بده جافری به تخت بشینه اگه خوشمون نیومد تامن رو میاریم به جاش که بچه هس و مطیعه…الان هم به نظرم قصدش همین بود جافری داشت خیلی گند میزد الان تامن خیلیییییییی بیشتر به درد اهداف همه میخوره

      نقل قول

  • م.م.استارک: دوست من مبنا سریال نیست. تو کتاب هیچ‌کجا بیلیش و وریس باهم کل کل و این مسخره‌بازیا رو نداشتن. پس از روی سریال اظهار نظر نکنید.

    متاسفم.حق با شماست.استنباط من از روی سریال بود.

      نقل قول

  • فک میکنم لیتل فینگر قصدش قدرت گرفتن بیشترنبوده.همینجوریشم کم مونده بودشاهش کنن!احتمالا قصد داره شخص یا خاندان یاحتی مذهب جدیدیو روی کاربیاره.ولی موافقم که بیشتر به نظر میاد با واریس دشمه

      نقل قول

  • Raegar Targeryan: در بزرگ بودن نقشه بیلیش شکی نسیت ولی فکر کنم توی اون زیرزمین ایلیریو و کچل خودمون(وریس)داشتن با هم حرف میزدن….به بیلیش نمیاد کمک تارگرین‌ها بکنه……

    ببخشید ببخشید دو تا موذیا رو باهم اشتباه گرفتم :D

      نقل قول

  • سلام

    بابا وقتی لیتل فینگر میگه فقط یک بازی وجود داره بازی تاج و تخت
    خودشم تو بازی یعنی در آخر دنبال شاه شدنه
    نکته مشترک ل.ف و سنسا خیانت های هردو شون به ند استارک باعث شد شکست بخوره

    من نمی دونم اگه ل.ف عاشق کتلین بوده لایسا رو کی حامله کرده
    من پیش بینیم اینه که تو آخرین فصل سنسا لیتل فینگر تاج گذاری کنه
    تو فصل آخر جان جان فرمانده دیوار میشه
    دنریس تو فصل آخرش بادبان میکشه به وستروس
    آریا یا حرکت میکنه سمت براوس
    یا میرسه به مقرب بی چهره ها

    سم و تیریون و جیمی رو نمی دونم

      نقل قول

  • من فکر میکنم که این یه نقشه ی بزرگ بوده که هم لیتل فینگر و هم تایرل ها (ملکه ی خارها) و هم تایون لنیستر توش نقش داشتن. در مورد لیتل فینگر و ملکه ی خارها که دوستان مفصل گفتن ولی شاید بپرسین چرا تایوین لنیستر به نظر من اونجا که تو جلسه ی شورا جافری ترسو خطابش کرد و بهش گفت زمان شورش رابرت از ترس مخفی شده بود خیلی بهش برخورد و فهمید که نمیشه با این پسره خل و چل کنار بیاد و بجاش تامن سر به زیر و آرووم رو آورد

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: