اخبار

تاثیر اقتصادی بازی تاج و تخت بر لوکیشن های فیلمبرداری

اولین باری که دیوید بنیوف و دی.بی ویس فاش کردند فصل ۵ بازی تاج و تخت فلش‌بک‌هایی خواهد داشت، تهیه کنندگان سریال امکان بازگشت به اسپانیا برای فیلمبرداری فصل ۶ را بررسی کردند. آنها امکانات سویا و اوساسونا را تحسین کردند، اما در مورد بازگشت در سال آینده محتاط بودند. گزارش‌های بعدی پیرامون فیلمبرداری در منطقه اندلس بحث‌های دنباله‌داری در مورد تاثیرات اقتصادی در پروژه‌های فیلمبرداری بین‌المللی به دنبال داشت.

هر وقت تولیدات مشهور تلویزیونی یا سینمایی لوکیشنی را برای کار انتخاب می‌کنند، گردشگری آن ناحیه نیز رونق می‌یابد. دوبرونیک، شهری در کرواسی به عنوان قدمگاه پادشاه، رشد ۲۴ درصدی گردشگری خود طی سه سالی که در سریال به عنوان پایتخت وستروس استفاده شد را تجربه کرد.

got-locationاندلس که یک منطقه بسیار توریستی است نیز از زمان شروع فیلمبرداری به طور مشابه ۳۰ درصد جهش در گردشگری را تجربه کرده است. البته شهرهای میزبان سریال به روش‌های مختلفی تشویق به گردشگری می‌نمایند…

دوبرونیک یک تور پیاده‌روی در لوکیشن‌های فیلمبرداری استفاده شده در سریال را برای هواداران مهیا کرده است؛ شورای استخدام، اقتصاد، جشنواره‌ها و گردشگری سویا نیز اخیراً اعلام کرد که کتابچه راهنما برای بازدیدکنندگان را تهیه می‌کند. بلفاست میزبان نمایشگاه بین‌المللی بازی تاج و تخت بود که یک فرصت منحصر بفرد برای بالا رفتن از دیوار را با فناوری جدید واقعیت مجازی، Oculus Rift ، مهیا می‌ساخت. (ایسلند کمتر با ارقام مالی خاص شناخته شده است، اما به همین ترتیب تور راهنمای لوکیشنی از نوع خود دارد.)

کرواسیاین افزایش‌ها در گردشگری مزایای مثبت اقتصادی به دنبال دارد. سال گذشته، سریال برای ایرلند شمالی به عنوان ستاد مرکزی فیلمبرداری GoT و لوکیشن اصلی فضاهای آزاد وینترفل و وستروس شمالی، ۳۲ میلون دلار به ارمغان آورد. (سال قبل از آن، این رقم برای سریال ۹۸ میلیون دلار بود.) سریال همچنین قطاری از شغل‌های کوتاه مدت ایجاد کرده است. در دوبرونیک، سالانه تقریبا ۱۰۰۰۰ نفر برای ۱۰۰۰ شغل استخدام می‌شوند. در اسپانیا، یک آگهی برای حدود ۶۰۰ سیاهی لشکر یک صحنه مبارزه کلیدی، سیلی از درخواست‌ها را به دنبال داشت – ۸۶ هزار در کل. (در گزارشی ذکر شده است که حداقل ۲۰۰ نفر از مردم محلی در محل فیلمبرداری سریال کار می‌کنند.) این مسائل برای کشورهایی نظیر کرواسی و اسپانیا که هردو با نرخ بیکاری بالایی مواجه‌اند، اتفاق بزرگی محسوب می‌شود. منطقه اندلس، با ۳۴٫۷ درصد بیکاری روبروست، که این از بالاترین آمارها در اسپانیاست. با اینکه نزدیک به نیمی از شهروندان جوان دوبرونیک بیکار هستند، کرواسی در ۱۷٫۷ درصد قرار گرفته – بهتر از اسپانیا با ۲۴٫۴۷ درصد گزارش شده در آگوست ۲۰۱۴٫ (فکت بوک سیا، نرخ بیکاری کرواسی را “به صورت خیره کننده ای بالا” می‌نامد؛ فکت بوک درصد بیکاری ۲۱٫۶ در ۲۰۱۳ و ۱۹٫۱ در ۲۰۱۲ را تخمین زده است.)

Extras10

بنابراین دلایل زیادی وجود دارد تا بازی تاج و تخت برای چندین سال حفظ شود. اما یک مانع بزرگ‌تر در سر راه HBO قرار گرفته است. برخلاف کرواسی، ایرلند شمالی و ایسلند، اسپانیا هیچ کمک مالی‌ای برای عوامل فیلم‌های بین المللی پرداخت نمی‌کند. خوشبختانه، طبق اعلام رییس کمیسیون فیلم اسپانیا، کارلوس روسادو، لایحه‌ای آماده ارائه به پارلمان است که هزینه فیلمبرداری را تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. بنابراین، اگر سریال بخواهد برای فصل شش به اسپانیا بازگردد، از نظر تئوری ارزان‌تر از امسال خواهد بود.

لوکیشن فیلمبرداریفیلمبرداری همچنان در اندلس جریان دارد، بنابراین هنوز تاثیرات بلند مدتی که حضور سریال در این منطقه خواهد داشت را نمی‌دانیم. اما اگر اشتیاق به اطلاعیه‌های فیلمبرداری و آگهی‌های بازیگری نشانه‌ای محسوب شود، شهروندان از بازگشت سریال در سال ۲۰۱۵ بیشتر از انتظار استقبال خواهند کرد. و خوشبختانه سال آینده، بانک آهن واقعی و بادهای زمستان (یا در این مورد، پاییز) به آن نزدیک‌ترند.

نظر شما چیست؟

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=5491

درباره نویسنده

محمود .ع

آشنایی اتفاقی با سریال، تعقیب جریانات و رسیدن به وینترفل :)

۷ دیدگاه

  • مقاله جالبی بود
    ایران هم جاهای تاریخی و زیبایی داره، می تونست لوکیشن همچین سریال هایی بشه
    اما متاسفانه با این نظام و دولت و این مردم امکان پذیر نیست!

      نقل قول

  • می بخشید زیاد سوال می پرسم می شه در مورد فاجعه ولریا توضیح بدید :scratch:

      نقل قول

  • AAA:
    می بخشید زیاد سوال می پرسم می شه در مورد فاجعه ولریا توضیح بدید

    در بخش چهارم دنیای نغمه خیلی دقیق و مفصل توضیح داده شده خلاصه اش اینه که بر اثر یه حادثه ی طبیعی احتمالا فوران اتشفشان کلا والیریا نابود شده البته یه سری فرضیه و تئوری بین طرفدارای نغمه هست که شاید مردان بی چهره این کار رو انجام داده باشن

      نقل قول

  • نه خبری از فصل بیست وهفتم هست نه فصل اول کتاب پنج و نه دانک و اگ و ما همچنان منتظریم

      نقل قول

  • دوستان همینجا اعلام می کنم که برای جلوگیری از خسته کننده شدن و کاهش ارزش متن زین پس نگاه اپیزودیک به فصل ۵ سریال به صورت دو قسمت دو قسمت انجام میشه. :good:

      نقل قول

  • برای چی سایت این طوری شده کاملا رفته تو کما مشکل خاصی پیش اومده ؟اگه مشکلی هست حداقل
    اطلاع رسانی کنید

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: