اخبار

نقطه سر خط، سرآغاز وینترفل

سلام به همگی

بعد چندین و چند روز کم‌پیدایی، امروز بالاخره با حرفای مهمی برگشتم.

لازم نیست یادآوری کنم که از مدت‌ها قبل دلم میخواسته که از محدودیت‌های این وبلاگ خلاص بشیم و بتونیم کارهای بزرگتری انجام بدیم. تا بتونیم بیشتر خودمون رو به دنیای فانتزی فارسی معرفی کنیم و ایده‌های خودمون رو عملی کنیم. خیلی از شماها میدونید که من مدت‌ها تلاش کردم کسی رو پیدا کنم که برای را‌ه‌اندازی سایت کمکم کنه. چون خودم هیچ سر‌رشته‌ای از این کار نداشتم. خوب شرایط طوری پیش رفت که کسی نتونست کمک کنه. تا اینکه بالاخره تصمیم گرفتم خودم دست به کار بشم و با سماجت استارکیم یه کاری بکنم!!

خوب با کمک یکی از دوستان قبلاً هاست رو تهیه کرده بودیم، اما کار تقریباً در همین نقطه متوقف شده بود. منم از همین نقطه کار رو شروع کردم. با توجه به اینکه مطلقاً هیچ تجربه‌ای در مورد طراحی سایت و یا حتی نصب سیستم مدیریت محتوایی مثل وردپرس رو نداشتم، با جستجوهای زیاد تو سایت‌های مختلف با سرعتی لاک‌پشتی قدم به قدم کارها رو یاد گرفتم. یادم میاد روزی رو که اصلاً نمیدونستم Cpanel چی هست و به چه دردی میخوره! به هر حال شروع کردم و فایل‌ها نصب شد و تنظیمات انجام شد. حالا بگذریم از بارها سعی و خطا و تکرار.

بعد از نصب کامل وردپرس، نوبت به قالب سایت رسید. بزرگترین چالشی که هر صاحب سایتی باهاش درگیر میشه. در مورد من این کار سخت‌تر هم بود. چون هم مطلقاً هیچ سواد و تجربه‌ای در این کار نداشتم، و هم ایده بلند‌پروازانه‌ای برای قالب سایت تو ذهنم بود. از روز اولی که به سایت فکر می‌کردم، اصلاً دلم نمیخواست که سایتم صرفاً یه وبلاگ با امکانات و ظاهر بهتر باشه. اصلاً من در اصل با سیستم و بلاگی و قرارگرفتن پست‌ها پشت سر هم موافق نبودم. نشستم و یه طرحی برای خودم کشیدم، اما اونقدر بلندپروازانه بود که کسی نمیتونست اونو از آب دربیاره و قالب آماده‌ای حتی مشابه اون رو هم پیدا نکردم. روزها و روزها تو سایت‌های فارسی و انگلیسی گشتم و چندین و چند قالب رو نصب و امتحان کردم. تا اینکه به این نتیجه رسیدم به جای چسبیدن به طرح تو ذهنم، به ایده اصلی کار بچسبم. یعنی «سایتی که شبیه یه وبلاگ نباشه و کلیه مطالب اصلی سایت تو صفحه اول به راحتی قابل دسترس باشه» با این دیدگاه دوباره شروع به گشتن کردم. تا در نهایت تونستم یه قالب پیدا کنم که به این ایده بسیار نزدیک باشه.

در خلاب تمام این روزا کارهای مربطو به گروه ترجمه و وبلاگ رو هم انجام میدادم و فصل‌ها به موقع منتشر می‌شد، اما از روزی که این قالب رو نصب کردم و متوجه شدم که با امکانات خوبی که داره، دیگه تقریباً نیازی به دست بردن تو کدهای اون ندارم، کار رو بصورت جدی آغاز کردم و بعد از انتشار فصل ۳۷ دیگه همه کارها رو کنار گذاشتم و مشغول شدم. چیزی نزدیک به دو هفته کار مداوم و آزمون و خطاهای بسیار بالاخره به نتیجه رسید. بعد از آماده شدن قالب سایت شروع به گشت و گذار در دنیای افزونه‌ها به دنبال امکانات مورد نیازم کردم. روزها هم بابت سر و کله زدن با همین مسائل گذشت. در آخرین مرحله‌ هم یافتن راه‌هایی برای بهینه سازی سایت چه از لحاظ سرعت و چه از لحاظ جستجو. و حالا میتونم بگم که سایت ما آماده است. پس نقطه سر خط…

قبل از اینکه بریم سراغ سایت لازمه که توضیحاتی رو در مورد اون به شما بدم:

۱- همونطور که در بالا گفتم طراحی سایت طوریه که تمام بخش‌های اساسی و تقسیم‌بندی‌های مطالب در صفحه اول سایت قابل رویت هستش و هر بخش بطور مجزا به روز میشه. پس لازمه دوستان در اولین بازدید خودشون از سایت حسابی زیر بم اون رو بگردن و با بخش‌های مختلفش آشنا بشن. البته اسلایدر سایت همیشه در بردارنده آخرین مطالبه و بخش آخرین نوشته‌ها هم میتونه به شما برای پیدا کردن جدیدترین پست‌های سایت کمک کنه. علاوه بر اون فید آخرین مطالب و آخرین کامنت‌ها هم موجوده.

۲- از همین حالا بگم که من قصد ندارم برای این سایت تالار گفتگویی ایجاد کنم. چون هم خیلی به تالار اعتقادی ندارم و هم به نظرم یه تالار واسه نغمه فارسی کافیه. اما به همین دلیل بخش نظرات سایت رو جایگزین اون در نظر گرفتم. پس از همه دوستان تقاضا دارم که برای حفظ پویایی سایت بخش نظرات رو جدی بگیرید و تا حد ممکن در همه پست‌ها دیدگاه‌های خودتون رو با بقیه درمیون بذارید. در دسترس بودن همه مطالب سایت در صفحه اول این کمک رو به شما میکنه که بتونید تا مدت‌ها در بحث‌های پیرامون یه پست خاص شرکت کنید.

۳- برای پویاتر شدن بخش نظرات چند امکان کوچیک به اونها اضافه کردم که شامل سیستم امتیازدهی و نقل قول خواهد بود و به زودی گزینه درج اسپویلر هم به این بخش اضافه میشه. توصیه میکنم حتماً از این قابلیت‌ها استفاده کنید. امتیازدهی‌ها کمک بسیار زیادی به کم شدن کامنت‌های نامربوط و از سر دشمنی میکنه و کامنت‌های مفید رو هم به خوبی تشویق. از نقل قول‌ها هم به جا و مناسب استفاده کنید.

۴- یکی از مواردی که باعث پویاتر شدن بخش نظرات میشه، انتخاب آواتار برای هر شخصه که به اون فرد شخصیت مستقلی میده. برای اینکه آواتار شما در بخش نظرات نمایش داده بشه، باید یک بار به سایت گراواتار مراجعه و ثبت‌نام کنید. (البته نیاز به چیلتر بشکن داره) حسن این کار در اینه که با یک بار ثبت نام و انتخاب آواتار، تصویر شما در همه سایت‌هایی که بر مبنای وردپرس کار می‌کنن به نمایش درمیاد. البته به شرطی که با همون آدرس ایمیلی که در سایت گراواتار ثبت‌نام کردین کامنت بزارید. از همه دوستان درخواست دارم که یه بار این زحمت رو به خودشون بدن

۵- صفحه اول سایت به خاطر ظاهر نسبتاً گرافیکی، تا حدودی سنگینه. اما تمام تلاشم رو کردم که با استفاده از ترفندهایی که حتی برخیشون رو حرفه‌ای‌ترین سایت‌ها هم نیست، این سنگینی به چشم نیاد. پس فقط ممکنه اولین‌بار که وارد سایت میشید کمی کند به نظر بیاد، اما بعد از لود کامل سایت این اشکال رفع میشه. در هر حال من رو از وضعیت لود شدن سایت در سیستم خودتون مطلع کنید.

۶- به دلیل اینکه من فونت‌های خاصی رو در سایت به کار بردم، برای نمایش هرچه بهتر و زیباتر این فونت‌ها توصیه میکنم که از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید، گرچه در سایر مرورگرها هم سایت به درستی نمایش داده میشه. اما در فایرفاکس فونت‌ها زیباتر هستن

۷- سایت به صورت واکنشگر(responsive) طراحی شده، یعنی متناسب با اندازه صفحه دستگاهی که در اون به نمایش درمیاد، چینش مطالب متفاوتی خواهد داشت تا دیگه نیاز به زوم کردن‌های متوالی در گوشی های موبایل یا تبلت‌ها نداشته باشه

۸- با وجود تلاش‌های بسیار سایت در حال حاضر در مرحله آزمایشی قرارداده و ممکنه مشکلات و نواقص مختلفی داشته باشه. من حتی در حین آماده سازی سایت، هاست رو هم تغییر دادم و هاست جدیدی خریداری کردم که سرعت بهتری داشته باشه، اما در هر حال در صورت مشاهده هرگونه اشکالی اونو از طریق بخش تماس با ما خبر بدید.

۹- برای تکمیل طراحی سایت همچنان نیازمند کمک عزیزان هستیم. من با افتخار میگم که تو طراحی این سایت حتی ۱ خط هم کدنویسی نکردم، چون بلد نیستم!! پس دوستانی که از php و css و htmlسر‌رشته‌ای هرچند کم دارند، درخواست کمک برای انجام اصلاحاتی جزئی دارم. دوستانی هم که فوتوشاپ در حد مناسبی بلد هستن و سلیقه خوبی‌هم دارن، خیلی به درد ما می‌خوردند. این عزیزان هم از بخش تماس با ما اعلام آمادگی کنن.

۱۰- یه نظر سنجی در سایت در وجود داره در مورد طراحی قالب و ظاهر سایت. از همه میخوام صادقانه در اون شرکت کنند.

۱۱- اعلام‌گر بخش اطلاع‌رسانی در بالای تمام صفحات نمایش داده میشه. حتماً بهش توجه کنید.

۱۲- برای پست‌هایی که قابلیت امتیازدهی گذاشته شده، حتماً امتیاز مورد نظر خودتون رو به اون مطلب بدید. اینطوری میشه فهمید که هر مطلبی تا چه حد مورد پسند شما بوده.

**********

قبلاً از اینکه کسی تو طراحی سایت کمکم نمیکنه دلخور بودم، اما حالا یه جورایی خوشحالم. صرف‌نظر از اینکه نتیجه تا چه حد مورد قبول شما باشه، به کاری که بدون هیچ‌گونه سواد اولیه و صرفاً با تلاش و آزمون خطا به تنهایی اونو انجام دادم افتخار می‌کنم. این حرکت درست مثل اتفاقی بود که در مورد شروع ترجمه افتاد. امیداورم که نتیجه این حرکت هم به مرور زمان مثل نتیجه حرکت قبلی مورد رضایت شما قرار بگیره.

بازم تکرار می‌کنم، ارسال دیدگاه در همه پست‌های و مشارکت در بحث‌ها، مهمترین درخواست من از همه شما عزیزانه. دیگه حرفی نمونده جز اینکه بگیم: از امروز به امید خدا فصل جدیدی از کتاب نغمه فارسی رو آغاز میکنیم. پس… نقطه، سر خط!

(راستی یه سر هم به بخش دانلود فصل‌ها بزنید!)

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=679

درباره نویسنده

م.م.استارک

مدیر و مؤسس سایت و سرپرست گروه ترجمه

۴۴ دیدگاه

  • سلام
    اوه… چه متن طولانی بود ولی آخرش لذت فوق العاده ای در انتظارمون بود. واقعا برت خوشحالم از این همه پشتکار و خیلی خیلی به شما و همه دوستان تبریک می گم امیدوارم همیشه موفق باشی.

    پ.ن: البته تا همه جای این سایت رو یاد بگیریم یکم طول می کشه همین قسمتنظرات رو پیداش نمی کردم:)

      نقل قول

  • خیلییییییییییییییییییییییییییییییییییی خوش حالم عالیه درست کردن این سایت خودش یه قدم خیلی خیلی بزرگه
    واقعا تبریک میگم به شما به همه دوستان البته حدس میزدم دنبال کارای سایت باشین ولی اصن فکرشم نمیکردم خیلی خوبه عالیییییییییی

      نقل قول

  • خوندن این متن واقعا لذت خوبی داشت چون یه جورایی حدس میزدم که خبر خوبی داری سایتت هم که عالیه امیدوارم موفق باشی

      نقل قول

  • تبریک و خسته نباشید میگم، به امید موفقیت‌های بیشتر…

      نقل قول

  • تبریک میگم و خسته نباشید
    واقعا زیبا کار شده ولی امیدوار بودم یکم قالبش داریه تم تیره تری باشه میدونم سعی شده بخاطره اسم سایتدهماهنگ با تم وینترفل باشه ولی سایتایی که محیط روشنی دارن خیلی زود باعث خستگی چشم کاربر میشن مخصمصا کسایی مثل من که آخره شب میان به سایت
    بازم تشکر می کنم بهترین ها رو براتون آرزو دارم

      نقل قول

  • منم به نوبه خودم افتتاح سایت رو تبریک میگم.امیدوارم اینجا تبدیل بشه به خونه واقعی همه نغمه ای ها…تقریبا شدها!;)

      نقل قول

  • جورامون:
    سلام
    سایت جدید مبارک باشه. انشالله که چرخش برات بچرخه! :)

    ممنون کینگ جورای عزیز! خوشحال میشم که سایت وستروس رو به لینک دوستان سایت خودمون اضافه کنم

      نقل قول

  • تبریکات جای خودش رو داره ولی باید از الان شروع کنیم به گردوندن سایت و فعالیت های جدید

      نقل قول

  • خواهش میکنم. ما هم خوشحال میشیم لینک وینترفل رو توی لینک دوستان بذاریم. فقط هر چی گشتیم لوگویی پیدا نکردیم که بذاریم. لینک وینترفل با چه لوگویی گذاشته بشه؟

      نقل قول

  • تبریکات جای خودش رو داره ولی از الان باید تلاش کنیم سایت رو بگردونیم

      نقل قول

  • م.م.استارک:
    جورامون عزیز هنوز لوگویی طراحی نکردیم. به محض طراحی لوگو بهتون خبر میدم

    اوکی. پس خبرش با شما.

      نقل قول

  • ریگار جون ما که داریم زور خودمونو میزنیم دیگه باید بقیه دوستان آستین بالا بزنن بیان تو گود
    منظورت از فعالیت های جدید چیا هست؟

      نقل قول

  • الان تقریبا میشه گفت فقط یه هدر بهتر و یه لوگو لازمه!
    یه گرافیست خودشو معرفی کنه!!!!:D

      نقل قول

  • نمیدونم شاید فقط واسه من اینطوریه ولی سایت خیلی سنگین بالامیاد و صفحات دیر لود میشه
    ارتباط اینترنتی من adsl با سرعت ۴مگابایت است

      نقل قول

  • خیلی عالیه و خسته نباشید
    خیلی وقته دارم از حضور دوستان بهره میبرم و استفاده میکنم ولی اولین باره دارم پست میدم امیدوارم همچنان پر قدرت به راهتون ادامه بدین و بازم تشکر

      نقل قول

  • کارای جدید دیگه…هر ایده‌ای که بشه عملیش کرد و توی سایت اونو انجام داد

      نقل قول

  • من ۱۲۸ دارم ولی مشکلی نداره!
    شاید سرویست از اون ۱ به ۱۰ اسمی و ۱ به ۱۰۰ واقعیه!!

      نقل قول

  • دادا سرعت من ۲ مگ بر ثانیه هست و سایت رو با سرعت نور باز میکنه…..به نظرم شما اینترنت درنا داری…اینا همه اسم و عدده دوست من.شرکت های سرویس دهنده‌ی اینترنت خط هاشون رو از مخابرات میگیرن و خطی از خودشون ندارن…زمانی که مخابرات بیشتر از ۲مگ بر ثانیه نداره چطوری ۴ مگ بر ثانیه واقعی وجود داره!!!!!!!

      نقل قول

  • خیلی خوش حالم که این سایت افتتاح شد و به همه تبریک میگم
    به خصوص خودت استارک عزیز…
    امیدوارم وینترفل هر روز برازنده تر بشود برای شاهان شمال!

      نقل قول

  • استارک عزیز فعالیت شما قابل ستایش است .همینکه چراغی روشن کردی وامید کسائیکه ناامید از مدعیان مغرور بودند رو دوباره زنده کردی ..برای شما در اداره هرچه بهتر سایت آرزوی موفقیت میکنم وهر روز به سایت شما یرخواهم زد…

      نقل قول

  • محمد جان واقعاً تبریک میگم…
    پشتکارت واقعاً قابل ستایشه، به خاطر بد قولی ها هم شدیداً شرمندام.

      نقل قول

  • سلام
    بعد از تبریک
    اولین پیشنهادم اینکه برای ریتینگ ها از رای استفاده بشه نه نظر . منظورم همون ستاره های رای دهی هست که برای هر مطلب گذاشتید.
    سرعت سایت هم بد نیست اما اگه دغدغه سرعت دارین می تونین با یک هزینه کوچولو سایت رو با CDN راه بندازید. یا لود عکس ها را با تاخیر فکوسی داشته باشید.

    فعلا چیز دیگه ای به ذهنم نمی رسه بگردم ببینمم چطوری بقیش

      نقل قول

  • دوست عزیز همچین میگی خبر از فصل جدید ندارید که انگار فصل جدید تو یه آشپزخونه دیگه پخته میشه و ما اینجا سرو می‌کنیم :lol:
    هر وقت که آماده بشه، قول میدم این سایت اولین جایی باشه که منتشر میشه ;)

      نقل قول

  • خیلی وقت نیست سایتتون رو پیدا کردم ولی چون بی نهایت نغمه یخ و آتش رو دوست دارم،طرفدار سایت شما هم هستم.سر و شکل خوبی داره یه کم گوشه کناراشو سرک بکشیم،لم کار دستمون میاد.
    خسته نباشین و ممنون.

      نقل قول

  • سلام من مدت ها بود وبلاگ شما رو مطالعه میکردم. ولی تا حالا نظر نذاشته بودم.
    به دلیل مشغله هایی که دارم زیاد سر نمیزنم. چون فکرم خیلی مشغول میشه!! و به کارم نمیرسم.
    اول از همه این سایت جدید یه خورده گیجم کرده. چون من مطالب رو موضوعی دنبال نمیکنم. وقتی مطلب جدید میاد هرچی
    که باشه از بالا به پایین میخونم همه رو! پس یه فکری به حال امثال بنده هم بکنین. به نظرم یه بخش ” آخرین مطالب ” میتونه خوب باشه، البته جسارتا!
    دیدم دنبال گرافیست و فتوشاپیست (!) میگردین، با خودم گفتم بیام کمک!
    من هم تو زمینه ی کارای گرافیکی و هم فتوشاپ یه خورده سر رشته دارم
    و البته سر سوزن ذوقی!
    باهام تماس بگیرین
    fsafaee_103@yahoo.com
    فرشاد صفائی

      نقل قول

  • فرشاد جان
    ما بخش نوشته‌های تازه رو داریم که همون آخرین مطالب مد نظر شماست. هر پستی که تو سایت زده بشه اونجا مشخص میشه دوست من
    در مورد پیشنهاد کمکت هم ممنون و حتماً استفاده میکنیم

      نقل قول

  • سلام. من تازه وستروس رو برای خوندن ادامه کتاب ها پیدا کردم و خب به دنبال اون تازه اینجا رو و از زحماتتون بابت ترجمه کتابا واقعا ممنون امیدوارم این سایتم مث ترجمه ها عالی پیش بره…ااا یکم رسمی شد …بگذریم خب اومدم در موردطراحی و چیدمان سایت بگم راسش این که سایتو مث ی وبلاگ طراحی نکردی خیلی خوبه ی سایت باید ی سایت باشه نه ی وبلاگ پیشرفته ولی بازم ی مشکلاتی داره خب وقتی اولین بار سایتو باز کردم حس کردم انگار دارم ی دراور اتاقمو بار میکنم یعنی دار و ندارم مرتب شده جلوم ریخته این برا ی دراور خوبه ولی نه برا ی سایت چون ادم گیج میشه همینه که اکثرا بهت گفتن یه ذره طول کشید تا لم سایت دستمون بیاد مث خودم خب من به ایتمای رو صفحه اعتنا نکردمو شروع کردن تک تک ایکن های بالا رو باز کردن که تازه فهمیدم تو صفحه اصلی چ خبره و ب خودم گفتم ایول هر پست یا خبر جدیدی ک زده بشه رو میتونم تو همون صفحه اصلی بفهمم ولی این برا ماهایی خوبه ک از همین اول کار اومدیم تو سایت و از تمامی مطالب و زیرو بمش خبر داریم ولی شما اونی رو تصور کنین ک بعد مدتا فعالیت و مطلب گذاری میاد تو سایت و با این همه باکس ک هر کدوم داره ب نوعی چشمک میزنه مواجه میشه خب برمیگرده ب خودش میگه الان من باید از کجا شروع کنم ؟ تو کدومش برم ؟ گیج میزنه حسابی و زود خسته میشه مخصوصا ک تمیتونه مث من تو تک تک ایکن ها بره اخه حجم مطالب زیاده… به طور کل ظاهر سایت زیاد جالب نیست این همه باکس مطلب تو صفحه اصلی و این همه ایکن زیر هدر و تازه ی چنتایی هم جا نشده گذاشتیش بالا من فک کنم بهتر بود چیدمان سایت کتاب ناک رو پیاده میکردی اون ایکن های بالا رو از اخبارتا طنز برداری بذاری تو صفحه اصلی به عنوان رسته ها یا دسته بندی ها اون وقت اون قسمت بالا رو بذاری جای فعلی اخبار… تا طنز و این همه باکس مطلب رو برداری به جاش یکی یا دوتا باکس به عنوان تازه ها بالای رسته هاتبذاری من که فک کنم بهتر میشد ن این ک تقلید کنی ولی اگه قراره مث وبلاگ نباشه صفحه اول اون بهتر از مال توا .به هر حال دیگه گذشته ایشالا برا سایتای بعدی … و در مورد طراحی فعلی اون باکس تازه ها کنار صفحه چیه وقتی شما برا هر مطلبی ی باکس رو صفحه گذاشتی ک خودش تازه ها رو میگه و علاوه بر این نمیشه خودتون برا سایت ی عضویت بذارین نه این ک ما بریم تو ی سایت دیگه؟ ببخشید طولانی شد

      نقل قول

  • سلام . بخاطر تلاش های بی پایانت ممنون وخسته نباشی خداییش متن طولانیی بود ولی با این همه تا اخرشو خوندم تا زیروبم سایت جدید رو یاد بگیرم.موفق باشی. یه پیشنهاد، اونم این که اگه تمام قسمتای سریال بازی پادشاهان رو هم تو سایتتون بذارین خیلی خوب میشه هم تعداد بازدید سایت بالا میره وهم علاقه مندان به سریال هم راحت میتونن از اینجا دانلود بکنن. استارک عزیز اگه دوست داشتی میتونم در این باره کمک هم بکنم. B-)

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: