مقالات

لرد صاعقه، سیاه‌ماهی، شوالیه‌ پیاز: چرا لقب‌های داستان «نغمه یخ وآتش» اینقدر عالی هستند؟-قسمت پایانی

مدتی قبل بخش اول مقاله بررسی نام‌های مستعار در دنیای نغمه رو خدمت شما عزیزان تقدیم کردیم. امروز با قسمت دوم و پایان از این مطلب در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

جن

تیریون لنیستر

القاب تیریون نمایانگر حجم عظیمی از تمسخر، بیزاری و ترس است. کلمه جن بطورکامل نشان دهنده نادیده گرفتن و بدگمانی نسبت به اوست، برخلاف تمام نشانه‌های مثبت، اونیز مانند یک کوتوله از روی ظاهر قضاوت شده و به عنوان یک دیو و یا غیرانسان قلمداد می‌شود، ضمن اینکه این لقب بسیار خرافی، مسخره و مناسب برای ترساندن مردم نادان و ضعیف است. (هرکسی که خرافاتی مانند موجودات شیطانی و فوق طبیعی مثل جن را باور میکند.) و همچنین تحقیر تیریون در چشم افراد بلندمرتبه و قدرتمند به شمار می‌رود.

این کلمات طنز به این واقعیت اشاره دارد که عوام و اشراف آن دوره نه تنها به وجود تیریون اهریمنی به عنوان موجودی غیرطبیعی اعتقاد دارند، بلکه معتقد‌اند او هیولاهای وحشتناک  است که هفت پادشاهی را تهدید میکند، اما عین حال ایشان از دیدن وحشی‌گری‌های اشکار دیگری که آزادانه در قدمگاه پادشاه می‌گردند عاجزند. موجوداتی چون جافری با آن زوبین کذایی‌اش.

لیتل فینگر

لیتل فینگر پیتر بیلیش

بی‌انصافیست اگر بگوییم لقب پیتر بیلیش تنها نشات گرفته ازیک جوک باشد که ادمور تالی ساخته است، این خوشبینی حماقت است، این نام به اندک مایملک خانوادگی او در آن دماغه سنگی اشاره دارد.خشکی زمینهای فینگرز در مقابل «ویلِ» اَرین‌ها یادآور همیشگی حقارت اصل ونسب بی‌اهمیت و پایین مرتبگی او در بین اشراف‌زادگان هفت پادشاهی است. با این حال بیلیش بطور شگفت انگیزی به قدرت و نفوذ دست یافته است. بخش بزرگی از دلیل موفقیت او تشویق دیگران به دست‌کم گرفتن خودش است. جدی نگرفتن و اعتماد به او در حالی است که او تمام‌وقت درحال تضعیف حکومت بوده و به صورت پنهان توطئه چینی می‌کند و از هرج و مرج بوجود آمده لذت می‌برد و تاحد زیادی ناپیدا باقی می‌ماند.

آریا «زیر دست و پا»

آریا استارک زیر دست و پا

فکر نمیکنم این اسم آریا در سریال زیاد بکار برده شده باشد، اما درهر صورت این هم یک اسم است ،اسمی که برخلاف بقیه القاب او (آریا صورت اسبی، اَری، نایمریا، نن، سالتی، و …) بعداز هر بار گفته شدن حس همدردی من را برمی انگیزد. حتی زمانی که درهنگام عصبانیت خدمتکاران و کارکنان وینترفل بکار برده می‌شد نشانه محبت به دختر کوچک وسرزنده‌ایی بود که هیچوقت آنجایی که باید باشد نبود، همیشه سرگردان و درحال شیطنت بود و به جای رفتار مانند یک بانوی کوچک و آرام، همیشه درحال اذیت کردن دیگران بود. دراینجا طنزی خاص درمورد دختری وجود دارد که همیشه زیر دست و پا بود واکنون از خانه و خانواده برای مدت طولانی جدا می افتد. او خانواده خود را براثر تصادفی از دست میدهد، اما بیشتر از آن این اسم مرا دلتنگ آن کودکی میکند که آریا می‌توانست قبل از جزر و مد بی‌امان فاجعه‌ها، آسیب‌ها و وحشت‌هایی که او را هرچه بیشتر و بیشتر ازهرچیزی شبیه به آسایش، راحتی و ثبات دور کرد، تبدیل شود.

هات پای

هات پای

اون یه نون به شکل گرگ برای آریا پخت! اینو هیچوقت فراموش نکنیم. هات پای لایق تقدیر است، تنها به این دلیل که بنظر میرسید همیشه خجالتی و تودار است. حتی اسمش هم به نوعی خارج از قائده است، اگر بازی تاج و تخت یک طنز تلویزیونی بود، او می‌توانست شخصیتهایی مانند «لامپی رادرفورد، یوتسی و…» باشد.نمیتونم باور کنم دراین مجموعه هات پای هنوز زنده است ! موفق باشی هات پای.

افعی سرخ و مارهای شنی

افعی سرخ مارهای شنی

چرا دورنی‌ها نام‌های مستعار عالی نداشته باشند؟ پرنس اُبرین را در سن شانزده سالگی در رختخواب معشوقه لرد اِدگار یورن وود پیدا می‌کنند و متعاقب آن لرد اِدگار در دوئل با او زخمی می‌شود، بعد از مرگ او چنین شایعه شد که اُبرین با تیغه مسموم با او مبارزه کرده بوده است. بدست آوردن این نام شوم و ننگین تنها باعث شد او در سال‌های بعد دانش خود در مورد سموم را گسترش دهد (و احتمالا بدنبال هنرهای سیاهتری هم باشد.) واضح است که اُبرین می‌دانست چطور از این شهرت بد به نفع خود استفاده نماید، این در حالی است که انتقام جویی و خون ناپاک در دنیای تاج و تخت نکته جدیدی به حساب نمی‌آید. منتظر جلو آمدن فرزندان تهدیدآمیزش برای انتقام جویی هستم. دخترانی که دقیقاً توصیف دقیقشان همان مار است. خوشض خط و خال و فریبنده، اما بی‌نهایت خطرناک و مرگبار

کولند هندز

کولد هند دست سرد

هممم!! با این نام‌هایی تا الان مرور کردیم، می‌تونم بگم که کولد هندز بیشتر از هرکدام از آن اسامی تاثر برانگیز است. حس غم و اندوه بسیاری را به انسان منتقل می‌کند.

سوار بر گوزنی غول پیکر، مانند ارواح نامیرای تراندویل از اعماق تاریکی، مرموز و در عین حال یاری کننده است(که این خود بهترین جنبه مرموز بودن است.) او این حس را القا میکند که ما او را با اسمی که کمتر از وحشتناک است می‌شناسیم. این احتمالاً مهربانانه‌ترین نامی است که می‌شود با آن فردی رداپوش را صدا زد که نمامیراست و زاغ‌ها به فرمانش هستند و دست بادکرده و سردی دارد و تمام مدت چهر خود را می‌پوشاند و بوی مبهم پوسیدگی از او به مشام میرسد. من گمان میکنم که او خود را آنقدر مخفی نگه می‌دارد تا بالاخره خود ما کشف کنیم که چه کسی است.

نکته: احتمالا او بروس وین نیست؛ هرچند کسی چه میداند؟!!

ترجمه: Phonix

لینک کوتاه مطلب : https://winterfell.ir/?p=4747

درباره نویسنده

م.م.استارک

مدیر و مؤسس سایت و سرپرست گروه ترجمه

۲۱ دیدگاه

  • جافری شخصیت بسیار باشکوهی داشت !!
    انگار مارتین می خواست ببیند چطور می توان یک نفر را خبیث جلوه داد ، یک تمرین که موفق هم بود .
    اگر ساده نگاه می کردی ، قاعدتا”‌وجود سنسا برای این بود که خباثت جافری بیشتر به چشم بی آید ، اما انگار برعکس بود ، جافری امده بود که مظلومیت سنسا برجسته شود وگرنه سرسی به تنهایی نمی توانست سنسا را آزار دهد و همانطور که دیدیم مجبور بود ادب درباری را حفظ کند .
    در واقع جافری هیولایی بود که قربانی سنسا شد :D:

    درباره لیتل فینگر احساس خوبی ندارم ، به شدت شبیه آدم هایی است که فکر می کند خیلی زرنگه اما بعدا”‌می فهمد دست بالای دست بسیار است .

    مارهای شنزار هم دقیقا”‌ به دیوانگی آهن زاده ها هستند .

      نقل قول

  • سلام ممنون بابت این مقاله درمورد کلدهندز هم به نظر من احتمال اینکه بنجن استارک باشه خیلی بیشتره چون اگه درست یادم باشه سم رو برادر خطاب کرد

      نقل قول

  • بی زحمت در مورد گزینه ی آخری ( کولندهندز) یه مقدار توضیح بدین :rose:
    چنین شخصیتی رو یادم نمیاد :head:

      نقل قول

  • sina:
    بی زحمت در مورد گزینه ی آخری ( کولندهندز) یه مقدار توضیح بدین
    چنین شخصیتی رو یادم نمیاد

    همونیه که وقتی وایتا به سم و گیلی حمله کردن با کلاغاش رسید و حسابشونو رسید و بعد سم برن و دوستاشو فرستاد پیشش!!

      نقل قول

  • Masood: همونیه که وقتی وایتا به سم و گیلی حمله کردن با کلاغاش رسید و حسابشونو رسید و بعد سم برن و دوستاشو فرستاد پیشش!!

    آدرس فصل ها رو میدی :rose:
    فکر کنم باید دوباره بخونمش :D:

      نقل قول

  • آقای مدیر کمک!
    من الان دوساعته دارم با فروشگاه ور میرم به نتیجه نرسیدم!
    وقتی نام کاربری و رمزم رو وارد میکنم و روی ورود کلیک میکنم ارور login failed میده ولی وقتی از قسمت حساب کاربری وارد میشم مینویسه خوش آمدید و… و انگار وارد حسابم شدم!
    وقتی خریدم رو انجام میدم(که هر ده تا فصل هست!)حتما باید ctrl+f5 بزنم تا لیست خرید رو نشون بده و بعدش که روی گزینه “اتمام خرید و صفحه پرداخت” کلیک میکنم وارد یه صفحه میشم که نوشته:
    —————————————————
    تصفیه حساب
    مشتری بازگشتی؟برای ورود اینجا را کلیک کنید
    کوپن تخفیف دارید؟ برای وارد کردن کد اینجا کلیک کنید
    برای تسویه حساب باید وارد شوید.
    —————————————————
    که نمیدونم چیکار باید بکنم!

      نقل قول

  • روس بولتون:
    که نمیدونم چیکار باید بکنم!

    میشه بگید با چه مرورگری خرید رو انجام میدید؟
    چون من الان با دو مرورگر فایر فاکس و اوپرا تست کردم. حتی به عنوان یه کاربر جدید ثبت نام کردم و خرید رو انجام دادم. کاملاً درست کار میکنه. هیچ مشکلی وجود نداره.

      نقل قول

  • م.م.استارک: میشه بگید با چه مرورگری خرید رو انجام میدید؟
    چون من الان با دو مرورگر فایر فاکس و اوپرا تست کردم. حتی به عنوان یه کاربر جدید ثبت نام کردم و خرید رو انجام دادم. کاملاً درست کار میکنه. هیچ مشکلی وجود نداره.

    قبلنم واسه من یه بار اینجوری شد ولی بعد مدتی درست شد!

      نقل قول

  • م.م.استارک: میشه بگید با چه مرورگری خرید رو انجام میدید؟
    چون من الان با دو مرورگر فایر فاکس و اوپرا تست کردم. حتی به عنوان یه کاربر جدید ثبت نام کردم و خرید رو انجام دادم. کاملاً درست کار میکنه. هیچ مشکلی وجود نداره.

    مدیر جان من هم با موزیلا فایر فاکس میرم تو صفحه فروشگاه و خرید رو انجام میدم!

      نقل قول

  • روس بولتون: مدیر جان من هم با موزیلا فایر فاکس میرم تو صفحه فروشگاه و خرید رو انجام میدم!

    الان مشکلت حل شد دوست من؟ یا هنوزم نمی‌تونی خرید رو انجام بدی؟

      نقل قول

  • سلام
    عالی بود ممنون از فونیکس عزیز :rose: :rose: :rose:
    اوایل که مقاله می خوندم فکر می کردم خودتون نوشتید بعد ته مقاله می زدید ترجمه از فونیکس؛ اینکه ترجمه بودن رو اول مقاله بزنید بهتر نیست؟ :good:

      نقل قول

  • sara:
    سلام
    عالی بود ممنون از فونیکس عزیز :rose: :rose: :rose:
    اوایل که مقاله می خوندم فکر می کردم خودتون نوشتید بعد ته مقاله می زدید ترجمه از فونیکس؛ اینکه ترجمه بودن رو اول مقاله بزنید بهتر نیست؟ :good:

    به نکته خوبی اشاره کردی، بله میشه :yes: :yes:

      نقل قول

  • سلام
    خیلی مقاله جالب و خوبی بود خسته نباشید جانانه به فونیکس عزیز :rose: :heart: :heart:

    ببخشید که دوباره نظر دادم اومدم دیدم نظری که دیروز داده بودم انگار ثبت نشده دوباره نظر دادم و یه بار رفرش کردم دیدم کلی نظر اضافه شد ببخشید. ظاهرا از این به بعد باید بعد از نظر رفرش کنم تا ببینم نظرم ثبت شده D:

      نقل قول

  • روس بولتون: همچنان مشکل هست!:cry: :head:

    نمیدونم والا چی بگم.امروز بیش از ۴۰ نفر فصل های مختلف رو خرید کردن. چه با شارژ و چه با واریز وجه. پس مشکل برای همه نیست. میخوای مرورگرت رو عوض کن. مثلا با کروم برو. کل کش رو هم پاک کن.
    یه بار دیگه هم آموزش خرید رو نگاه کن. شاید احیانا ممکنه یه جایی رو اشتباه کنی

      نقل قول

نظر شما چیست؟

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:head: 
:lol: 
:ostad: 
:faight: 
:ssad: 
:shame: 
:og: 
:shook: 
:sleep: 
:cheer: 
:tanbih: 
:mass: 
:snaped: 
:donot: 
:cun: 
:gslol: 
:winksmile: 
:secret: 
:stop: 
:bl: 
:respect: 
:sh: 
:shok: 
:angry: 
:noo: 
:han: 
:sf: 
:aa: 
:notme: 
:fight: 
:gol: